بررسی اربعین حسینی توسط ۲۷ استاد و کارشناس دانشگاهی داخلی و خارجی

راهپیمایی اربعین هر ساله به سمت کربلای و مرقد مطهر امام سوم شیعیان جهان امام حسین (ع) برگزار می شود. این راهپیمایی به نظر می رسد در هویت و انسجام بخشی مسلمانان نقش ویژه ای ایفا کرده است. این نقش در کنگره بین المللی اربعین و آینده علمی فرهنگی جهان سلام مورد بررسی قرار می گیرد. اهمیت این کنگره در آن است که مطالب علمی محققان، تصویر و روایت جدیدی از راهپیمایی مذکور در اختیار راهپیمایان قرار می دهد. این امر می تواند در تقویت و استمرار پدیده راهپیمایی اربعین نقش به سزایی داشته باشد.

گروه اندیشه: نخستین کنگره بین المللی اربعین و آینده علمی فرهنگی جهان اسلام امروز سه شنبه ۲۸ فروردین از ساعت ۸ تا ۱۲ ظهر با دبیرعلمی دکتر جبار شجاعی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) و دبیراجرایی سیدعلی فاطمی عضو هیات مدیره انجمن مطالعات جهان اسلام برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم افتتاحیه ساعت۸ - ۸.۳۰ با قرائت قرآن، سپس سرود جمهوری اسلامی ایران، و معرفی و خوش آمد گویی توسط محمدرضا حاتمی، رئیس انجمن علمی مطالعات جهان اسلام آغاز می شود.

دو پنل تخصصی

بر اساس این گزارش پنل تخصصی ۱با عنوان اربعین و تمدن نوین اسلامی از ساعت ۸ تا ۹.۱۵ دقیقه توسط دکتر سید مجید مطهری نژاد، رئیس اندیشکده اربعین، و مدیرپنل با سخنرانان و سخنرانی های زیر برگزار می شود. سخنرانان و موضوع سحنرانی آنان به شرح زیر است:

۱- دکتر رضا مهدی با موضوع اربعین، جلوه و نماد تمدن نوین اسلامی و عامل و شتاب دهنده آن ۲- محمد حسین کاظمی با موضوع اربعین و حکمرانی علم در آینده ایران و عراق ۳-دکتر حمید رضا بیگدلی، با موضوع اربعین و نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی ۴-دکتر مهدی ابراهیمی شهرابی با موضوع اربعین و دانشگاه اسلامی در افق تمدن اسلامی و ۵- دکتر محمد عترت دوست با موضوع زیاره الاربعین الحسینی سبب بقاء و استمرار ذکر اهل بیت (ع) فی العالم.

این گزارش حاکیست پنل تخصصی ۲ با موضوع اربعین و همگرایی در جهان اسلام از ساعت ۹.۳۰ تا ساعت ۱۱ برگزار می شود. بر اساس این گزارش این پنل با مدیریت دکتر فائز دین پرست، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود. سخنرانان پنل دوم به شرح زیر هستند:

۱- دکتر شریف لک زایی با موضوع فرصت های علمی و فرهنگی اربعین حسینی در همگرایی جهان اسلامی ۲- دکتر سیدمحمد موسوی با موضوع بررسی تاثیر راهپیمایی اربعین در شکل گیری و تقویت عناصر قدرت نرم فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ۳- دکتر علی اصغر خندان با موضوع حدیث نبوی «حسین منی و انا من حسین» به عنوان مبنای سیاستگذاری تبلیغات اسلامی از عاشورا تا اربعین و ۴- حجت الاسلام دکتر محمد صادق کاظمی با موضوع اربعین و هویت واحد شیعی.

