وجود ٢١۵٨ بیمار مبتلا به ام.اس در کرمانشاه/خدمات درمانی در قالب بسته حمایتی به بیماران خاص ارائه می‌شود  

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: ٢١۵٨ بیمار مبتلا به ام.اس در استان کرمانشاه وجود دارد که از خدمات بسته حمایتی وزارت بهداشت بهره‌مند می‌شوند. 

پرویز صوفیوند در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: ارائه خدمات به بیماران خاص بر اساس یک بسته خدمتی برای حمایت از آن‌ها است که از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است.

وی افزود: دیالیز رایگان برای بیماران کلیوی، تزریق خون به بیماران تالاسمی (یک یا ٢ بار در ماه)، تزریق فاکتورهای انعقاد خونی به بیماران هموفیلی، هشت داروی اصلی برای بیماران ام.اس و ارائه داروهای مکمل ضروری این بیماران به صورت رایگان است اما اگر دارویی خارج از بسته حمایتی برای این بیماران در نظر گرفته شود با پرداخت هزینه است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تصریح کرد: دفترچه افراد مبتلا به این بیماری ها با تأیید از طرف دانشگاه علوم پزشکی نشان دار شده و کد ویژه دریافت می‌کنند.

وی بیان کرد: پوشش بیمه‌ای این بیماران به صورت ١٠٠ درصدی است و از سال گذشته بودجه حمایت از بیماران خاص را از طریق وزارت بهداشت به صندوقی با نام صندوق حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج نزد بیمه سلامت واریز کردند.

این مسئول عنوان کرد: لذا بیمه سلامت بودجه بیماران خاص را تأمین می‌کند که سال گذشته پنج درصد از این بودجه را به عنوان وام کمک هزینه برای این بیماران در نظر گرفتند و استان کرمانشاه بالاترین آمار اعطا تسهیلات به بیماران خاص در کل کشور را داشت.

وی گفت: سال گذشته نزدیک به هفت هزار نفر بیمار خاص در استان کرمانشاه وام قرض‌الحسنه ۵٠ میلیون تومانی دریافت کردند.

وی خاطرنشان کرد: امسال هم امید است با تأمین بودجه مناسب این وام‌ها به بیماران خاص اعطا شود و بسته‌های حمایتی این افراد نیز برقرار است.

صوفیوند بیان کرد: برای ١۴ بیماری خاص تا به حال از طرف وزارتخانه سامانه طراحی شده اما سال گذشته بیمه سلامت برای تعریف اصطلاح بیمار خاص، صعب‌العلاج و نادر تفکیکی ایجاد کرد.

این مسئول ادامه داد: بر همین اساس به همه این بیماری‌ها عنوان «بیماری خاص» اطلاق نمی‌شود لذا بیماری های خاص به همان بیماری‌های قدیمی از جمله تالاسمی، هموفیلی، دیالیز، ام.اس و دیگر بیماری‌ها گفته می‌شود.

وی افزود: بیماری‌های جدیدی که به آن‌ها خدمت ارائه می‌شود بیماری صعب‌العلاج یا نادر هستند صعب‌العلاج شامل بیماری‌هایی که درمان آن‌ها سخت و هزینه بر است و بیماری‌های نادر شامل بیماری‌هایی که کمیاب هستند.

به گفته صوفیوند تعداد بیماران خاص استان کرمانشاه به تفکیک شامل ۷۰۵ بیمار دیالیز، ۲۴۳ بیمار هموفیلی، ۲۸۹ بیمار تالاسمی، ٢ هزار و ١۵٨ بیمار ام.اس، ۱۱۹ بیمار سی.اف، ۲۷ بیمار ای.بی، هشت بیمار ام.پی.اس و ۳۳۸ بیمار اوتیسم است.

وی تأکید کرد: ۱۳ بیمار اس.ام.ای، ۱۲۰۹ بیمار پیوندی، ۲۱ بیمار دیالیز صفاقی، ۶ بیمار نقص ایمنی اولیه و هشت نفر مبتلا به سایر بیماری های متابولیک در استان کرمانشاه هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1823286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =