۱۳ نفر
۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۵:۰۷
چه کسانی ایرانی ها را مجرم و صدقه بگیر می پسندند

این روزها که اتفاقا بیش از هر وقت دیگری خبر زیر دست و پا ریخته، هی نوشته ام و پاک کرده ام، هی نوشته ام و نیمه کاره رها کرده ام. بس که اخبار تیره و تار بوده اند و هر کار می کردم حس می کردم نمی توان حق مطلب را ادا کرد.

از پارک بان مظلومی که هنوز از شوک قتلش بیرون نیامده ام تا آن کشتار دسته جمعی دوازده نفره یک خانواده گرفته که اخبار روزمره اند تا خبرهای هولناکی که کمتر به آن پرداخته شده مثل آمار و ارقام بیماران روانی در تهران و یا بی خیال شدن نیمی از مردم ایران از ترمیم دندان هایشان. آن قدر این اخبار که هرکدامشان برای دق کردن یک آدم با وجدان کافی است پشت سر هم منتشر می شوند که اصلا فرصت نمی کنی در آن ها تامل کنی. به قول گلشیری: آن قدر عزا بر سرمان ریخته اند که فرصت عزاداری نداریم. هر وقت هم که می آیی حرف بزنی یا قبل از انتخابات است یا بعد از انتخابات. یا قبل از بیست و دوم بهمن است و یا بعد از بیست و دوم بهمن. یا در آستانه سال نو قرار داریم و یا تازه سال نو شده است. یا دولت تازه آمده است یا دولت قرار است برود. یعنی در هر شرایطی که بنویسی در شرایط حساس کنونی است و تو هرچه قدر هم توضیح می دهی که این حرف ها سیاسی نیست باز هم فایده ای ندارد. این که نیمی از ایرانیان یعنی چهل و پنج میلیون نفر دارند با مفنامیک اسید و میخک و اسپری لیدوکائین روز و شبشان را سپری می کنند و به دندان پزشک مراجعه نمی کنند کجایش سیاسی است؟ آن قدر به نام سیاه نمایی از گزارش واقعیت فرار کرده ایم که کار به این جا رسیده است. باز هم فرار خواهیم کرد و چاره کار را در پنهان کاری خواهیم دید. هنوز عبرت نگرفته ایم از حوادث هولناک همین یکی دو سال اخیر. حوادثی که می شد به راحتی از آن ها پیشگیری کرد. با اعتراف به اشتباه. با عذرخواهی. با دستگیری یکی دو مقصر و محاکمه آن ها. نه با پاک کردن صورت مسئله. درست مثل حالا که فکر می کنیم اگر فلان خبر را که تازه خودمان هم منتشر کردیم از روی سایت پاک کنیم کلا مشکل حل می شود. بشین تا حل شود.

عبرت گرفتن از تاریخ و گذشته البته که کار خردمندان است و از هرکسی نمی توان انتظار داشت با دیده عبرت بین در کار و بار عالم و آدم نظر کند اما می توان به آن کسی که بر سر شاخ نشسته است و بُن می بُرَد نهیب زد که هان: اخوی! از ما گذشت خوب و بد اما اگر صرفا به فکر خودت هستی باز هم این راهش نیست. خودتان را به کوچه علی چپ نزنید و این حرف ها را با گوش سیاست نشنوید و فکر نکنید مثلا اگر دولت دیگری بر سر کار بود و این حوادث اتفاق می افتاد صاحب این قلم مثل شماها به جای سیاه نمایی به سفید نمایی می پرداخت. اصلا بحث بر سر این دولت و آن دولت نیست. بروید و سخنان همه قبل از انقلابی ها را بخوانید. بخوانید تا بفهمید جان به لب شدن یعنی چه؟ از سخنان غلامحسین ساعدی تا میشل فوکو. بخوانید و سعی کنید بفهمید تحقیر شدن یعنی چه. در همین سه هفته اخیر حضرات پنجاه بار مصاحبه کرده اند و درباره یک قران دوزاری که قرار است به کارمند جماعت بدهند وعده و وعید داده اند. آن هم با چه آب و تابی. هر هفته هم فرموده اند تا آخر این هفته عیدی کارمندان پرداخت می شود. هرجا که می روی سخن از یارانه ای است که قرار است پرداخت شود و یا دویست هزار تومان صدقه ای که نمی دانم به چه شکل می دهند یا نمی دهند. زشت است.

این تحقیرهای پی در پی را بگذارید کنار آن اخبار هولناکی که هر روز و هر ساعت دارند منتشر می شوند. بخشی از آن ها بیرون از دایره اختیارات شماست؟ قبول. اما این وسط غیرقانونی شدن فیلتر شکن دیگر چه صیغه ای است؟ این را دیگر کدام نابغه ای توی دامنتان گذاشت؟ این که همین الان چند ده میلیون مجرم در این مملکت وجود داشته باشد حالتان را خوش می کند؟ کدام شیرپاک خورده ای به شما گفته است هرچه بر مردم سخت تر بگیرید و بیشتر روی اعصاب و روانشان راه بروید می توانید آسوده تر حکمرانی کنید؟ هر که گفته نه خیرخواه شما بوده و نه خیرخواه این سرزمین. ماهم که می گوییم دست از لجاجت بردارید و اندکی ملاحظه این مردم را بکنید خیرخواه شما نیستیم اما دلمان برای سرزمینی می سوزد که روزگاری خون شریف ترین و پاک ترین جوانانش برآن ریخت تا مردمانش سربلند زندگی کنند اما این روزها مثل صدقه بگیران با آن ها برخورد می شود. ای کاش می توانستیم خاموش بمانیم اما نمی توان به راحتی از کنار نابخردی ها و ناکارآمدی های مشتی خام طمع گذشت و به روی خود نیاورد که چه فاجعه ای در راه است. ای کاش می توانستیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1875404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    23 3
    من فکر می کنم پشت همه این سیاست ها جبهه پایداری قرار دارد
    • مگس پران !!! IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      5 6
      جبهه پایداری و سایر جبهه ها مسئول تمام ضعف های ما از عهد قجر تا الان هستند !!!!!!!!!!!!!!!!!
  • امیر IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    13 0
    این و اون نداره..کلا یه مجموعه فامیلی هستن و یه مشت نون خور..
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۲
    7 0
    ما بی هیچ امیدی به آینده ، آن پایان محتوم را به انتظار نشسته ایم فقط انکار نکنید که شما باعث و بانی هر مصیبتی هستید که بر این مملکت نازل شود و بالاخره پاسخگو خواهید شد!!!
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    11 1
    جناب موسوی از سال 76 مردم فداکارانه همه جوره از اصلاح طلب و کارگزار و.. حمایت کردن که به اینجا نرسیم و مشکلات را حل کنند ولی رای ها را می گرفتن و میگفتن اختیاری نداریم ولی استعفا نمی دادن باز مجددا در انتخابات بعدی سروکله عزیزان پیدا میشد که از من حمایت کنید که برم و بی اختیار باشم و بگم اختیاری ندارم. اون همه رای بهتون داده شد چه کردید؟ اون همه حمایت شد از شورای و شهر تا مجلس و ریاست جمهوری و خبرگان مثلا خروجی آقای عارف چه بوده یبار ازش تا حالا سوال کردین؟ که رای را گرفتی در مجلس چه کردی؟ الان من نمیدونم شما در حال زاری و عزاداری هستید یا در حال زمینه سازی برای بازگشت رفقا که بگویند ما اختیاری نداریم؟ چرا از کسانی که حمایت می کردید سوالی نمی کنید که چرا ما را به اینجا رساندید؟ اون میلیونها رای داده شد که به اینجا نرسیم هر بار یک بازی دوستان شما در می آوردند و کاری نمی کردند همش بهانه بود و بهانه
    • تلخ و حق !!! IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      0 14
      جناب 1:28 دقیقه عزیز . ما از سال 76 از جریانی حمایت کردیم که نتانیاهو از آنها به اسم سرمایه های اسراییل در ایران یاد کرده است . فکر کنم با این جمله جواب انتظارتمون رو گرفته ایم .
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      3 0
      در جواب تلخ و حق!! . یعنی میگی از سال 76 این همه دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و شورای نگهبان و مجلس و ..... و رهبر و مشاورانش در خواب بودن که بقول تو از کسانی حمایت کردیم که سرمایه های اسراییل بودن ؟!!! حداقل برای همین دستگاه هایی که نام بردم و حتی رهبر و مشاورانش اگر قبولشان دارید احترام قائل می‌شدی و همچین نظری نمی‌دادی اگر هم که اینها را قبول نداری پس بگو که از طرفدار گوساله پرستی هستی
    • ح IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      2 0
      پاسخ 10:25: اخوی دلیل نداره هرچی کیهان به خوردت میده باور کنی. والا بلا تلا همین افرادی که داغ مهر به پیشانی زدن گاهی بدترین دروغها رو به خلق خدا میگن و بعضی بلانسبت شما ساده لوحانه تکرار میکنن. هرچی گشته بودن ببینن کدوم اسرائیلی همچین حرفی زده هیچکی پیدا نکردن. برادر حسین گفته بود اسناد ویکی لیکس. رفتن ویکی لیکس رو نگاه کردن دیدن بله گویا اسرائیل همچین حرفی زده ولی به استناد کدوم منبع؟ کیهان. بله اخوی خودشون دروغ پخش میکنن بعد به دروغ خودشون استناد میکنن. چنین است روزگار اخوی اگر که ماله نکشی باز.
    • ح IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      1 0
      پاسخ 10:25: شما که مطمئنن از سال 76 از جریان برخاسته از 2خرداد 76 حمایت نکردی احتمالن که سنت قد نمیده ولی مطمئنم هیچوقت هیچ حمایتی از جریانی که کوچکترین شباهتی به جریان 76 داشته باشه هم نکردی و نخواهی کرد. جریان شما جریانیه که الان جاریه. جریان هاله‌ی نور و قطار پیشرفت. هرکی دم از رابطه با دنیا بزنه سریع جاروجنجال راه میندازین و طرف رو لجن‌مال میکنین. واسه هدفتون راحت تهمت میزنین. مثل همین ادعایی که اینجا فرمودین که نتانیاهو همچین حرفی زده. از قول کی؟ برادرحسین. شاید فراموش کردین که بزرگترین موهبت واسه اسرائیل دولت معجزه هزاره سوم بود که حتی فلسطینیها از دستش به ستوه اومدن و گفتن با حرفاش و کاراش چنان اسرائیل رو در جایگاه مظلوم قرار داده که هرچی در طول سالها بافته بودیم پنبه کرد. نه فقط به اون بیچاره‌ها ضربه زد بلکه به مردم خودش بیشتر از همه. حالا هم که این دولت عزیزت که دست اون معجزه رو از پشت بسته بجای اینکه خود شما به عنوان حامیانش منصفانه نقدشون کنین، ماله میکشین و دیواری کوتاهتر از اصلاحطلبها پیدا نکردی که فرافکنی کنی؟
    • باز هم تلخ و حق !!! IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
      0 1
      خانم هیلاری کلینتون در کتاب انتخاب های دشوار می گوید ما تا زمان محمد خاتمی با نفوذ به ایران کار جمهوری اسلامی را یکسره کرده بودیم تا اینکه در سال 84 احمدی نژاد آمد و رشته های ما را پنبه کرد . حتما مطالعه کنید این کتاب را . اگر نبودند تدابیر راهبردی دستگاههای امنیتی و سایر دلسوزان حقیقی سقوط در پرتگاه ها و تجزیه کشور و مصیبت های سنگین تر از سوریه و عراق فرا گیر میشد . تعصب الکی را کنار بگذاریم .
  • رضا IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    9 0
    روی یارانه فجرانه900هزارتومان گذاشتم 3کیلو گوشت بعداز 4ماه گرفتم برای 4نفر.باتشکر از ایران 7هزار ساله روی دریای نفت.
    • همون IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      4 7
      ما اگر از دولت هایمان به جای افزایش یارانه و حقوق فقط مطالبه افزایش بهروری تمام بخش های کشور داشتیم در این وضع نبودیم . افزایش سه درصدی بهروری این قدرت را دارد تا پنجاه درصد تورم را کاهش دهد. ولی نخبگان و کارشناسان اقتصادی تنها توصیه ای که می کنند خلع سلاح و تسلیم کشور در برابرآمریکا است . در منظر این جماعت تغییر فقط با چرخش . کرنش اتفاق می افتد ولاغیر .
  • حسین IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    21 0
    دقت کردین هر چ مخاطبان میان حرف حساب میزنن یه عده ساندیسی میان نظر منفی میدن نمیدونم اونا اینجا زندگی نمیکنن شرایط نمیبینن
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
      2 0
      بچه هاشون که نه همه یا آمریکا یا اروپا هستند فقط خودشون موندن توی ایران که تا آخرین لحظه ای که میتونن جیب این ملت رو خالی کنن و بعد برن پیش توله هاشون و اگر وجدان داشتن مملکت رو به این روز نمینداختن
  • سعید ترک ... IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 18
    پایان شب سیه سپید است . در اینکه جامعه ایرانی به ابتلائات و سختی های عجیبی دچار است شکی نیست . ولی نشانه ای از سقوط و نابودی دیده نمی شود . برای پر کردن جاهای خالی یک راهی پیدا می شود . ما همان نسل مورد اشاره ستیهنده ترین نویسنده معاصر مرحوم جلال آل احمد هستیم . باید بدانیم چه طور بجنگیم تا ببریم . میدان بزرگ چالش های کشورمان حریف می طلبد و این کسی نیست جز ما . نباید مایوس شد . در دهه پیش یک سری افراط هایی در مورد آزاد بودن فضای مجازی در کشور انجام شد تا جاییکه از سازمان منافقین گرفته تا معاندین خارجی با بیش از دوهزار شبکه و رسانه بر علیه کشورمان تاختند از تشویق کاخ سفید به تحریم و جنگ و حمایت از ترور ها و الی آخر . برای حفظ امنیت ملی باید صبر و حوصله هم داشته باشیم .
  • صادق IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    10 0
    من مطالب شما سید عزیز را می خوانم باذبعض از آنها موافق نیستم ولی الحق این یکی، سخنی به جا و به حق می باشد.
  • مهدی IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    14 0
    کار از این حرف ها گذشته ....... فقط اگر خدا به دادمان برسد ..... به خیابان نیایید برای اعتراض حرف نزنید برای اعتراض ..... می شود بگویید چگونه باید اعتراض کرد با رای ندادن ؟ ...... بله با رای ندادن شاید بتوان اعتراض کرد تا بلکه مسئولین حکومتی مادم العمر 100 ساله به خود آیند
  • 🌱 IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    7 0
    کافی است نگاهی به همین چند ماه اخیر بیندازیم. همیشه خواسته‌ایم بر انتخاب افراد خرده بگیریم و مسیر آن‌ها را عوض کنیم و هرچه که جلوتر آمدیم این سخت‌گیری بیشتر شد، اما غافل از اینکه...
  • از ماست که بر ماست IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    9 0
    نگارنده:(اما این وسط غیرقانونی شدن فیلتر شکن دیگر چه صیغه ای است؟ این را دیگر کدام نابغه ای توی دامنتان گذاشت؟)جناب موسوی عزیز خسته نباشید.فقط با نگاهی گذرا به رأس هرم وزارت عریض و طویل مخابرات به این جمع بندی و نکته مهم خواهید رسید که این شخص چیزی در چنته ندارد!چرا ؟زیرا خبر خروجی تصمیمات گرفته شده برای مجموعه وزارتش را از صدا و سیما شنیده و دیده،یعنی بوضوح اعتراف میکند که ایشان در این وزارتخانه و سرنوشتش هیچکاره است و تصمیمات را از جای دیگر برایش اتخاذ می کنند!و مسئله اینجاست که هیچکدام از وزرا و روسای دولت تا پس از اخذ تصمیم برای حوزه فعالیتشان از آن تصمیم گرفته شده برای مجموعه مدیریتشان خبر نداشته و بعداً غافلگیر هم می شوند!خوب اگر دولت و مجلسی دیگر و پنهانی داریم پس چه نیازی به اینهمه هزینه برای دو دولت و دو مجلس هست؟همان تصمیم گیرنده دولت و مجلس اصلی به تنهایی کار کند و این دولت و مجلس فرعی با اینهمه اعوان و انصار و صرف بودجه های کلان را کنار بگذارد،تا در این میان هم در بیت المال صرفه جوئی شود و هم مسئولان فرعی غافلگیر نشوند و هم مردم تکلیف خود را بدانند!پس از ماست که بر ماست!
    • سپهر IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
      1 0
      درود بر شما هموطن فهیم و نکته سنج ! جان کلام را مطرح کردید خصوصاً در مورد آن وزیر بیسواد و بی اختیار که در پاسخ به خبرنگار گفت منهم مثل شما تازه از صدا و سیما این خبر را شنیده ام ! متاسفانه سرنوشت مان را بدست یک مشت کوتوله فرهنگی سپرده ایم !
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    0 0
    «بی هیچ امیدی، آن پایان محتوم را به انتظار نشسته ایم.» هم جالب بود هم گویا
  • ح IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۳
    1 0
    از قدیم گفتن از کوزه همان برون تراود که در اوست. ذات اینها همینه. کاریش نمیشه کرد. والا با حرف و توضیح و التماس هم درست نمیشن. از عدد یک که نمیشه توقع صد داشت. با یک کتوله‌ی فرهنگی که نمیشه از ارتقاء فرهنگ حرف زد. شما هر شب تا صبح هر صبح تا شب بشین از سیاست مردم‌داری با اینها حرف بزن وقتی نه میدونن سیاست چیه یا مردم یعنی چی، فایدش چیه؟ آقا اینها همینن که هستن. اگه درست شدنی بودن که شده بودن. دلیل منطقی واسه این جماعت به امید درست شدن اوضاع مثل زدن چسب زخمه روی سرطان به امید علاج.
  • علی IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۴
    0 0
    چیزی ک من میبینم اینه ک تو هر کشوری تقریبا تو بیشتر کشورهای جهان همه قدرتمندها مجبور هستن، نه اینکه دوست داشته باشند، مجبورن طبق سلیقه و خواست اکثریت حرکت کنند، چون آینده و شغلشون درگرو رای همین اکثریت هست، وقتی انتخابات نیست، یا انتخابات ه واقعی نیست، کسی هم نگران براورده کردن خواست اکثریت نیست،کسی دنبال حل مشکلات نیست،برای بقا اصلا اهمیتی نداره، اگر روزی انتخابات در این مملکت برگزار بشه بیشتر مشکلات حل میشن قابلیتش و از هر نظر هنوز داریم
  • IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۵
    0 0
    نگاه من اینه که جامعه انگار فریز شده و هیچ حرکتی نداره. نه از سمت حاکمان نه از سمت مردم. این فریزشدن رو حتی در یادداشت های شما هم می شه دید. مثل اغلب موارد بی تغییر، دودل و متاسفانه بی اثر. و باید اعتراف کنم حتی در شیوه نگاه خودم هم این رو می بینم. نمی دونم چاره چیه ولی شاید هر چاره ای از راه حرکت کردن، دقیق تر دیدن و فکر کردن و پیداکردن راه های کارآمدتر برای اثرگذاری مثبت بگذره.