عباس معمارنژاد - عضو شورای رقابت، با بیان اینکه طبق قانون هدفمندسازی یارانهها باید قیمتها طی پنج سال واقعی شود، گفت: در این قانون افزایش یکسان در پنج سال قید نشده، بلکه چگونگی این افزایش در اختیار دولت قرار گرفته است.
او با بیان اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت بنزین باید در مرحله اول آزادسازی قیمتها صورت گیرد، یادآور شد: تجربه نشان داده که هرگاه افزایش قیمت به صورت مرحلهای انجام شده، در همان مرحله اول متوقف مانده است که در مورد اجرای این قانون هم ممکن است چنین شود.
وی دلیل دیگر اینکه بخش زیادی از افزایش قیمت بنزین باید در مرحله اول آزادسازی قیمتها صورت گیرد را تحقق منابع لازم برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها در سال1389 یعنی 20هزار میلیارد تومان عنوان کرد.
این مدرس دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: به دلیل این که عمده ترین کاربرد بنزین در حملونقل است، افزایش یکباره آن تاثیر زیادی بر تورم ندارد؛ اگرچه از نظر روانی قیمت بنزین برای مردم ملموستر است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در گفت وگو با ایسنا در مورد گازوییل با بیان اینکه قیمت این سوخت حساسیت خاص خود را دارد، اظهار کرد: بر خلاف بنزین، قیمت گازوییل باید با شیب ملایمتر و در طول پنج سال افزایش یابد؛ چرا که شکاف زیادی میان قیمت گازوییل 16 تومانی ایران و قیمت گازوییل حدود 600تومانی فوب خلیجفارس وجود دارد. ضمن اینکه تنوع کاربرد گازوییل در مصارف خانگی و صنعتی و حمل و نقل، دلیل دیگر بر افزایش تدریجی قیمت گازوییل است.
وی همچنین تاکید کرد: باید قیمت گازوییل به روش ترجیحی و تبعیضی که در قانون نیز آمده است محاسبه شود، چرا که اهمیت آن در مصارف خانگی و صنعتی متفاوت است./121/ق
نظر شما