در تقریبا نصف بازار ایران رضایت مشتری حتی به 60 درصد نیز نرسیده است.

 رسول شقاقی: هفته گذشته شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران میانگین میزان رضایت مشتریان از خودروهای مختلف در حال تردد در شش ماهه اول سال را 638 از 1000 یعنی حدود 64 درصد خواند. عددی بسیار ضعیف که نشان از نارضایتی جدی مشتریان است. با تعمقی بیشتر در این عدد متاسفانه نتایج ضعیف‌تری نیز بدست می‌آید. گروه خودروهای زیر 10 میلیون تومان (گروه A) شامل MVM، خانواده پراید و روآ در صورت محاسبه میانگین درصد وزنی (دخیل کردن تیراژ تولید در محاسبه میانگین)، عدد ضعیف 596 از هزار را به ما می‌دهد. این گروه به تنهایی 46.7 درصد از بازار ایران را به خود اختصاص داده یعنی در تقریبا نصف بازار ایران رضایت مشتری حتی به 60 درصد نیز نرسیده است.

از سویی در رنج خودروهای 10 تا 20 میلیون تومانی (گروه B) شامل خانواده 206، خانواده سمند، ورنا، لیفان، چری‏، 405 و ریو، میانگین وزنی میزان رضایت مشتریان 665 است. این گروه نیز به تنهایی 48.7 درصد از بازار ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

نگاهی به همین دو گروه نشان می‌دهد بیشتر مشتریان خودرو در ایران یعنی چیزی نزدیک به 95 درصد در اینجاست و البته کمترین رضایت نیز در همین دو گروه است یعنی رقمی کمی بیش از 60 درصد. قطعا از نگاه خودروساز هر کس پول کمتری دهد باید آش کمتری بخورد و خریداران خودروهای زیر 20 میلیون و مخصوصا زیر 10 میلیون تومان باید بدلیل پرداخت کمتر، رضایت کمتری نیز نصیبشان شود. اما این سکه یک روی دیگر هم دارد و آن اینکه گرچه پول کمتر آش کمتری دارد اما آش کم دلیلی بر آش بی‌کیفیت یا کم کیفیت نیست. واقعیت این است که در دو گروه قیمتیA و B، نه تنها خودروها کیفیت بسیار پایینی دارند بلکه خودروهایی با کیفیت بالاتر نیز تیراژ کمتری از آن خود کرده‌اند. در زیر 10 میلیونی ها MVM بالاترین رضایت مشتری را دارد اما نسبت به پراید و روآ کمترین تیراژ را هم دارد. در 10 تا 20 میلیونی‌ها نیز بالاترین میزان رضایت به 206 صندوق‌دار، ورنا و تندر تعلق دارد اما تیراژ سمند و 405 که در قعر جدول هستند بسیار بیشتر است. در واقع خریداران خودرو در کشور نه تنها در این دو گروه از کیفیت رضایت ندارند بلکه مجبورند از کم‌کیفیت‌ترین‌های این دو گروه نیز خرید کنند. ریسکی که گاه در حد یک آش فاسد است. 

در زیر جدول رضایت مشتریان شامل گروه‌های A تا F را مشاهده می‌کنید. گروه A شامل زیر 10 میلیونی هاست و هر گروه 10 میلیون افزایش دارد. گروه F نیز به خودروهای بالای 50 میلیون تومان تعلق دارد.  

خودرو

/32

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 133131

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۴۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 1
    مردم و حمايت از مصرف كننده در تصميم گيري ها جايي ندارد اقا همه مي دونن ملت بازار ازاد خودرو مي خواهند بدون تعرفه با قيمت واقعي مانند بنزين و ديگر كالا هايي كه قيمتش ازاد شد
  • بدون نام IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    2 0
    شما ديد خودروسازا بزرگ دنيا مثلا تويوتا يا هيوندايي يا مرسدس از نظر كيفيت و ايمني و استانداردهاي خودروهايي قيمت پايينشان با مشكل مواجه باشند؟يا بگويند چون قيمتش كم است بنابراين كيفيت هم پايين است؟
  • بدون نام IR ۰۶:۴۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    1 0
    هنر اينه با بالا نگه داشتن غير منطقي تعرفه مردم رو به اجبار به خريد خودرهاي وطني مجبور كردند اين عدالته يا اجباره يا انتخاب ديگران؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 1
    گوش مسئولان انگار کر شده است. مردم لایحه افزایش کیفیت نمی خواهند، مردم بازار آزاد خودروهای روز دنیا را می خواهند، همانطور که آب و برق و نفت شان به قیمت آزاد ارایه می شود
  • بدون نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    اگر قیمت خودرو خارجی آزاد نشه، ما دلمان را به چی خوش کنیم؟ برقی که از آمریکا هم گرانتر شده؟ یا بنزینی که به قیمت روز دنیا می خریم؟
  • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    الان اين خبر و گذاشتي كه هم دردي بكني با ملت خوب اينو كه همه ميدونن خودشونم ميدونن ولي ميدوني چه سودي داره؟؟؟!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    ماشین 5 میلیون تومانی و 15 میلیون می خریم،بنزین نرخ جهانی می زنیم و جالبتر اینکه بعلت آلودگی هوای ناشی از همین خودروهای بی کیفیت با طرح زوج و فرد که در دنیا بینظیره حق بیرون آوردن خودرو از منزل رو نداریم.ظلم به مصرف کننده مگه شاخ و دم داره؟!
  • شاكي IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    قربانت شوم ما افرادي كه فيات سي ينا ثبت نام نموده ايم و نه پول ما را ميدهند و نه ماشين ميدهند در كجاي اين جدول قرار داريم !!!!!!!!!!!!!
  • داریوش IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    اگه مجبور نبودم ماشین بی کیفیت ایرانی نمی خریدم این ظلم بزرگیه به مردم ایران
  • بدون نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۸
    0 0
    کمتر از 60 درصد عجب کی از خودروهای داخلی راضی هست؟هیچ کس راضی نیست پس چرا کمتر از 60درصد کمتر از 1درصد
  • بدون نام IR ۰۷:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 0
    هند هم تعرفه وارداتاشو از 110درصد به 60 درصد رسوند یعنی به یکباره 50 درصد کم کرد و اگر امسال هم تعرفه به حداقل نرسد واقعا قیمت ها واقعی نشود ظلم به مصرف کننده به درجه اعلای خود می رسد
  • بدون نام IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 0
    اگر امسال ديگهخ تعرفه بطور محسوسي متناسب با ازاد سازي قيمت ها كم نشود بجز اينكه ظلم و تضيع حقوق مردم وناديده گرفتن ان هيچ چيزه ديگر نيست و هيچ توجيحي پذيرفتني نيست چون ديگه پژو پرايد ديگه هر گلي مي خواست بزنه سر ملت زده بود ديگه
  • بدون نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 0
    خودتونم گول نزنيد يا اين ميزان رضايت با اين توليدات فجايع بروي خط توليد هيچ بازار مهم وسيع صادراتي نمي توان تصور كرد مگر كشور هاي ...
  • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۹
    0 0
    وقتي خودروسازي بازار انحصاريه فروش داره و صادرات نسبت بو توليد داخل صفره هيچ گونه ارتباطي هم با بازار دنيا نداره چطور ممكنه ادعا باشه در شرايط خاصه چطور عدم پيشرفتو توجيح مي كنن؟؟وقتي خودرسازت توان نداره برادر تعرفه در حد توان انها حذف كنيد به ملت چه ربطي داره
  • اصغر IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۴
    0 0
    فقط پول میگرن ماشین بی کیفیت میدن به مردم واقعا ظلمه .اصلا کسی به فکر مردم هست !! چرا تعرفه واردات کم نمیشه؟
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۵
    0 0
    وقتي بازار انحصاري باشه خوب مردم هم بودجه ندارن و مجبورن بين بد و بدتر مثلا پژو 405 و پرايد يكي رو انتخاب كنن معلوم امار رضايت ميره بالا حالا اگه خودروي وارداتي هم با قيمت واقعي بود بازامار رضايت از خودروي ايراني همين بود؟
  • محمد IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    من در سال 87 اشتباه بزرگي كردم و با پيشفروش خمدرو فيات يك دستگاه ثبت نام كردم و به وعده دروغين شركت غول خوردم و دل خوش شدم كه ماشين ايتاليايي ميخرم و از دست اشغالهاي ايراني راحت ميشم ولي اين شركت كه دستي هم در رده هاي بالاي دولتي دارد ماشين كه نداد هيچ باگذشت بيش از دوسال نمي دونيم پولمان را هم از كي بايد بگيريم به هركس مراجعه ميكني ميگه بما مربوط نيست . اين هم معني عدالت در كشور ما اقاي معاون رئيسجمحور ميرن افتتاح شركت و بدون اينكه حتي شركتي وجود داشته باشه
  • محمد IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۱۲/۱۸
    0 0
    جوك جديدي كه خوندم اين بود كه آقايان فرمودند بيشترين مصرف بنزين مال خودروهاي وارداتي است نه داخلي مردم هم كه ........
  • محمد IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۲۰
    0 0
    شرکتای ما که دارن 30سال این ماشین های بی کیفیت رو مونتاژ میکنن،چه اشکالی داره بیایند و یک خودروی روز دنیا رو مونتاژکنن.هم شرکتای ما باقی میمونند و هم ملت لذت رانندگی رو درک می کنن