افزایش ٢١ درصدی تولید گندم کرمانشاه با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: تأثیرات اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها در استان کرمانشاه باعث افزایش کشت‌های پاییزه و افزایش تولید در محصولات تحت پوشش طرح به نسبت ٢١ درصد در «گندم»، ١۵ درصد در «جو» و ٢٠ درصد در «نخود» نسبت به محصولات خارج طرح شده است.

علی چاله چاله در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، در خصوص اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان کرمانشاه، اظهار کرد: این طرح همانند سایر استان‌ها در حال پیگیری بر اساس سهمیه های ابلاغی وزرات خانه است و اقدامات لازم تا کنون نظیر ابلاغ سهمیه‌های کشت، ادوات، نیروهای مورد نیاز بخش دولتی و خصوصی، تشکیل کمیته‌های فنی و تشکیل جلسات منظم برای پیگیری امور انجام شده است.

وی افزود: سهمیه سالیانه این طرح در سنوات مختلف متغیر است به نحوی که سهمیه سال قبل ۴١١ هزار هکتار و سهمیه امسال ۵٠٠ هزار هکتار است و این طرح برای دیمزارها و محصولات دیم نظیر گندم، جو، نخود، گیاهان علوفه ای، گیاهان دارویی و دانه‌های روغنی اجرا می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: در این طرح که با همکاری حدود ۴٠٠ نفر از پرسنل سازمان جهاد کشاورزی مدیریت می‌شود در مراکز خدمات ابتدا آموزش‌های لازم به کشاورزان بر اساس آخرین یافته‌های تحقیقاتی ارائه می‌شود سپس در حد امکان از نهاده های تهیه شده توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به صورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار داده می‌شود.

وی ادامه داد: این طرح در مجموع باعث افزایش عملکرد تولید در دیمزارها شده به نحوی که امسال شاهد افزایش تولید در گندم های تحت کشت طرح در استان کرمانشاه بودیم.

این مقام مسئول بیان کرد: اقدامات صورت گرفته در راستای حفاظت از اراضی دیم شامل توزیع ادوات خاک ورزی حفاظتی، توسعه کشت‌های خلاف جهت شیب، توسعه کشت گیاهان علوفه ای، اجرای کشت مستقیم در مزراع استان کرمانشاه و آموزش‌های لازم در این راستا به کشاورزان است.

اعطا ٧١۵ دستگاه ادوات کشاورزی با کارمزد پایین به کشاورزان این طرح

وی خاطرنشان کرد: از لحاظ اجرایی هیچ گونه مشکلی در اجرای این طرح وجود ندارد و با همکاری و هماهنگی کامل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) کارها در حال پیشرفت است و تنها مشکل وجود ٢ سال خشکسالی پیاپی در سنوات قبل بود که با وجود این خشکسالی‌ها در مزارع طرح از رضایت نسبی کشاورزان برخوردار بودیم.

چاله چاله اذعان کرد: میزان تأثیر و موفقیت این طرح به صورت نسبی بوده و تاثیرات چشمگیر آن در دراز مدت خود را نشان می‌دهد و اصول کشاورزی حفاظتی باعث افزایش ماده آلی خاک و حاصلخیزی آن و جلوگیری از فرسایش بی رویه خاک می‌شود.

وی ادامه داد: به کارگیری این روش‌ها در کاهش آلودگی محیط زیست و جلوگیری از مصرف بی رویه سموم تاثیر بسزایی دارد و تاثیرات این طرح در استان کرمانشاه باعث افزایش کشت‌های پاییزه و افزایش تولید در محصولات تحت پوشش طرح به نسبت ٢١ درصد در «گندم»، ١۵ درصد در «جو» و ٢٠ درصد در «نخود» نسبت به محصولات خارج طرح شده است.

این مقام مسئول تأکید کرد: تسهیلات در نظر گرفته شده برای این طرح در سال جاری شامل ٧١۵ دستگاه ادوات کشاورزی با اعتبار ٩٣٠ میلیارد ریال با کارمزد چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله است که در حال شناسایی متقاضیان و تشکیل پرونده برای معرفی به بانک ملی هستیم.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1818825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =