تغییرات ساختاری و محتوایی در آموزش و پرورش مدتهاست که در دستور کار قرار گرفته است. یکی از این تغییرات که مدتهاست از آن نام برده میشود و قرار است انجام گیرد، حذف کنکور است. نورا... حیدری دستنائی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این رابطه و در پاسخ به این پرسش که "کمیسیون اموزش تلاش زیادی کرده است که نظام آموزشی ایران کارکرد بهتری داشته باشد. قانون حذف کنکور یکی از نمونه هاست. اما معمولا دولت به این مصوبات توجه نمی کند. دلیل این امر چیست؟" میگوید: ما چند مرجع داریم برای سیاست گذاری های کلی فرهنگی؛ مجمع تشخیص مصلحت نظام را داریم که تدوین کننده سیاستهای کلی نظام است. اکنون سیاستهای کلی آموزش و پرورش در مجمع مطرح است و سیاستگذاری میکند.
او در ادامه میافزاید: مرجع بعدی، شورای عالی انقلاب فرهنگی است. هرچند مقام معظم رهبری بحث سیاستگذاری و قانونگذاری را تفکیک کردهاند. به همین دلیل سیاستگذاریها در شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش باید انجام شود و قانونگذاری در مجلس. منتها فعلا مرز سیاستگذاری و قانونگذاری مشخص نیست. به همین دلیل بسیاری از مصوبات مسکوت میماند.
دستنائی با بیان این که "امروز هرچند مجلس ملاحظه دولت را میکند، مرتب متهم است که جلوی پای دولت سنگاندازی میکند" میگوید: تلاش مجلس این است که جلوی این بهانه را بگیرد اما ما بحث تغییر ساختار را در تغییر بنیادین آموزش و پرورش، چندان بنیادی نمیبینیم. نگاه ما این است که باید برویم به سمت محتوای کار.
گفتگوی کامل را اینجا بخوانید./ 44
نظر شما