نظر منتشر شده
۱۳۵
توصيه به ديگران
 
کد مطلب: 272675
چگونه ۱۳۰۰ داعشي ارتش ۳۵۰ هزار نفري عراق را شكست دادند
بخش خارجی الف، 5 خرداد 94
تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۶:۴۶
پایگاه اینترنتی گلوبال ریسرچ در گزارشی نوشت: پنتاگون سقوط شهرهای موصل و رمادی را در سال ۲۰۱۲ برنامه ریزی کرده بود. در این گزارش به قلم استیو شوانیچ آمده است:

ائتلاف تحت امر آمریکا که اکنون تلاش می کند نشان دهد که درحال نبرد با داعش هستند، عمدا به ظهور داعش کمک کرد چون هدف شان منزوی کردن بشار اسد و مقابله با نفوذ فزاینده ی ایران بود.

حداقل می توان گفت که از اوت ۲۰۱۲، همین ائتلاف ضد داعش به طور کامل می دانست که پیش درآمد داعش یعنی، گروههایی مثل القاعده عراق و دولت اسلامی عراق، به همراه سایر گروههای وابسته به القاعده بر مخالفان سوری برتري دارند. آمریکا و همپیمانانش می دانستند که القاعده عراق در فاصله سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ افول کرده بود اما به علت شبه نظامی گری در سوریه دوباره احیا شد.

با وجود همه این تحولات، آمریکا و همپیمانانش همچنان به کمک مالی، تسلیحاتی و آموزشی خود به همین گروههای تندرو ادامه دادند، آنها به طور خاص این کار را کردند چون از دیدگاه آنها ظهور این گروهها دارایی مهمی برای رسیدن آمریکا به اهداف ژئوپلتیکی اش محسوب می شد هرچند در همین زمان این گروهها مرتکب جنایات شنیعی می شدند.

با وجود آنکه پیش بینی می شد ظهور دولت اسلامی در عراق پیامدهای وخیمی برای عراق داشته باشد از جمله اینکه ممکن است شهرهای موصل و رمادی سقوط کنند، اما حمایت آمریکا و همپیمانانش از مخالفان سوری همچنان ادامه یافت. این امر منجر به این نتیجه گیری می شود که شکل گیری داعش یا هدف اعلام شده آنها بود و یا اینکه به عنوان یک نتیجه ثانویه این سیاست ها، مورد پذیرش قرار گرفته بود.

گزارش هفت صفحه ای آژانس اطلاعات دفاعی (DIA ) آمریکا که تاریخ آن به اوت ۲۰۱۲ مربوط می شود و اخیرا نیز با توجه به قانون آزادی اطلاعات در آمریکا منتشر شده است، به طور خاص بیان می کند که مخالفان سوری در آن زمان یک مسیر روشن فرقه ای در پیش گرفته بودند و اینکه سلفی ها، اخوان المسلمین و القاعده عراق نیروهای اصلی محرک شورش در سوریه بودند. این گزارش می افزاید: القاعده عراق که پیش درآمدی بر دولت اسلامی بود و از همان آغاز از مخالفان سوری حمایت کرده بود و در طی سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ پسرفت داشت، اما پس از شبه نظامی گری در سوریه، قدرت های دینی و قبایلی در منطقه با خیزش های فرقه ای همراهی کردند.

با وجود این حقایق، این غرب و کشورهای خلیج فارس و ترکیه بودند که از مخالفان سوری حمایت کردند درحالیکه کشورهای روسیه ، چین و ایران از رژیم بشار اسد حمایت کردند. همچنین، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا پیش بینی کرد که دولت اسلامی عراق می تواند یک دولت اسلامی را از طریق اتحاد با دیگر سازمان های تروریستی در عراق و سوریه اعلام کند.

این آژانس پیش بینی کرده بود که این احتمال وجود دارد که یک حکومت سلفی در شرق سوریه تشکیل شود. این دقیقا همان چیزی بود که بعد از سال ۲۰۱۲، با اعلام دولت اسلامی رخ داد. در ادامه ی تحلیل گلوبال ریسرچ از گزارش اطلاعاتی پنتاگون آمده است: قدرت های حامی مخالفان سوری دقیقا همین را می خواستند تا رژیم سوریه را منزوی کنند چون از دید آنها رژیم سوریه عمق راهبردی گسترش شیعه بود درحالیکه ایران وعراق نیز بخش لاینفک این گسترش بودند. قدرت های حامی مخالفان سوری شامل غرب، کشورهای خلیج فارس و ترکیه می شوند.

گلوبال ریسرچ می افزاید: این سند در طبقه بندی محرمانه قرار گرفت و در اختیار وزارت امنیت داخلی، وزارت امور خارجه ی آمریکا، آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، اف بی آی، آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا، وزیر دفاع، وزیر امور خارجه، فرماندهی مرکزی آمریکا و دیگر نهادها قرار گرفت.

از این رو می توان گفت ائتلاف تحت امر آمریکا که اکنون با داعش نبرد می کند، به صورت مداوم اقدام به حمایت از مخالفانی کرد که می دانست تحت سلطه تندروهای فرقه گرا هستند. ائتلاف تحت امر آمریکا دروغ گفت و این تندروها را به عنوان افراد میانه رو توصیف کرد. ائتلاف تحت امر آمریکا می دانست که این حمایت منجر به ایجاد دولت اسلامی خواهد شد اما با این وجود به حمایت از چنین افرادی ادامه داد تا بشار اسد را تضعیف و با گسترش نفوذ ایران مقابله کند.

در ادامه تحلیل مرکز تحقیقاتی گلوبال ریسرچ از گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا وابسته به پنتاگون درباره داعش آمده است: در این سند به طور خاص به عراق به عنوان مرکز ناخواسته برای توسعه طلبی شیعی نام برده می شود در حالی که در همین سند سقوط شهرهای موصل و رمادی و قرار گرفتن آنها در کنترل سنی ها، پیش بینی شده بود و هدف این بود که جلوی این توسعه طلبی گرفته شود.