لازم به ذکر است که لینک پیوند حضور به صورت مجازی در به این شرح است: b۲n.ir/aiws

سه پنل مجازی

همچنین مدیریت و برنامه ریزان نخستین کنگره بین المللی اربعین و آینده علمی فرهنگی جهان اسلام، سه پنل مجازی برای مخاطبان کنگره به شرح زیر در نظر گرفته اند:

-پنل تخصصی مجازی ۱: اربعین و نظریه پردازی علوم انسانی - اسلامی از ساعت ۸ تا ۹.۱۵

بر اساس این گزارش مدیریت پنل با دکتر امید شفیعی قهفرخی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) است و طی برگزاری پنل مذکور :

۱- محمد مهدی زادسیرجان با موضوع دیپلماسی علمی ایران و عراق در حکمرانی در افق آینده ایران و عراق در سایه اربعین ۲-زهرا سوری لک با موضوع اربعین و نظریه پردازی علم انسانی ۳- نیلوفر سعیدی با موضوع مطالعه تطبیقی مولفه های جامعه ساز پیاده روی اربعین و مکتب حاج قاسم، با تاکید بر جامعه مطلوب اسلامی سخنرانی می کنند.

-پنل تخصصی مجازی ۲: اربعین و دیپلماسی علمی از ساعت ۸ تا ۹.۱۵

بر اساس این گزارش مدیریت پنل با دکتر محسن رحیمی نیا است که طی برگزاری پنل مذکور:

۱-حسین ظفری دوازده امامی و حسن ظفری دوازده امام پژوهش مشترک خود را حول موضوع بررسی راهپیمایی اربعین و تاثیر آن بر امنیت علمی جمهوری اسلامی ایران و ۲-دکتر احمد توانایی با موضوع بازنمایی هنری اربعین به مثابه رسانه سخنرانی می کنند.

-پنل تخصصی مجازی ۳: از ساعت ۹.۳۰ تا ساعت ۱۱

بر اساس این گزارش مدیر پنل دکتر روح الله فرهادی عضو هیات علمی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که طی برگزاری پنل مذکور: ۱-دکتر لیلا عبدالله زاده رامهرمزی با موضوع بررسی ابعاد قدرت سیاسی اربعین حسینی در حل منازعات و امنیت ملی با توجه به تئوری های روابط بین الملل، ۲- روحمان غریبی با موضوع تردد کاروان ها در کردستان و نقش آن ها در تقریب ۳-رستم ضیایی و امیرنظامی با موضوع اربعین حسینی و نقش آن در تثبیت الگوی مقاومت در نظم بین الملل ۴-هاشمی جبلی با موضوع فرصت های علمی و فرهنگی اربعین در همگرایی جهان اسلام سخنرانی می کنند.

لازم به ذکر است که پیوند پنل های مجازی به این شرح است: https://vc.icu.ac.ir/ch/resistance-studies

اختتامیه

به گزارش خبرآنلاین، مراسم اختتامیه از ساعت ۱۱ الی ۱۲ برگزار می شود. مدیر این بخش از برنامه، دکتر مهدی اسدی عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی است. در این بخش از برنامه ارائه کنندگان شامل:

۱-دکتر عبدالحسین کلانتری ، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف ۲-دکتر حیدزائر العامری رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کوفه، ۳-دکتر محمد نبی احمدی، رئیس دانشگاه رازی ۴-دکتر روح اله بهرامی رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی غرب کشور، ۵-دکتر محمد کاظم منتوب الحمدانی استاد تمام علوم تربیتی دانشگاه بابل ۶-دکتر حسن لاسجردی مدیرمسئول خبرگزاری خبرآنلاین و در مرحله هفتم تقدیر از برگزیدگان و برگزار کنندگان کنگره به عمل می آید.

محل برگزاری کنگره بین المللی اربعین و آینده علمی فرهنگی جهان اسلام به این شرح است:

تهران - میدان فاطمی - خیابان شهدای گمنام - ابتدای کردستان (جنوب به شمال) مجموعه فرهنگی هنری ایوان شمس - سالن اشراق

هویت بخشی و منشاء قدرت اربعین حسینی توسط ۲۷ استاد و کارشناس دانشگاهی

هویت بخشی و منشاء قدرت اربعین حسینی توسط ۲۷ استاد و کارشناس دانشگاهی

۲۱۶۲۱۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1895713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =