۰ نفر
۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
کردستان مهد توسعه گیاهان دارویی 

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: در کردستان با بیست و نه هزار کیلومتر مربع وسعت، گیاهان دارویی با سطح زیر کشت بالغ بر دو هزار و پانصد هکتار، بیش از پنج هزار و دویست تن انواع گیاهان دارویی کشت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از سنندج، حاجی میرزایی در جلسه ای که با حضور مشاور وزیر جهاد کشاورزی و مجری گیاهان دارویی برگزار شد کرد، اظهار کرد:آب و هوای متنوع اقلیم نیمه گرمسیری و اقلیم سردسیری، تنوع کشت در استان را ایجاد کرده که باید گفت کمتر استانی در کشور هستیم با دو نوع اقلیم آب و هوایی.

وی افزود: شهرستان سنندج بیشترین سطح زیر کشت باغات استان را در بردارد.

حاجی میرزایی میانگین بارندگی استان را چهارصدوپنجاه میلیمتر عنوان کرد و تصریح کرد: تنوع کشت، پوشش گیاهی غنی، و جنگلهای بکر استان ناشی از همین میزان خوب بارندگی در استان است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان بیان کرد: از لحاظ سطح باغات دیم در ردیف بیست و یکم کشور هستیم.

وی افزود: بالغ بر پنجاه و هفت هزار هکتار باغ در استان کردستان وجود دارد که سیب انگور توت فرنگی، هلو و گردو عمده محصولات استان است.

حاجی میرزایی ادامه داد: توت فرنگی با تولید شصت و پنج هزار تن رتبه اول کشوری را برای کردستان به ارمغان اورده و انگور دیم نیز با نود و هشت هزار تن رتبه دوم کشوری را در استان داراست.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۵۲۷ هکتار از اراضی استان تحت پوشش گیاهان دارویی است که گل محمدی، به صورت هدفمند و در قالب زنحیره ای کشت می‌شود و افزایش سطح کشت زعفران در استان از دیگر برنامه های استان است.

وی به مزیت ترویج گیاهان دارویی اشاره کرد و افزود: کشت مخلوط گیاهان دارویی می‌تواند به عنوان پایلوت در کردستان اجرا شود.
گل محمدی، نسترن، زعفران، سیاه دانه، سنجد، سماق، بیدمشک، از عمده گیاهان دارویی تحت کشت استان کردستان است
حاجی میرزایی گفت توزیع بذرهای گیاهان دارویی به علاقمندان به کشت این محصولات، برگزاری کارگاههای اموزشی، عقد قرارداد با مراکز تحقیقاتی، عقد قراداد با دانشگاه کردستان از عمده فعالیتهای ترویجی استان است.

حاجی میرزایی گفت: ۱۰ واحد صنعتی و نیمه صنعتی فرآوری گیاهان دارویی در استان با ظرفیت دویست و ده تن در استان کردستان وجود دارد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد مشکلات موجود در این صنعت مرتفع و جوانان بسیاری در این مسیر اقدام به تولید گیاهان دارویی نمایند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1897489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =