وجود سه میلیون و ۷٠٠ هزار نهال قابل خروج و کاشت در کرمانشاه

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: سه میلیون و ۷٠٠ هزار نهال قابل خروج و کاشت در استان کرمانشاه وجود دارد.

انشاالله کولانی در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، اظهار کرد: در راستای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری متناسب با تعداد نهالستان‌های جنگلی فعال استان سهمیه‌ای را به عنوان سهمیه تولید نهال به استان‌ها ابلاغ می‌کند.

وی با اشاره به اینکه سهمیه تابعی از ظرفیت نهالستان است، افزود: از نظر مساحت، امکانات و تجهیزاتی که دارد برای سال جاری تعهد تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار اصله نهال در سهمیه کشوری ابلاغ شده است.

مدیرکل منابع طبیعی استان کرمانشاه تصریح کرد: ۲ نهالستان مادری سردسیری و گرمسیری با احتساب نهال هایی که در جایگاه نهالستان‌ها برای تولید داریم، وجود دارد.

وی عنوان کرد: نهالستان گرمسیری که تحت مدیریت اداره کل است به تولید نهال‌های گونه گرمسیری در شهرستان سرپل‌ذهاب اختصاص داده شد.

این مسئول ابراز کرد: نهالستان سردسیری هم در شهرستان اسلام آباد غرب به تولید گونه‌های جنگلی پارکی و فضای سبز می‌پردازد.

وی اذعان کرد: ظرفیت این نهالستان‌ها سالانه سه میلیون اصله تولید نهال است و بر اساس برنامه‌ریزی که در نظر گرفته‌ایم با نهال‌هایی که در جایگاه مادر تولید کردیم اداره کل حدود ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار نهال تولید کرد.

کولانی بیان کرد: از ظرفیت‌های دیگری که در این طرح دیده شده، نهالستان‌های بخش خصوصی است که نهال هایی با گونه‌ مشترک مانند بادام، سنجد، توت، صنوبر و اکالیپتوس خارج از گونه باغی تولید می‌کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت تولید نهالستان ۷۰۰ هزار اصله است، گفت: مجموعاً در استان کرمانشاه سه میلیون و ۷٠٠ هزار نهال قابل خروج و کشت وجود دارد که ۷۰۰ هزار اصله هم مازاد بر تعهد استان کرمانشاه است.

این مسئول ابراز کرد: طی یک برنامه چهار ساله در کل کشور قرار است یک میلیارد اصله نهال کشت شود و از امسال سالانه ۲۵۰ میلیون اصله نهال در کشور باید کشت شود.

وی افزود: سهم استان کرمانشاه برای کاشت نهال ۹ میلیون اصله و در چهار سال ۳۶ میلیون اصله نهال است ما به التفاوت نهال‌هایی که داریم و باید کشت کنیم را از سایر استان‌هایی که مازاد تولید دارند دریافت می‌کنیم.

کولانی تأکید کرد: بعضی از استان‌ها ۱۸ نهالستان دارند مابه تفاوت آن‌ها که عمدتاً برای زراعت چوب است، توسط سایر نقاط کشور تأمین خواهد شد.

وی عنوان کرد: امسال باید تا پایان سال ۹ میلیون اصله نهال در استان کشت شود که شامل کلیه ظرفیت‌ها است، بخشی از آن شامل سه میلیون اصله نهال مرتبط با منابع طبیعی و بخشی مربوط شهرداری‌ها است.

کولانی با بیان اینکه شهرداری در قالب اجرای قانون هوای پاک موظف به کشت است، گفت: صنایع کارخانه جات استان کرمانشاه و صنایع آلاینده بر اساس قانون هوای پاک موظف هستند ۲۰ درصد از سهم در اختیارشان را به فضای سبز اختصاص بدهند.

این مسئول خاطرنشان کرد: بخشی نیز بر عهده مردم است، طی طرح‌های جنگلداری مشارکتی، بخشی در قالب تعهدات احیا و غنی‌سازی جنگل در قالب وظایف اجرایی سازمان منابع طبیعی است که به صورت دولتی اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: صنایع، معادن، دانشگاه‌ها، پادگان‌های نظامی در بخش دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پادگان‌های نظامی از محل سه میلیون نهالی که منابع طبیعی دارد به صورت رایگان تامین می‌شود.

کولانی تأکید کرد: شروع عملیات کاشت به بعد از اولین بارندگی موثر در پاییز موکول می‌شود( نیمه دوم آبان ماه) جنگل‌کاری و توسعه فضای سبز در تعهدات استان کرمانشاه آغاز و تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1808821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =