۲۷ نفر
۲ دی ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۰
ضرورت حجاب در شمال شهر و شهرکتاب با قرائت دلواپسان

پریروزها گذارم افتاد به میدان هروی. باورنکردنی بود. وضعیت حجاب خانم ها را می گویم. با این که زمستان بود و هوا هم سرد، اما اکثر خانم ها نه تنها روسری به سر نداشتند بلکه حتی برای جلوگیری از سرما خوردگی هم خیلی به خودشان زحمت نداده بودند. به هرحال هرچه بود برای من مدت ها دور از پایتخت بودم جالب بود. با خود گفتم لابد حضرات بی آن که صدایش را دربیاورند به حجاب اختیاری تن داده اند.

بعد از آن برای کاری مجبور شدم به میدان انقلاب بروم. آن جا اما انگاری یک حکومت دیگر مستقر بود. این ور و آن ور پیاده رو پُر بود از خانم های محجبه ای که به دیگران تذکر می دادند. اگرچه در آن جا هم کمتر کسی گوشش بدهکار متذکران بود اما به دلیل حضور آن همه مامور و معذور فضا تا حدودی متفاوت بود. یاد سخنان علی علیزاده افتادم که گاهی حرف حساب می زند و از آن جمله حرف حساب ها یکیش این بود که: گشت ارشاد و این بگیر و ببندها مختص وسط شهر و پایین شهر است و حضرات جرئت ندارند از میدان ونک به بالا چنین مانورهایی بدهند. چرا؟ چون اگر دختر بچه ای را مورد مواخذه قرار دهند احتمال این که طرف فرزند یکی از پولدارهای گردن کلفت باشد بسیار است و کمتر کسی حاضر است در این مرز پُر گهر که روزگاری قرار بود یک موی کوخ نشینان به زندگی کاخ نشینان بیارزد سر بسر بچه پولدارها بگذارد چرا که ممکن است تاوان سنگینی در پی داشته باشد. یا نه از آن جایی که قریب به اکثریت مسئولان ساده زیست ما در شمال شهر تهران زندگی می کنند امکان این که طرف فرزند یکی از بزرگان باشد بسیار است و خُب طبیعی است که بزرگان از هرچه بگذرند از بی حرمتی در حق فرزندانشان نمی گذرند و کدام آدم عاقلی است که خودش و زندگی اش را به خطر بیندازد آن هم به خاطر تذکر حجاب؟

و خُب همین جوری هاست که جماعت خودارزشی پندار ترجیح می دهند بروند سراغ امت همیشه در صحنه. سراغ مردمی که بیشترین هزینه را برای انقلاب داده اند. سراغ مردمی که بیشترین شهید را تقدیم این آب و خاک کرده اند. مردم نجیبی که هم بیشترین سهم را از آلودگی هوا می برند و صدایشان در نمی آید و هم موقع گران کردن بنزین بیشترین فشارها را متحمل می شوند و اگر هم صدایی از آن ها بلند شود راحت تر می شود مدیریتشان کرد! مردمی که زیر بار تحریم کمرشان خم شده اما هم چنان در راهپیمایی و تشییع جنازه و مناسک مذهبی بیشترین حضور را دارند. خب معلوم است چنین مردم بی پناهی اگر به بهانه حجاب چهارتا حرف هم بشنوند احتمال این که صدایشان دربیاید کم تراست و تازه اگر هم دربیاید احتمال این که صدایشان به جایی برسد خیلی کم تر است. پس همان بهتر که هر کاری می خواهیم انجام بدهیم به سراغ همین جماعت خاموش و سر به زیر برویم. تا هم خدا ازمان راضی باشد و هم نمایندگان خدا در روی زمین، که به نظر می رسد از خودِ خدا خیلی سخت گیرترند.

برگردیم به همان میدان هروی.از اوضاع پاساژها و مال های آن جا که دیگر نگویم برایتان. از دو سه نفر در همان حوالی پرسیدم که این جا همیشه اوضاع بر همین منوال است که همه شان گفتند کلا در شمال شهر اوضاع همین است که می بینی و در بعضی نقاط شاید از این هم بهتر و یا به تعبیری از این هم بدتر. بستگی دارد از چه منظری به این قضایا نگاه کنی. خب، به سلامتی. لابد دوستان بیشتر نگران آخرت مردم پایین شهر و وسط شهرند و پولدارها را رها کردند تا در آتش دنیا و آخرت بسوزند. شاید هم جاهایی مثل میدان انقلاب بیشتر توی چشم است و حفظ ظاهر در جاهایی که بیشتر توی چشم است از اوجب واجبات است اما در این بلبشو با شهرکتاب دیگر چه کاری دارید؟ تعطیلی شهرکتاب مرکزی آن هم به بهانه واهی عدمِ رعایتِ حجابِ مراجعه کنندگان، دیگر از آن حرف هاست. آن هایی که مثل بنده بی کارند و به جاهایی مثل شهرکتاب مرتب سر می زنند خوب می دانند کسانی که به چنین جاهایی رفت و آمد می کنند در بدترین وضعیت پوششان مصداق بی بند و باری و این حرف ها محسوب نمی شود. قطعا بسیاری از مشتریان شهرکتاب سر و وضعشان ربطی به حجاب معیار دوستان دلواپس ما ندارد اما از آن طرف هم نمی توان ایشان را با خیلی از آن ها که به مال ها و پاساژهای میدان هروی می روند قابل مقایسه دانست، چرا که کسانی که با کتاب سر و کار دارند چندان دربند ظاهر و تمنای تجلی نیستند. در ضمن شهرکتاب یک محیط کاملا فرهنگی است و شما نمی توانید از کارمندان شهرکتاب توقع داشته باشید نقش گشت ارشاد را برایتان ایفا کنند. نمی خواهم بگویم حالا که دارید گیر می دهید به همه گیر بدهید. یا دست کم ظلم بالسویه کنید تا ادای عدالت را درآورده باشید. یا گر حکم شود که مست گیرند در شهر هرآن چه هست گیرند اما کمی عقل و درایت هم خوب چیزی است. سخت گیری به اهل فرهنگ شما را آسیب پذیرتر خواهد کرد چرا که اهل فرهنگ نیز اگرچه اغلب جزو اقشار آسیب پذیر محسوب می شوند اما هیچ کاری که بلد نباشند فریاد زدن را خوب بلدند. پس به خاطر خودتان هم که شده کمی مراعات بفرمایید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1851687

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 66
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    در فرهنگ ما قانون شکنی تبدیل به زرنگی یا ژست سیاسی و ادای کنشگری شده. قانون شکنی، در هر زمینه‌ای، چه حجاب یا هر مورد دیگه، باید مجازات و کیفر داشته باشه در غیر اینصورت سنگ روی سنگ بند نمیشه. قانون بد بهتر از بی قانونی هستش. ربطی به کتاب فروشی یا میدان هروی یا انقلاب نداره، همه جا و همه افراد باید در برابر قانون مساوی باشن و مساوی باهاشون‌ برخورد بشه. همین حس هر کی هر کی بودن و رهایی در جنگل باعث شده یک روز خفت بشید، یک روز از مرز رد بشن و به مرکز اعمال قانون حمله کنن، یک روز ورود ممنوع برن و به بقیه چپ چپ هم نگاه کنن و یک روز پول رو به جیب بزنن و به جایی هم نخوان جواب پس بدن. قانون شکنی از چیزهای کوچیک عادی سازی میشه و به ناهنجاری‌های اساسی مبدل میشه. باعثش هم خود ما هستیم
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      موقعی که سال 57 داشتید انقلاب می کردید(می کردند) چرا حرف از قانون های من درآوردی جدید نمی زدید (نمی زدند)؟ چرا همون موقع به ملت نگفتن ما بیاییم رو کار سرتون پارچه می کشیم و آستین کوتاه جرمه و شلوار جین خلافه و... ؟! ها؟
    • DE ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      هموطن از قوانین دیگه هم خبر داری؟ می دونی طبق قانون اساسی تحصیل در مدارس باید برای همه در دسترس و رایگان باشه؟ نمی بینی بچه ها سرشون تو سطل زباله است تا روزی خانواده شون رو تامین کنند؟ چند دقیقه واقعا پیش خودت فکر کن چرا فقط به حجاب گیر میدن
    • IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      13 25
      دوستمون نکته‌ای گفتن که جای بحث داره ولی کامنت‌‌ها در جواب نشون میده که حتی همین چند خط رو هم نخوندن و جار و جنجال راه انداختن. مشکل همینه. شما چهار خط رو نمیخونی، دیگه انتظاری ازتون نمیشه داشت
    • DK ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      23 7
      اینهمه قانون در کشور تصویب شده که انجام و رعایت اکثر آنها به عهده حاکمیت است و به نفع مردم ،مشخص نیست شمایی که اینهمه مقید به رعایت قانون هستید چرا این امر به معروف و نهی از منکر را خرج حکومت نمیکنید تا کارگزاران را به رعایت حقوق عامه تشویق کنید ؟!آهان ...اون عواقب داره و شما فقط زورتان به مردم عادی میرسه ،درسته ؟!...حله !!
    • ح IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      9 12
      بخدا اگه یک ذره دغدغه‌ی قانون داشته باشی. به والله اگه دردت درد قانون و بی قانونی باشه.
    • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      2 3
      هرچی سر این ملت بیاد حقش هست. از همین کامنتهای گنده .... لایک و دیس لایک‌هاتون معلومه، خیلی پرت هستید و باید همینجوری زد تو سرتون تا آچارکشی بشید. فقط لب و دهن هستید و غر غر مفت و بی خود. انقدر غر بزنید بترکید
    • IR ۰۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      16 0
      طرف یک کامنت داده و حرف بی ربطی هم نزده اما نکته اینجاست که یک سری اینجا خودشون رو زدن کوچه علی چپ و الکی جو میدن و های و هوی میکنن. اصلا خوندینو فهمیدین چی زده که همه اومدین اینجا حکیم و فرزانه و قانون دوست و عدل گستر شدین؟! اون یکی که اومده قسم هم میخوره 😅 جوکین خدایی. با شما شدیم هشتاد میلیون پس؟!
    • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
      1 0
      من کارگر مستاجر و طبق قانون باید سهام عدالت داشته باشم ولی با این که از همان ابتدا دنبالش هم رفتم موفق به گرفتنش نشدم ولی میبینم کسانی که چند تا مجتمع مسکونی دارن و سهام عدالت بهشون دادن . ضمنا از این بی عدالتی ها و تبعیض ها و بی قانونی ها زیاد دیدم . ببخشید اگه در مورد عدالت حرف زدم
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    یعنی واقعاً فکر کردی اونایی که توی شمال شهر میپلکن اون ریختی همه بچه فرشته و فرمانیه و زعفرانیه و قیطریه و پاسداران و هروی هستند؟ نصف شون آلاگارسون میکنن سوار مترو میشن از کهریزک و باقرآباد و رباط کریم و... میان اونجا میچرخن چون به گوش شون رسیده اونجا گیربازار نیست.هم فاله براشون و هم تماشا، نوش جون شون و هیچ ایرادی هم نداره.محض خاطر گل شما گفتم.بعد،در کل اصلن چه کاریه گیر دادن به سر و ریخت و لباس‌ ملت آخه؟ بسه دیگه بابا کل مردم جهان دارن بهمون میخندن
    • US ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      34 4
      شیراز هم همینطوره عصر مترو اوینی و مطهری و احسان از دختر و پسر خالی میشه تا اخر شب تو عفیف اباد و زرگری و مالیاباد میچزخن اخر شب سوار اخرین متدو میشن بر میگردن خونشون
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    67 9
    اینها اگر واقعا دغدغه حجاب داشتند و بستن اماکنی که در آنها بی حجابها حضور دارند کار درستی بود باید تمام مال ها و پاساژهای شمال شهر را می بستند.
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      کار درست اینه که دماغتون رو از زندگی مردم بکشید بیرون و اینقدر سرک نکشید توی امور خصوصی شون از جمله نوع و جنس لباس و مدل لباس پوشیدن شون
    • شایان IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      25 81
      پوشش در ملأ عام موضوع خصوصی نیست! موضوع خصوصی مال توی خونه‌ست!
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      45 16
      شایان بخاب بابا.مزخرفات گنده هات رو که با شستشوی مغزی به‌ خوردت دادن بلغور نکن
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      41 17
      شایان: مثلا اگر تو با همسرت توی خیابون راه بری و حرف خصوصی بزنین دیگه خصوصی نیست و عمومی ه؟؟! بس کنید این حرفای احمقانه رو. حجاب و همه امور دینی باید از باور و اعتقاد آدم ناشی بشه نه زور و اجبار و سرکوب.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      8 16
      در همه جای دنیا حتی جوامع آزاد امور خصوصی در خونه هرکسیه، توی خیابون امور خصوصی وجود نداره و میشه کاملا عمومی و شامل قانون اون کشور، و هر کجا در همین جا که ماهستیم قوانین پوشش داره
    • سپیده IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      6 32
      دقت کردین تا یه موضوع بی حجابی تیتر میشه کسانیکه اکثرشون مرد هستن می ریزن زیر کامنتها و انگار کاسه داغ تر از آش تر از خود بی حجابها هستن!؟ ۱۴ ماه منفعت از چشم چرونی بردن یا واقعا با برنامه ریزی سایبر مروج بی حجابی هستن از داخل هم هستن
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      11 0
      یک نکته ای هم هست.در یک کلاس درس اگر یکی دو تا بچه ی شیطون باشه معلم پوستشون را می کنه ولی اگر همه اینجور بودن مجبوره باهاشون کنار بیاد، این موضوع هم از همین مسئله پیروی می کند.
    • FR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      10 3
      شایان اگه بیرون از خونه موضوع خصوصی نیست و عمومی پس منم شمارو تو خیابون دیدم و مدل ارزشی لباس پوشیدید میترسم و مجبورم شمارو با لباس های مناسب تری دعوت کنم! عطر و شانه و ماشین ریش تراش هم میارم که یه دستی به ظاهرتون بکشم. شما هم بیخود میکنید اعتراض کنید. اگه به هر دلیلی هم چشم تون این ور اونور رو دید و داشت خانم هارو دید میزد وظیفه شرعی دارم که تو سرتون بزنم و از انجام گناه جلوگیری کنم! اعتراض هم کنید میگم که برداشت دینی من از قران اینو میگه! همون طور که برداشت دینی شما انواع و اقسام خودشو داره!
  • سعید ترک IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    بقول یکی از بزرگان تا پول و نان حرام در زیر چتر لیبرال ها هفت شهر اقتصاد را فتح کرده مسئله حجاب به این سهولت حل نخواهد شد . جناب موسوی به جای تیکه انداختن اگر توان و جربزه دارید شما و همفکران عزیزتر از جانتان به میدان بیایید و کمی هم شما بار سنگین مبارزه با عریانی و بی حیایی را بکشید تا ببینیم اصلا مشی تان اجازه خروج از کالبدلیبرالی تان را خواهد داد ؟؟ شهید داده ها و زجر کشیده های انقلاب اسلامی جماعتی هستند که همیشه در صحنه های مقدم خطر وارد میدان می شوند و جانشان را معامله می کنند بدون تیکه انداختن . در خانواده های این جماعت شریف و گمنام از این معرکه گیری میدان هروی که مشاهده کردید نخواهید یافت .
    • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      53 5
      با اسم رمز لیبرال و اقتصاد لیبرال کشور را تا فروپاشی برده‌اید.اوف بر شما و هم‌فکرها‌تان
    • ح IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      21 1
      خدا رو شکر که کم کم داری بر میگردی به تنظیمات کارخانه و از ادبی نوشتنای خنده دارت دست برداشتی. بخدا اینجوری سالم تر به نظر میرسی. چندتا سوال دارم خدایی جواب بده. 1- لیبرال رو تعریف کن.( هم اقتصادی هم فرهنگی) 2- شما و میرسلیم کجا میرین که همه لختن؟3- چه کسی مجبورتون کرده این بار سنگین مبارزه رو بدوش بکشین؟ 4- اگر 100 نفر از خانواده‌های شهدا و زجرکشیده‌ها به شما بگن غلط میکنین از طرف ما حرف میزنین و کاراتون رو توجیح میکنین شهامت داری بیای عذرخواهی کنی؟ 5- الان کامنتی چند؟
    • IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      12 4
      جناب سعید اول اینکه شما جماعت خود حق پندار کی می خواهید بفهمید کسانی که به دنبال پوشش اختیاری هستند به دنبال عریانی و بی حیایی نیستند و بعد از کی شما نماینده من جانباز جنگ تحمیلی و برادر شهید شده اید که خودمان اطلاع نداریم ؟!!! امثال ما از جان مایه گذاشتیم که مردم و هموطنانمان در آسایش و آرامش باشند نه اینکه خونمان و از خودگذشتن مان چماقی در دست شما و حکومت برای سرکوب خواست بحق مردم باشد.
    • سعید ترک IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      جناب 17:43 . شما یک ابتکار عمل داشته باشید و یک اسم رمزی بدهید که واقعا از این وضعیت عبور کنیم . ولی مطمئنم که این ابتکار عمل از شما و تمام کسانیکه از واقعیت فرار می کنند گرفته شده .
    • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 0
      این آقای ۲۳،۲۱ که بیشتر کامنتها در اشاعه بی حجابی خود ایشان هست احتمال بسیار سایبر مروج بی حجابیست حتی در پوشش جانباز و برادر شهید میان زیر تاپیکهای بی حجابی کامنت در اشاعه بی حجابی می ذارن در پوشش های جانباز و.. با اسم رمز بی حجابها دنبال اشاعه فحشا و عریانی و بی حجابی نیستن خدا لعنت کنه دروغگوها رو، من فرزند شهید اکثریت شهدا از جمله پدرم برای حفظ حجاب و ناموس کشورشون جبهه رفتن چرا به دروغ در پوشش جانباز و برادر شهید ضدحجاب الزامی کامنت می ذاری سایبر مروج بی حجابی
  • قمصری IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    83 13
    خواهرم حجابت رو حفظ کن پاییز که بارون نیومد لااقل زمستون برف بیاد !!!!!!!!!!!!
    • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      69 10
      از تهران دل بکن بزن بیرون تا ببینی باقی کشور چطور بارون میاد چه پاییز باشه چه زمستون.گل بگیرن اون مغز پوک تون رو که فکر می کنید چرخش کره زمین و باد و بارون هم بسته به اعمال و رفتار مردم این کشوره فقط در کل کره زمین
    • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      68 7
      برف و بارونی که معطل روسری زن و بچه ملته همون بهتر که نیاد.اوسکول جان! اونوقت جزیره بریتانیا که چهارفصل سال بارون و برف میاد قصه اش چیه زن هاشون هم بی حجابن؟
    • IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      5 1
      مشکل مملکت ما همینه که طرف نفهمیده نظر میده .این بنده خدا خواسته این مسئله رو مسخره کنه و به طعنه گفته خواهرم حجابت رو .........
    • ناشناس IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 1
      اگر بخاطر بی حجابی بارون نمیاد پس اروپا و آمریکا تاالان باید همه چی خشک میشد!!
  • علی IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    89 7
    در مورد حجاب 1 سوال هیچ وقت جواب داده نمیشه،همین شمال تهران که نویسنده اسم بردند،مقایسه بشه با استانبول ،دبی،کوالالامپورووووو مقدار و فراوانی ه این مدل پوشش اونجا بیشتر هست یا نه ؟خب مگه اونا مسلمون نیستند ،مگه بنیان خانواده اونجاها فروریخته و همه دنبال پایکوبی !!! هستند ول کنید این موضوع و موارد مهمتر به وفور تو این کشور برای پرداختن بهش هست
    • ناشناس IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      6 16
      جواب سوال علی ۹،۲۲ استانبول، دوبی کوالا حکومتش اسلامی نیست، سکولار است فقط ملتش مسلمان است، ایران حکومتش اسلامی و حجاب قانونشه ، ضمنا دوبی و کولا اگه توی عمرت رفته باشی از همون فرودگاه وارد میشی همه زنان پلیس حجاب الزامیست فقط توریستها و خارجی های غیرمسلمان اختیاریه
    • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      11 4
      جناب ناشناس 18:37 سه خط نوشتید پر از اشتباه و خبر دروغ 1-اینجا جمهوری اسلامیه نه حکومت اسلامی و مطمئن باشید کسانی که خواست شان حکومت اسلامیست آرزویشان را به گور خواهند برد.(هر چند مطمئنم فرق حکومت و جمهوری را نمیدانید) 2- حجاب هنوز به عنوان قانون ابلاغ نشده و مطمئن باشید به سرنوشت قوانینی مثل ماهواره دچار خواهد شد و روزی آرزوی پوشش امروز را خواهند کرد. 3-با خط آخر نوشته تان مطمئن شدم که از نبش کوچه تان آنورتر نرفته اید و اینکه در کوالامپور و دبی چگونه می گذرد با تصور خام شما زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد.حداقل یک سرچ ساده می کردید تا مشت تان اینگونه باز نشود و بی اطلاعیتان نمایان نشود. و کلام آخر اینکه روزی که درمجلس جوان انقلابی و پشت تریبون آن به ظاهر نمایندگان کبریت به قانون برجامی که تا آنموقع هنوز قانون بود و قانون ماند کشیدند و تکبیر سر دادند و صدا و سیما این خبط بزرگ را به تصویر کشید فاتحه قانون خوانده شد و احترام به قانون به درون چاه سقوط کرد.
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      درپاسخ به ناشناس ۲۳،۳۵ سایبر مروج بی حجابی، منظور از حکومت همان دولت جمهوری اسلامی که پسوندش اسلامیه ، پسوند اسلامی رو ببین کم سواد تا وقتی که این پسوند اسلامی و قانون مجازات اسلامی بند ۶۳۸ حجاب الزامی هست آرزوش رو به گور می بری که بی حجابی اختیاری بشه توهم زدی این چندماه گویا این چهل سال اینجا نبوده، توی دروغگو دیگران رو مثل خودت توهم و دروغگو نپندار، تویعمرت نرفتی دوبی از فرودگاهش وارد میشی تمام شرطه های زن حجابشون الزامیه
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      ۲۳،۳۵ کم سواد خودش داره می گه جمهوری اسلامی پسوندش رو ببین تا وقتی سکولار نشده آرزوی بی حجابی رو به گورر می بری
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      من مثل تو دروغگو نیستم که تا یه شهر اونور تر از محل سکونتت نرفتی چه برسه به کشور، مثل تو که تابحال توی عمرت خارج از کشورت نرفتی نیستم که نیاز به سرچ داشته باشم بیشتر از سی تا کشور دنیا رو رفتم لعنت بر کسی که دروغ می گه، توی عمرت یه بار برو همین کشورهای حوزه تخلیج فارس از تمام زنان پلیسش همه حجابشون الزامیه، پسوند همین جمهوری اسلامی رو ببین بهد اظهار نظر کن کم سواد، تاوقتی این پسوند سکولار نشده آرزوش رو به گور می بری که بی حجابی در ایران آزاد بشه ندیدبدید کمبود دار
  • IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    100 1
    یکی از روحانيون مطرح که بعضی میگویند لاکچری و مرفه زندگی میکند وخانه ی بزرگ مجانی گیرش آمد ادعای عجیبی دارد وی ظاهرا گفته حزب اللهی ها باید پول دار باشند تا بتوانند از دین حمایت کنند مثل محصولی و دیگر حزب اللهی های پول دار الله اعلم
    • ملکه IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      65 1
      بقیه هم مانند یمن لنگ بپوشند و نان خشک بخورند تا زنده بمانند و سرباز وطن باشند
    • علي IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      27 1
      انشاالله اون آقا تشت رسواییش صداش در می آد چاره کار یه بلیط به اروپا و کانادا یه ژیلت و شلوارک
  • علی گیج IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    22 22
    سلام آقا سید حوصله داری من توشهرستان زندگی میکنم همه جور تیپی وجود داره واز بگیر و ببند هم خبری نیست اینا همش سیاهی لشکر است تو چرا باور کردی
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    18 3
    از شما چنین مطلبی قابل باور نیست سری به شهرستانهای کوچک و....بزنید تا واقعیت های جامعه را بهتر دریابید
  • امین IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    44 4
    واقعا جالبه. هیچکس هم تا حالا ننشسته و فکر کنه. یعنی واقعا نزدیک به 8 میلیارد آدم تو دنیا دارن اشتباه عمل میکنند و فقط ما 40 میلیون نفر درست میگیم. تو همه زمینه ها. بخصوص همین بحث. چرا اینقدر مطمئنیم راهی که ما میریم یا راهی که برای ما انتخاب کردند درسته و بقیه دنیا اشتباه می کنند؟
  • سعیده IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    30 1
    عده ای ریاکار و عقده ای برای کسب موقعیت و چپاول بیت المال کار پاچه خواری و پاچه گیری رو انجام میدن هدف امر به معروف نیست
  • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    20 2
    قلمت طلا
  • شایان IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    14 38
    نکته‌ای که انگار از دید اکثر به اصطلاح «تحلیلگرها» پنهانه اینه که «مردمی که بیشترین هزینه را برای انقلاب داده اند و بیشترین شهید را تقدیم این آب و خاک کرده اند» خودشون همون‌هایی هستن که دلشون نمی‌خواد حجاب اختیاری باشه و حرص می‌خورن از بی‌حجابی! شما نظر شهدا و خانواده‌ی شهدا رو ببین بعد از قولشون حرف بی‌ربط بزن!
    • سید جلال IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      34 3
      دوست عزیز من جز خانواده شهدا و ایثارگران هستم..سه تن از نزدیک ترین کسانم شهید شدن و دو تن شیمیایی و جانباز (ایثارگرانم بماند)..همینطورم گفتم نزدیک ترین کسانم یعنی پدر و برادر و دایی و عمو ..قسم جلاله هم میخورم که ذره ای چ برای من چ خانوادم موی دختران سرزمینم ن تحریک کنندس ن پر اهمیت ک حتما پوشیده باشه..تو شهر قم هم زندگی میکنیم و کل خاندانمون حتی مانتویی نداره و همه چادری هستن ولی تا حالا هم نشده به دختر مردم ک مثل خواهرم هستش گیر بدیم و …
    • ناشناس IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      8 1
      احسنت آقا جلال. درستش هم همینه. شهدا برای دفاع از وطن و امنیت مردم رفتن. اگر قراره به بهانه دو تا تار مو امنیت دختران سرزمین توی خیابون ها به خطر بیفته و همش استرس دستگیری داشته باشن حتی اگه به زور هم حجاب بکنن فایده ای نداره. مطمئنا شهدا هم راضی به این بگیر و ببند ها نیستن و نمیخوان که دختران این مملکت به جای تلاش برای پیشرفت ، ترس از بیرون بودن تار موشون داشته باشن
    • شایان IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      آقای سیدجلال که توی «قم» هم زندگی می‌کنید!! توی فضای مجازی هر کسی می‌تونه هر ادعایی بکنه، مثلا من هم ادعا می‌کنم که بچه ناف نیویورکم و اون‌جا همه دغدغه حجاب دارن!!!! برادر عزیز! وصیت‌نامه شهدا و دغدغه‌شون در مورد حجاب موجوده، چرا باید اونها رو کنار بذاریم و حرف شما رو ملاک قرار بدیم؟!
    • شایان IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      0 0
      آقا یا خانم ناشناس! یه کم به‌روز باش! «یه تار مو» مال دهه‌ی 60 بود! الآن طرف فقط سینه رو می‌پوشونه با یه شلوار کوتاه تا سر زانو، بقیه‌ش برهنه‌ست، اون‌وقت شما هنوز داری می‌گی یه تار مو! فکر کنم ملت با بیکینی هم بیان شما هنوز می‌گی مشکل «یه تار موئه»؟! بدبختی هرچی هم سعی می‌کنی یه ور دیگه رو نگاه کنی دوباره اون‌ور یکی دیگه همین‌جوری هست! علی برکت الله!!
  • احمد IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    20 0
    درود برشما، هرچی سنگه برای پای لنگه، اینها زور شان به قشر فقیر مستضعف می چربه، اگر اینها می خواستند برای خدا و رضای خدا کار کنند وضعیت مملکت به اینجا نمی رسید، رانت خواری و فساد و دزدی همه جای کشور فراگیر شده ، اینها فقط چند تا موی بیرون زن را می بینند و معتقدند که این چند تامو باعث نابودی اینها خواهد شد پس فقر و بیکاری و تورم و گرانی که کمر مردم را شکسته باعث نابودی آنان نخواهد شد چقدر اینها کوته فکر و نادان هستند باید به هرچیزی به اندازه پرداخت ...وگرنه آنچه که نصب فرد می شود یک چیز بیخود و عاری از مزه ، طعم و خاصیت می شود.
  • LV ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    27 1
    چای دبش.فقط همینطوری خواستم یاداوری کنم.بای
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      7 5
      آخه جانم چی را میخوای یادآوری کنی؟! خود دولت این فساد را اعلام کرده حالا چرا بخواد فراموش بشه!
    • IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      3 2
      در جواب نظری که پایین نظرت نوشته شده. اینو نشنیدی که میگن خود گویی و خود خندی عجب دولت هنرمندی
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    0 27
    جناب نویسنده شروع بسیار بیخودی داشتید و متاسفم برای این گونه دیدگاهت بیشتر از یه پاراگراف از متنت رو نخوندم چون قطعا ارزش خوندن و گذاشتن وقت رو نداشت قبلا مطالبت رو مطالعه میکردم ولی امروز برای خوندن همون یه پارگراف هم برای خودم تاسف خوردم
    • IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
      4 0
      حالا خوبه ارزش نداشته و اومدی سریع نظر دادی.
  • امیرعلی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    7 1
    برای من هم که مدت ها دور از پایتخت و کلا ایران بودم باورنکردنی بود و با این قسمت حرفتان کاملا موافقم با خود گفتم لابد حضرات بی آن که صدایش را دربیاورند به حجاب اختیاری تن داده اند. با اون قسمت حرفتون که گفتین حضرات بی آنکه صدایش را دربیاورند خیلی زیرپوستی و سیاستمدارانه تن به حجاب اختیاری داده اند!!!!! بقیه تذکرهای نمایشی و میدان انقلاب گویا همگی نمایشی فقط برای راضی نگهداشتن قشر مذهبیست وگرنه همه می دانند که تذکر صرف هیچگاه قابلیت اجرا ندارد و تمکین نمی کنن
  • ناشناس IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    19 3
    اینقدربه موی زنان گیرندید توروخدا من خودم چادریم وهم خانواده شهید ولی اینجوری میگم که هرکسی هرجوردوست داره بیاد بیرون هیچ کشوری اینقدر به حجاب گیرنمیدن زورنگویید برید مشکل‌های دیگه مملکت رو درست کنید اختلاسها وگرونیها و.... که مردم روبیچاره کرده توروخدا حجاب رو ول کنید مشکل فقط شده موی زنان
    • ناشناس IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      1 0
      حرف مفت نزن .از خانواده شهدا مایه نزار. تمام وصیتنامه شهدا حفظ حجاب بود .،حرفی داری شجاعانه بگو نه اینکه از خانواده شهدا مایه بزارید .
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    10 1
    بسیار زیبا تحلیل میکنید مسائل رااقای موسوی این افراد باید نماینده مردم در مجلس باشند نه افراد نالایق چون میرسلیم و عنا بستانی و ..
  • احمد IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    5 19
    آقا سید!!!!! تا حالا اصطلاح جدت به کمرت بزنه رو شنیده‌اید؟ یکی از مواردش همینه که یک سید که مادرش فاطمه زهرا باشه. ، اعتقاد داشته باشه دخالت حکومت در مسئله حجاب ، ظلم محسوب میشه!!!!!! دیگه حرفی برا گفتن ندارم.
    • IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
      2 0
      این همه برات کلاس گذاشت نفهمیدی . آنکس که نداند که نداند که نداند ابد دهر در جهل مرکب بماند
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    5 7
    به نظر من حجاب اجباری نیست وکلااین عده اگر چادروروسری زورکی بزارن بازم بلدن خودنمایی وفسادکنند
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
    13 3
    هم مالیات میگیرید هم نفت و گاز و پتروشیمی و پالایشگاه و معادن رو دارید بخورید دیگه بیخیال شید
  • US ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    3 6
    لعنت بر این جد کمر زده که خودش بی دین هست و فضا رو جوری نشان میدهد و متلک میگوید که انگار همه زنان بیحیا و هرزه شدن. اتفاقا در بالای شهر وضعیت حجاب خیلی بهتر از حتی پایین شهر هست. اونهایی که اهل تحقیق هستند بروند و ببینند مثلا در نیاوران . اما این شخص که همیشه متدینین و انقلابیون رو مسخره میکند. باید بداتد که روزی باید جواب خدا را برای تمسخر احکام دین بدهد. و برای گمراه کردن مردم جواب خدا را بدهد.البته میدانم این کامنت من منتشر نمیشود اما خوانندگان بدانند که در مقابل خداوند قهار باید پاسخگو باشند
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    بالاخره بساط این بیحجابی ها و ولنگاری ها هم جمع خواهد شد، فقط میماند مکافات عمل آنها که با این نمایشهای مسخره خانواده هارااز هم پاشوندن و فسادها کردند و حیاها و عفت ها بردند . بدا به حالشون ، خواه آقازاده باشن یا نباشن .