همه این تلاش ها منجر به این نتیجه گیری می شود که دستاوردهای اخیر داعش در این دو شهر چیزی نبود که آمریکا مخالف آن باشد بلکه برعکس چیزی بود که مطلوب آمریکا هم بود. همانطور که نوام چامسکی توصیف کرده است سقوط موصل در ژوئن ۲۰۱۴ ، بسیار تعجب برانگیز بود.

در واقع تحلیلگران نظامی غرب متعجب شدند. دقیقا به یاد بیاورید که چه اتفاقی رخ داد؟ عراق ارتش دارد و این ارتش می داند که چگونه نبرد کند؟ در جریان جنگ ایران و عراق این ارتش نبرد سخت و بی رحمانه ای داشت و در واقع این ارتش(عراق) بود که با حمایت آمریکا با ایران در جنگ بود.

ارتش عراق (در سقوط موصل) ۳۵۰ هزار نفر عضو داشت که تا دندان مسلح بودند و همه نوع سلاح های پیشرفته را در اختیار داشتند. این نیروها به مدت بیش از یک دهه به وسیله آمریکا آموزش دیدند. ارتش عراق با چند هزار جهادی روبرو شد که خیلی هم مسلح نبودند. نخستین اتفاقی که افتاد این بود که همه ژنرال ها گریختند. سپس همه نیروهای نظامی فرار کردند و تسلیحات را هم جا گذاشتند. سپس نیروهای جهادی وارد موصل شدند و وارد بخش های زیادی از عراق شدند.

این یک پدیده ی عجیب بود. اگر به این مسئله فکر کنید حرف های زیادی برای شما خواهد داشت.

عامل تار و مار شدن این نیروها ، فرماندهان آنان بودند. این مطلب را یک نظامی عراقی توصیف کرد و گفت در صبح روز دهم ژوئن فرمانده وی به نظامیان تحت امرش گفته بود که دیگر تیراندازی نکنند، تفنگ های خود را به شورشیان تحویل دهند، لباس های یونیفورم خود را از تن دربیاورند و از شهر خارج شوند.

موصل درحالی تحویل ۱۳۰۰ تكفيري شد که این کار را ارتش ۳۵۰ هزار نفری و میدان دیده عراق انجام داد. ماموران فرماندهی ارتش عراق به نیروهای تحت امرشان دستور دادند تا سلاح های خود را تحویل نیروهای جهادی دهند و فرار کنند. آیا این سقوط شگفت انگیز مورد نظر ائتلاف آمریکایی بود تا اینکه عمق راهبردی گسترش شیعه در عراق را منزوی کند؟ یا اینکه مشاوران نظامی غربی به فرماندهان ارشد نظامی عراق توصیه کرده بودند که شهر را به تروریست های داعش تحویل دهند؟ آیا این نیروها همکاری کردند؟

زمانی که موصل سقوط کرده بود پروفسور مایکل شوسدوفسکی این پرسش ها را مطرح کرده بود. سقوط شهر رمادی هم که اخیرا صورت گرفت همانند سقوط موصل مشکوک است. ائتلاف تحت امر آمریکا که وعده داد تا از عراق در برابر دولت اسلامی محافظت کند اساسا اجازه داد تا رمادی سقوط کند چون این ائتلاف در زمان نبرد رمادی فقط هفت حمله انجام داد. این تعداد حمله بسیار اندک است.

بهانه ضعیفی که برای این تعداد کم حملات بیان شد این است که طوفان شن مانع از آن شد که حملات انجام شوند. این رویدادهای درحالی است که داعش درحالیکه آسمان کاملا صاف و روشن بود اقدام به رژه پیروزی کرد و شبه نظامیان آن در خیابان ها به صف ایستادند.

اما چرا؟ آیا این کار هم مطلوب ائتلاف آمریکایی بود تا اینکه عمق راهبردی گسترش شیعی در عراق منزوی شود؟

این گزارش می افزاید: وحده الجمیلی مشاور رئیس پارلمان عراق در واکنش به سقوط شهر رمادی گفته بود: « این سقوط چه ناشی از خیانت ، غفلت و یا توطئه منطقه ای و بین المللی بوده باشد اما ائتلاف بین المللی در آن نقش بدی داشت. مردم دیدند که ائتلاف بین المللی برای داعش سلاح می ریخت. آنها تسلیحات سنگین را برای نیروهای تروریسم در رمادی ریختند. این اقدام نیروها ی ائتلاف بین المللی یک خیانت است».

گلوبال ریسرچ می افزاید: این نخستین بار نیست که یک سیاستمدار عراقی ، ائتلاف آمریکایی را به ریختن تسلیحات و کمک به داعش متهم کرده است بلکه این پدیده ای است که مدتی در جریان بوده است. در یک مورد دو هواپیمای انگلیسی به وسیله ی عراقی ها سرنگون شدند. عراقی ها مطرح کرده بودند که این هواپیما مشغول ریختن تسلیحات برای داعش بودند.

عکس هایی به عنوان مدرک از این هواپیماهای ساقط شده گرفته شد. « جمعه دیوان » عضو پارلمان عراق گفت که ائتلاف بین المللی تنها بهانه ای برای محافظت از داعش و کمک به گروه های تروریستی با تجهیزات و تسلیحات است. ائتلاف تحت امر آمریکا مواضع اصلی داعش را در عراق هدف قرار نداده است.

در هر صورت سقوط موصل و رمادی بر اثر سرایت بحران از سوریه به عراق و در نتیجه سیاست های غرب در سوریه، قابل پیش بینی بود.

در برخی موارد چنین به نظر رسید که غرب به سقوط این شهرها کمک کرد و دست کم می توان گفت که این یک پیامد پذیرفته شده در راهبرد مقابله با سوریه و ایران بود و در بدترین حالت می توان گفت که این ها بخشی از هدف تجزیه عراق بود.

با توجه به اینکه ائتلاف آمریکایی به حمایت از مخالفان سوری فرقه گرا ادامه داد و به طور کامل می دانست که این حمایت به تشکیل دولت اسلامی ختم خواهد شد، با توجه به اینکه سقوط شهرهای موصل و رمادی قابل پیش بینی بود ، با توجه به نحوه سقوط این دو شهر، معقول خواهد بود که شمار زیادی از سیاستمداران عراقی به صورت جدی بپرسند که آیا سقوط این شهرها باور کردنی است؟
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۷:۰۸:۴۶
سنّی‌های عراق و سوریه از داعش حمیت میکنند، این تنها دلیل قدرت داعش است و تا زمانیکه به این صورت است، تلاش برای از بین بردن آنها همانقدر بیهوده است که اسرائیل تلاش میکرد تا حزب‌الله را یا صدام تلاش میکرد کردها را از بین ببرد، چون مردم شیعه لبنان و کردها با آنها بودند...همانطور که بشر اسد هم ، حمایت علویها و مسیحی‌ها سوریه را دارد....اینها نه جنگ اعتقادی و دینی، بلکه جنگ قومی و قبیل یی است و ایران به عنوان یک ملت بزرگ هرگز نباید خود را درگیر جنگ این قبایل کند همانطور که آمریکا هم حاضر نیست که چنین کند... (2913588) (alef-13)
 
واقع بین
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۰۰:۳۰
علاوه بر درستی تفسیر فوق، نکته دیگر اینکه مردم این سرزمین ،به ساسانیان در مقابل حمله عمر خیانت کردند، به امام حسین خیانت کردند، به صدام هم در سقوط بغداد خیانت کردند، در سقوط موصل و تکریت و انبار هم خیانت کردند. (2914372) (alef-13)
 
مهران
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۱۰:۳۶
شما گفتی که امریکا خود را درگیر جنگ با اینها نمی کند و ما هم باور کردیم!!!!!!!!!!

الان این حرف شما هم امریکا باور نمی کند، چند سال است که دارد بوق و شیپور می زند که اسد باید برود و حالا شما می گویید آمریکا هیچ

ضمنا اینها بر اساس اعتقادشان با اسرائیل بیشتر دشمن هستند، چرا به اسرائیل حمله نمی کنند، اینجاست که میگن دم خروس زده بیرون (2914435) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۴:۳۴:۱۹
آمریکا چکاره هست که بگه اسد باید بره؟ (2915048) (alef-5)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۴:۵۹:۲۹
دوست عزیز در بوق و کرنا می‌کند که اسد باید برود ولی‌ هرگز حتی یک سرباز آمریکایی‌ را در سوریه پیاده نکرده...او می‌خواهد اسد و ایران را با هم ضعف کند و داعش بهترین نیروی او است، ما باید عقل باشیم و به این تله نیافتیم...شما مطمئن باشید که قبل از اینکه ایران نگران سقوط بغداد باشد، آمریکا نگران است چون با سقوط بغداد، بازار نفت دنیا به هم خواهد خورد...ولی‌ آمریکا اصلا بعدش نمیاد که همانطور که هزبلله را درگییر کرده، ایران را هم درگیر دفاع از بغداد کند...فقط ایران باید زمانی‌ وارد بشود که داعش به طرف مرز عراق و خانقین حرکت کرد...و در غیر این صورت با دیپلماسی در صدد تنش زدای از عربستان و ترکیه باشد...عربستان و ترکیه تشنه همکاری ایران هستند ولی‌ در ایران ما با غرور می‌گوئیم که آنها باید در برابر ما زانو بزنند تا ما با آنها همکاری کنیم، که طبیعی‌ است که آنها نمیتونند (2915148) (alef-5)
 
میثم
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۳۳:۳۸
حرف شما رو قبول ندارم چون اگر حمایت میکردن چرا داعش سر 200 نفر از عشایر سنی رو در موصل برید
حمایت یک عده افراطی رو که کینه نسبت به مردم عراق دارن رو نمیشه در حساب برادران سنی مذهب گذاشت بلکه عدم شناخت دوست از دشمن و بقول رهبر عزیز نداشتن بصیرت و بی طرفی بودن که نمونه ی اون رو در مورد کردستان عراق مشاهده کردیم که اول بی طرف بودن و در جاهایی هم تو این اتیش دمیدن بعد که داعش بهشون رسید و دیدن با هیچ بنی بشری صلح ندارن فریاد کمک کردن و تنها این ایران اسلامی بود که به نداشون پاسخ مثبت و بدون اجر و مزد داد
دوست و دشمن رو بشناسیم هرکس که به ادم اسلحه داد و حمایت کرد لزوما دوست نیست
رسول اكرم صلى الله عليه و آله :

لَا تَزَالُ أُمَّتِي بِخَيْرٍ مَا تَحَابُّوا وَ تَهَادَوْا وَ أَدَّوُا الْأَمَانَة


امّت من تا هنگامى كه يكديگر را دوست بدارند، به يكديگر هديه دهند و امانتدارى كنند، در خير و خوبى خواهند بود.

عيون اخبار الرضا ج2 ، ص29 (2914533) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۵:۰۲:۵۷
دوست عزیز در ابتدای انقلاب هم هزاران نفر از نیروهای چپ علیه انقلاب موضع گرفتند و در نتیجه مجازات شدند، آیا این به معنی‌ این است که همه مردم ایران مخالف انقلاب بودند؟!...طبیعی‌ است که بسیاری از سنّی عراقی‌ها نیز از داعش ناراضی اند، ولی‌ دهاه هزار نفر دیگر از آنها ، داعش را مثلأ به نیروهای طرفدار مالکی ترجیح میدهند (2915166) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۰۶:۴۱
شما لطفا حرف مفت والکی نزن.از حرفت بوی اختلاف افکنی میاد.من خودم هم با سنی های ایران وهم عراق ارتباط داشتم وبا ان ها صحبت کرده ام هیچ کدام داعش را قبول ندارن وحتی علیه ان موضع می گیرن. (2914669) (alef-13)
 
محمد قمی
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۳۵:۱۰
واقعا فکر میکنی جنگ قبیله ایه؟ به نظرت این قبیله فردا احیانا با قبیله ما سر شاخ نخواهد شد؟ فکر نمیکنی هدف اصلی این قبیله(داعش) کل جهان مخصوصا ایران هستش؟ ما بشینیم تا بیاد دم درمون بعد باهاش بجنگیم نکنه توام استراتژی بنی صدر رو داری که میگفت بزار خوزستان رو بدیم بعد که وقت بدست اوردیم عراق رو غافل گیر میکنیم (2914784) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۵:۱۳:۴۸
دوست عزیز، کشور ایران، قبیله نیست...کشور ایران یک ملت است با سابقه چند هزار ساله مانند ملت چین، ملت هند، ملت ژاپن و... ولی‌ عراق ، سوریه، اردن، فلسطین، عربستان، کوویت و حتی مصر، هرگز وارث تمدنهای گذشته خود و یک ملت نیستند ، بلکه قبائلی بودند که تا ۹۰ سال پیش تحت حکومت عثمانی بودند و قبل از آن تحت نظر مغولان و خلفتهی اسلامی و قبل از اسلام بین امرتور ساسانیان و روم و قبل تر بین امپراطور هخامنش و یونان دست به دست می‌گشتند...همین دلیل است که شما می‌بینید عراق هیچ راهی‌ جز ۳ قسمت شدن ندارد، چون سخت یک ملت ، یک شبه و ۱۰۰ ساله به وجود نمیآید، اینها قبائلی هستند که حل که ایران و ترکیه عثمانی ضعیف شدند، هنوز یک قدرت کامل دیگر مانند آنها نتوانسته نعزم را در این منطقه حکم کند و می‌بینید که همش سر و کله هم میزنند... (2915205) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۴:۲۹:۲۲
آفرین ، جنگ قبیله ای پیروز ندارد ، حتی ممکن است آرامش یا پیروزی موقت یک طرف حاکم شود اما این آتش زیر خاکستر است وهر آن ممکن است دوباره فوران کند ، راه حلش هم نظامی نیست بلکه گفتگو و مصالحه ومشارکت همه گرو ههاست . (2915024) (alef-2)
 
حمید بهاری
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۸:۱۰:۰۵
یه چیزی مثل بچه پیش دبستانی ها میگی بچه ابتدایی هم می داند که ایران بخاطر منافع خود به عراق کمک می کند . معلومه زیاد تحت تاثیر تبیلغات ماهوره ای قرار گرفتی چون نظر آنها این است که ایران عقب بکشد بعد می دانی چه می شود؟ (2917019) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۱:۳۵:۳۰
به نام خدا
شاید از شیعیان کسی در داعش عضو نباشد ولی نمی توان تمام سنی ها را متهم کرد که طرفدار داعش هستند چرا که علمای سنی فتوی جهاد علیه داعش را داده اند و هم اینک در جبهه مردمی عراق شیعه و سنی در کنار یکدیگرند (2917769) (alef-5)
 
۱۳۹۴-۰۳-۱۱ ۱۳:۳۸:۱۰
از هم پاشیدن ارتش عراق در نبرد موصل و الرمادی ناشی از خیانت فرماندهان و مسئولان سیاسی استان بوده است و رفتار منفعلانه مردم این استان ها. (2932162) (alef-3)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۷:۲۷:۴۷
ارتش عراق از زمان شروع جنگ تحميلي تا الان،‌يعني چيزي قريب به 35 سال درگير جنگ با ما، كويت، آمريكا و متحدانش و القاعده و داعش بوده. خيانت بعضي فرماندهان عراقي در سال هاي اخير به جاي خود، ولي انصافاً كدام ارتش دنيا يك چنين مدت طولاني درگير جنگ هاي مخرب بوده. خوب بديهيه كه زماني هم برسه كه اين ارتش با وجود برتري عددي توان و روحيه جنگيدن نداشته باشه. (2913615) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۵۵:۳۰
این نظرکاملا اشتباه است.ارتش عراق بعداز خروج آمریکایکی از قدرتمندترین ارتشهابود.اهداف بلند مدت آمریکا درتجزیه عراق وتحریک وترغیب اعراب سنی وکردهای سنی برای داشتن حکومتی مستقل درعراق ودرنهایت سرکوب وبه انزوا کشاندن شیعیان عراق باعث شده که این دوجبهه سنی بطور پنهانی با داعش همکاری کنندوتسلیحاتی که آمریکا دردراختیارعراق میگذاردرا دردرگیرها وعقب نشینی ساختگی در اختیارداعش قراردهند. (2914616) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۷:۳۶:۵۲
ببخشید خود نیروهای عراق ترسو بودند و پا به فرار گذاشتند به نیروهای آمریکایی چه مربوطه؟!! (2913633) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۵۵:۱۲
آمریکائی‌ها فرماندهی این نیروها را از بعثی‌ها و نیروهای مخالف دولت انتخاب کرده‌اند که همان طور که در متن آمده، پیوستن آن‌ها به داعش عامل اصلی شکست 350 هزار نیروی عراقی در مقابل چند هزار نیروی داعش بوده است. (2914615) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۸:۳۸:۱۰
خب این دیگه از بی عرضگی دولت عراقه (2919477) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۰۹:۱۸
جالبه امریکا شبانه روز با ماهواره داره فعالیت های هسته ما را رصد وهی با اخبار دروغ میگه ایران دنبال سلاح هسته ای هست . حالا چه طور باور کنیم این ها از حرکت داعش در روز روشن به سمت رمادی بی خبر بوده؟ (2914680) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۷:۴۵:۲۵
ارتش عراق نمی جنگد و یا از مقابله با داعش می ترسد! مشکل امریکاست! (2913643) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۵۶:۱۹
ساختار این نیرو توسط آمریکائی‌ها طراحی شده و به عمد بعثی‌ها و نیروهای مخالف دولت عراق را در فرماندهی نیروها گذاشته‌اند و آن‌ها هم به وقتش هم خود به داعش پیوسته‌اند و هم سربازان را به تسلیم واداشته‌اند. خیانت واضح‌تر از این؟ (2914620) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۱۱:۴۴
اقای عزیز پایگاه امریکایی ها در منطقه اسد با شهر رمادی 10 کیلومتر فاصله دارد.جالبه بعد از اشغال رمادی داعش کاری به این پایگاه نداشت. (2914694) (alef-13)
 
عرفان
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۳:۲۹:۵۹
چون برخی ها مغرضانه کامنت میگذارن
همون هایی که فتنه ۸۸ رو راه انداختن.
والان به فکر ارتباط با کدخدا هستن (2916883) (alef-5)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۰۴:۱۵
کار از برخی گذشته ، بگو اکثراً (2918467) (alef-3)
 
مهدي
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۷:۴۶:۴۳
تا زماني كه مردم يك ملت بمانند دانه هاي زنجير به يكديگر محكم وسفت گرديده باشند استكبار هيچگونه غلطي نمي تواند بكند ضمننا جبهه حق بايد به استكبار نشان دهد در صورت به خطر افتادن زندگي مردم وسخت تر شدن زندگي او ميتواند تمام معادلات را بر هم بزند وتمام منافع غرب را به خطر بياندازد منظور آمريكا ومتحدنيش را ميگويم آب كه از سر گذشت چه يك وجب چه صد وجب (2913645) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۷:۴۷:۳۸
تفکّر آمریکایی‌‌ها بسیار ساده است، تا زمانیکه ایران و روسیه و مالکی و حزب‌الله با تمام قوا بٔر روی حرف خود مبنی بٔر اخراج آمریکا از عراق و پشتیبانی‌ از شخص بشار اسد و گسترش نفوذ خود در یمن پا فشاری میکنند، دلیلی دندرد که آمریکا دشمن آنها یعنی‌ اعراب سنّی را که با داعش به نیرویی علیه آنها تبدیل شده است را از بین ببارد...آمریکا دو بار دشمنان اصلی‌ ایران یعنی‌ طالبان و صدام را از بین برد، آیا ایران و شیعیان عراق، از آن به عنوان فرصت برای نفوذ بیشتر در منطقه استفاده نکردند، حالا هم اگر در شرائط فعلی‌ داعش را از بین ببرد، آیا به غیر از پیروزی ایران، روسیه منا دیگری میتواند داشته باشد...بنابراین همانطور که اوباما گفت ، تنها هدف آمریکا در این شرعت، مدیت داعش و استفاده از آن در یک جنگ فرسیشی بلند مدت در منطقه برای از مستهلک کردن توان نیروهایی که هم قسم هستند که آمریکا و دوستان او را مورد فشار قرار دهند ، است پس بیهوده نیست که میبنیم متاسفانه حالا تمام توان حزبلله صرف جنگ در سوریه میشود و به زودی ایران باید در مرز شرقی‌ و غربی خود وارد درگیری با این داعش شود و همین حالا فرماندهان نظامی ایران پشت سر هم از مجلس برای بالا بردن هر چه بیشتر بودجه آنها که در این شرعت به حق هم هست ، در خاست بودجه اضافی میکنند.... (2913646) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۲۱:۲۲
تفکر ساده!!! از شیطان بزرگ (2914717) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۲۷:۱۸
اگر به قول نویسندۀ این مقاله، آمربکا "عمدا به ظهور داعش کمک کرد چون هدف شان منزوی کردن بشار اسد و مقابله با نفوذ فزاینده ی ایران بود." باید به حال پیش بینیها و استراتژی های امریکا تأسف خورد چون هر دو عامل تا به حال در شرایط عکس محقق شده است یعنی خیلی از مخالفین اسد از ترس داعش به ابقای بشار اسد (تا به حال) راضی شده اند و نفوذ ایران (که تا قبل این معنوی بود) به شکل تمام عیار (نظامی، اقتصادی، سیاسی و ...) در عراق جلوه گر شد ه است. (2914743) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۷:۴۹:۴۵
خدایا دشمنان اسلام ودیکتاتورهای جهان را نابود کن (2913649) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۰۳:۴۵
يه ذره خودت هم تلاش كني بد نيستا !
همه چيز رو از خدا ميخواي ؟!! (2914397) (alef-13)
 
محمد
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۸:۱۳:۲۱
اولا تو رمادی 350 هزارتا ارتشی نبوده!
ضمنا به قول روزنامه نیویورک تایم از یه فرمانده امریکایی که می گفت ، عراقی ها خودشان نمی خواهند در مقابل داعش بجنگند و فرار می کنند. مشکل امریکا چیست!
سانسور نکن! (2913691) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۵۷:۳۴
یک بار بالاتر این ادعا را مطرح کردی، لازم است سه باره و چهار باره کامنت بگذاری؟
وقتی در ساختار این نیروها که توسط آمریکا ایجاد شده و آموزش دیده فرماندهان بعثی را بر سر کار گذاشته‌اند که در بزنگاه حمله داعش به دشمن ملحق شده‌اند، دیگر خیانت از این واضح‌تر می‌تواند باشد؟ (2914629) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۰۲:۲۹
امان ازدست ساده لوحانی چون ابو موسی اشعری!!!!!که مسلمان هرضربه ای میخوردازهمین ابوموسی هاست!!!! (2914659) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۸:۱۸:۰۹
عدم نگرانی کشورهای دوست آمریکا در منطقه از گسترش داعش مثل عربستان ،اردن ، امارات ، قطر ،ترکیه وهمچنین اسراییل نشاندهنده این موضوعه که بهشون اطمینان داده شده تهاجم داعش به این کشورها خط قرمز غرب هستش و منجر به واکنش آمریکا ومتحدانش میشه و بعبارتی داعش در تهاجم به شهرهای عراق ، سوریه ، لبنان و تهدید مرزهای ایران دستش باز گذاشته شده، و درواقع نیت اصلی اونها اینه که مناطق شیعه نشین رو بدست تکفیری ها نابود کنن تا جمهوری اسلامی رو در داخل مرزهاش محدود و منزوی کنن. (2913696) (alef-13)
 
الف
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۸:۴۳:۰۵
سیاست آمریکا در عراق هرچی که هست نتیجه اش گستاخی روز افزون داعشه ، آمریکا با این همه امکانات تسلیحاتی در زمین و هوا و فضا و دریا بعنوان تماشاگر بالای سر تکفیری ها ایستاده و تحرکات اونها رو فقط زیر نظر داره ، دم خروس کاملا"پیداس ، جمهوری اسلامی ، مثل عربستان بسیار جدی باید وارد عمل بشه ، البته با سیاست وهوشمندی طوری که مذاکرات رو بخطر نیاندازه. (2913719) (alef-13)
 
جاوید
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۸:۴۵:۵۶
ایمان ،اتحاد و غیرت نباشه شما یک میلیون هم باشید کاری نمیتونید بکنید.اون سربازان و مخصوصا فرماندهانشون ترسو و بی غیرت بودن و احتمالا طرفدار داعش . (2913727) (alef-13)
 
جوادي
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۸:۵۵:۲۲
از همان اولش هم معلوم بود كه كاري به اين بزرگي ، يعني شركت در چند جنگ با چند كشور كار يك مشت تروريست نيست و كار لجستيكي قوي تري را طلب مي كند . آمريكا ، اسرائيل ، تركيه و عربستان و بسياري ديگر از كشور ها بطور مستقيم در اين جنگ ها مشاركت دارند . حتي مطمئن باشيد نيرو هايشان اگرچه مليت متفاوتي داشته باشند نيز دخيل در اين جنگ هستند كار هزار و چند هزار نيرو نيست . البته از خيانت نيرو هاي نفوذ كرده در ارتش و حكومت اين كشور ها هم نبايد به سادگي گذشت . (2913741) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۸:۵۶:۲۹
چگونه ۱۳۰۰ داعشي ارتش ۳۵۰ هزار نفري عراق را شكست دادند؟!!!
به خاطر داشتن هدف ان داعشی داره فکر میکنه چه بکشه و چه بمیره میره بهشت و این عراقی فکر نون بردن برای زن و بچه اش هست داعشیان ماهی 2000 هزاردلار دارند میگیرند ولی سرباز عراقی 300 دلار انها انگیزه دارند و تازه وارد جنگ شده اند و برایشان لذتبخشه ولی عراقی سالهاست داره میجنگه و اب تو هاون میریزه می کوبه ولی نتیجه هم نداره ولی انها وقتی سر میبرند همه فرار میکنند و پیروزی براشون معنا داره اعشیان تاکتیم های نظامی و اطلاعاتی غرب و امریکا را پیاده میکنند ولی عراقیها بدون تاکتیک و اطلاعات نظامی هیئتی میخواهند هم پیروز و هم مقاومت کنند و این شدنی نیست بیسواد که نمی تونه از امتحان دیپلم سال 12 در بیاد (2913745) (alef-13)
 
رضا تویسرکانی
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۸:۵۷:۱۸
عامل اصلی سقوط شهرهای موصل ورمادی آمریکا می باشد وخود آنها به داعش کمک می کنند . خداوند آمریکا را نابود کند . در حدیثی از معصوم (ع) آمده است هر کس ظالمی را کمک نماید خداوند آن ظالم را براو مسلط خواهد کرد .مطمئن باشید روزی داعش گریبان آمریکا را خواهد گرفت (2913748) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۸:۲۲:۴۷
سلام این حرف قبول دارم تمام بدبتیهای بلاد اسلامی زیرسر امریکاست 1- تاریخ نشان داده امریکا و همپیمانش عاشق چشم وابروی مسلمانان نبوده ونیست 2- تا زمانیکه حکام عرب سر عقل نیایندو یا دول اسلامی با هم یک تحاد اسلامی نسازند این مشکلات داریم 3- مشکل ایجاد شده فقط به دست خود مسلمانان حل میشود ولاغیر (2915844) (alef-13)
 
امیراسد
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۰۴:۱۴
البته همانطور که خداوند وعده داده است، اینان قصد دارند با فوت دهانشان نور خدا را خاموش کنند. ولی این کار آنها به اذن خداوند باعث افزایش و گسترش این نور خواهد شد.
خیلی ساده ، مردم منطقه بالاخره و شاید با تاخیر خواهند فهمید که فرق هست بین "انقلاب اسلامی" و "افراطی گری تکفیری" . در واقع هدف نهایی و اصلی دشمن ، قرار دادن این دو در یک سطح و قبولاندن آن به مردم منطقه و جهان است تا هر دو را یکی دانسته و هر دو را کنار بگذارند و بروند سراغ همان اسلام آمریکایی-سعودی که خطری برای آنها ندارد و خنثی است. شاهد هم صحبتهای اوباما است که گفت " ما هم می دانیم آنچه تکفیریها انجام می دهند و اعتقاد دارند، اسلام نیست"!!!
و اما در خصوص تکفیریسم و افراطی گری جهادی که امریکاییها از قبر درش آوردند و در جسدش روح دمیدند تا زنده شود و به جان جهان اسلام بیافتد و سلاحی شود در دست آنها تا با آن جهان اسلام را اینبار حسابی تسخیر کنند(مانند نئو نازیسم در اروپا که کاری دیگر به کار یهودی ها ندارد و رنگین پوستان را نشانه رفته است) ، یک شمشیر دو لبه است. آنها فکر می کنند و فقط فکر می کنند که لبه دیگر این شمشیر که به سمت آنهاست ، هیچگاه فرود نخواهد آمد و آسیبی به آنها نخواهد زد! به لطف خدا آن لبه که خیلی تیزتر هم هست بزودی فرود خواهد آمد و دست دست پروده اش را بشدت خواهد برید. (2913755) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۰۶:۵۴
یکی از برنامه های آمریکا برای منطقه خاورمیانه تجزیه کشورها است تا هیچ رقیبی برای رژیم صهیونیستی نباشد (2913760) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۰۷:۵۷
یا علی (ع) همه این اتفاقات ما را به یاد مظلومیت های شما می اندازد . وقتی که از دست کوفیان ناله میکردی . همه آنها که در صفین تو را تنها گذاشتند و وادارت کردند حکمیت را بپذیری .
کوفه همان کوفه است . تاریخ قرن ها گذشته اما خصلت مردمان این دیار بر جای خودش مانده است .
یاد شیر مردان شهید ایران هم می کنیم که چه شجاع و قهرمانانه با همه دنیا مقابله کردند.
عراقی ها اربعین پیاده به زیارت امام حسین می ایند . اگر همان جمعیت عزادار با داعش مردانه بجنگندند نابود خواهد شد . یا نکند جنگ را رها کرده و با عزاداری بر امام مظلوم خود را سرگرم کرده اند . امام اشک شما را می خواهد که چه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ناموستان در خطر است..... زنان و دختران خود را نجات دهید ..... آب و خاک خود را نجات دهید .........به جهاد پشت نکنید که نتیجه آن خواری برای خودتان و ناموس و کشوتان خواهد بود. (2913764) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۰۹:۰۰
واقعا بعضیا چه توقعاتی دارن؟ مثلا وقتی آمریکا داشت توی افغانستان با القاعده می جنگید ، ایران با اینکه القاعده براش خطر بود ولی می گفت بزار این آمریکایی ها و القاعده همدیگه رو بکشن به ما چه!!!!!

اینجا هم همینه ، ایده آل ایالات متحده اینکه توازن بین قبا برقرار بشه یعنی نه عراقی ها بر داعش غلبه کنند و نه داعش بر اینها. مدام بین اینها جنگ باشه. هر وقت این توازن به هم می خوره سعی می کنه کف ترازو برای اون یکی جابه جا کنه. تکریت و الدور آزاد شد پس برای تعادل باید الرمادی و استان الانبار سقوط کنه. این عین منافع آمریکاست. (2913765) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۲۵:۴۳
در کنار اینها،پشتیبانی قوی اطلاعاتی لجستیکی تسلیحاتی ترکیه (ام الخباعث) و همچنین اطلاعات ماهواره ای آمریکا در سقوط شهرها عراق موثر بوده است. (2913789) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۵۷:۲۷
تا دیروز شما و دولت مهرورز به خاطر مشاجره اردوغان با اسراییل براش هورا میکشیدید و تلوزیون چه نوشابه هایی که برای همین اقا باز نکرد! حالا شده ام الخباعث؟؟؟تازگی ها هم که با عبدالله صالح دیکتاتور یمن دوست شدید؟ (2914628) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۱۷:۰۵
بیایید ترکیه را با نخریدن کالاهاش تحریم کنیم (2914706) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۰:۴۶:۰۶
ترکیه نباشه همین تحریم های غرب کار مون را یکسره میکنه (2917561) (alef-5)
 
بابا
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۳۱:۳۴
متاسفم برای نیروهایی که وطن فروشی کردند ومملکت شان همراه با نوامیش تحویل خودفروختگان قرن بیست یکم کردند از امامان معصوم که درآن بلاد آرمیده اند شرم نکردید امام حسین ع با سپاه کم به جنگ شیاطین بنی امیه رفت وتاریخ بشریت را برای همیشه زنده کرداف برشما (2913795) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۴۵:۲۱
داشتن آرمان (2913818) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۴۵:۴۱
عادت كردن به راحتي (2913820) (alef-13)
 
محسن
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۴۶:۱۳
داشتن ايدئولوژي قوي . (2913823) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۴۷:۰۹
مفت خوري (2913824) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۴۷:۲۹
نداشتن اراده . (2913825) (alef-13)
 
عيالوار مانده در خرج و مخارج خود
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۵۰:۳۰
ارتش عراق منتظره كه ايران بياد نجاتش بده و ايران خرج آب و نون كشورش رو بده .
اين درست ؛‌ با كمال ميل ! ما خرجشون رو ميديم منتها تا كي ؟؟؟!!! (2913837) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۲۲:۵۶
عزيز عراق يمن نيست كه كشور فقيري باشه يك كشور غني از نفت كه همه ي كشورا بهش طمع دارن مطمئن باش نيازي به پول ما ندارن (2914494) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۱۸:۵۸
ایران هیچ گاه کمک مالی به عراق نکرد زیرا عراق خود یک تولید کننده ی عمده نفت هست.بیشتر کمک های ایران تسلیحاتی و مستشاری است. (2914712) (alef-13)
 
صادق
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۴۲:۴۵
دخالت ایران دردرگیریهای عراق درواقع دفاع از تمامیت ارضی ایران است .اگر ایران که تاکنون عملکردضعیفی درتقابل با داعش داشته اقدام جدی برای سرنگونی این تروریستهای خونخوار سوریه و عراق نکندآینده بسیارهولناکی درانتظارایران است.پازلی که آمریکا درخاورمیانه طراحی کرده درنهایت منجربه 1-تجزیه عراق به سه گروه سنی کرددرشرق سنی عرب درغرب وشیعه به انزواکشیده درجنوب عراق است.2-سرنگونی بشاراسدوباقی ماندن سوریه ای کاملا فقیرووامانده دردستان آمریکا3-وارد کردن ایران به درگیری شدید بادوگروه سنی کردوعرب ساکن درسوریه وعراق والبته داعش با حمایتهای آمریکا 4-آغازجنگ ایران تضعیف شده بایک یا چند کشور قدرتمند خاورمیانه و....فرصت ایران بسیار ناچیز است وتاکنون سرگرم درمذاکرات هسته ای وبهانه جویی های غرب قرارگرفته تاازپرداختن به خطراصلی که درکمین است غافل بماند.تنها برگ برنده ای که ایران اکنون دردست داردوآمریکاهم از پس آن برنیامده وکاررا برایش درایران مشکل ساخته همین اتحادویکپارچگی ملت ایران بارهبری ونظام است.که البته اقداماتی هم برای تزلزل این اتحادکرده وخواهندکرداماتاکنون موفق نبوده اند. (2914819) (alef-13)
 
متاسف
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۵۳:۲۵
اينا چشمشون به امداد ايراني است .
خودشون تخت ميگيرن ميخوابن تا ما با پول خودمون بريم نجاتشون بديم . (2913846) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۵۵:۱۹
بخاطر اینکه داعش رو آمریکا بوجود آورد تا از اون به عنوان یک اهرم فشار در برابر نفوذ ایران استفاده کند آنهم به صورت نیابتی .در حوادث عراق دست آمریکا و شیوخ سنی منطقه و ارتش از کار افتاده و وابسته عراق که خیلیهاشون هم بعثی هستند تو یک کاسه هست .نگاهی به امکانات این گروهک تروریستی و منشا آن نشان دهنده همه چیز است. منابع مالی .تجهیز تسلیحاتی .جمع آوری و آموزش نیرو.خودروهای زرهی و.... (2913850) (alef-13)
 
حامدي / ؟؟؟؟
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۵۵:۵۰
اي بابا !!!
عراق 30 ميليون جمعيت داره نميتونه 1300 داعشي رو متلاشي كنه !!!!
چرا ؟
چون منتظرن ائتلاف بياد كشورشون رو از دست داعش نجات بده .
اينا چرا اينجورين ؟؟؟!!!! (2913851) (alef-13)
 
ناشناس
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۱۸:۵۶
برای اینکه عراق اسماً یک کشوره در واقع سه گروه قومی و مذهبی هستند که هیچگونه علاقه ای به هم ندارند و از خیلی لحاظ اگه عراق تجزیه بشه بهتره و این جنگها تمام میشه مرگ یکبار شیون یکبار مثل یوگسلاوی سابق (2914205) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۳۳:۲۳
مردم عراقن دیگه همشون اهل کوفه ان.. (2914261) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۳۷:۱۰
خیلی بیشتر از 1300 نفرند.فقط روزی 300تا400نفر در درگیری ها طبق آمار رسانه ها کشته میشوند!!!!!!!!! (2914273) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۰۲:۳۳
اگر روزي 400 تاشون كشته ميشدند كه تا حالا بايد در حدود 25 ميليون داعشي كشته شده بودند .
زياد اخبار گوش نكن بزن كانال ديگه يه ذره مستند حيوانات در آفريقا رو ببين داداش !!!! (2914390) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۰:۵۱:۰۹
ولی بیشتر هزارو سیصد نفر هستن (2916750) (alef-5)
 
صابر
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۵۴:۲۱
تا اتحادنباشدموفقیتی در کارنیست عراق اگرجمعیت چین راهم داشته باشدتازمانی که متحدومنسجم نباشنددرمقابل کوچکترین نیروها شکست خواهند خورد.شاهدبودیم که کردهای کوبانی چگونه با اتحاددرمقابل حملات داعش وضربات ترکیه ایستادگی کردندوسرزمینشان راحفظ نمودند.تنها سلاح مرگباری که یک ملت را ازپا می اندازدوموردتاخت وتاز اجانب قرارمی دهدتفرقه است که البته درقرآن هم به اتحادمسلمانان توصیه فراوان شده است. (2914884) (alef-13)
 
نظامي
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۰۹:۵۷:۱۱
نخست وزير عراق بايد لباس رزم بپوشه و شخصا" اسلحه دست بگيره بره جبهه و با داعش بجنگه .
نبايد بشينه توي كاخ و دستور بده كه بقيه برن جلو . (2913855) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۵۹:۱۵
عجب!!! نخست وزیر بره بجنگه؟!! اسم خودت رو هم گذاشتی نظامی؟ (2914638) (alef-13)
 
صابر
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۴:۰۲:۲۸
یعنی با رفتن نخست وزیر عراق به جنگ مسئله حل میشود؟مشکل عراق تفرقه است.تفرقه ای که میان مردم اعم از سنی وشیعه وکردوعرب قبایل مختلف قرارداردعراق را به خاک سیاه نشانده است آمریکا هرکدامشان را به وعده ای وسوسه کرده وهمه را به جان هم انداخته است.طبیعی است که هرکدام راه خودرامیروندودرنهایت آب درآسیاب داعش واربابش آمریکامیریزند.کجای دنیایید شما؟!!!!!!!!!!!!! (2914913) (alef-13)
 
علوي
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۰۰:۱۳
چرا پس جنگ عراق با ما 8 ســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــال طول كشيد ؟ (2913870) (alef-13)
 
شقایق
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۳۵:۳۱
چون سال61 نیروی هوایی عراق بطور کامل نابود گردید و ایران تا آخر جنگ با هواپیماهای روسی و فرانسوی و آمریکایی که عمدتا" خلبان خارجی داشتند میجنگید در زمینه نیروی زمینی هم به قول افراد با خبر از دهها کشور آسیایی آفریقایی و عربی سرباز مزدور به عراق کمک میکرده اند که تعداد زیادی از آنها با ملیت مختلف در جنگ اسیر ایران شدند از لحاظ مالی نیز کویت و عربستان دلارهای نفتی را به عراق سرازیر کرده بودند از لحاظ سیاسی هم آمریکا و اتحادیه اروپا عراق را ساپورت میکردند. حالا به نظر شما اینکه جنگ 8 سال طول کشید و با پیشنهاد آتش بس طرف مقابل و به رسمیت شناختن تجاوز عراق به ایران از سوی سازمان ملل بود مدت طولانی ای است؟؟؟ (2914268) (alef-13)
 
نادر
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۴:۲۴:۲۹
چون درجنگ 8ساله عراق کاملا متحدتحت رهبری صدام بودوازجانب کشورهای قدرتمندحمایت شدیدمیشداما اکنون هیچ اتحادی وجودنداردوهرحزب وگروه دنبال منافع مختص به خودشان که غرب برایشان ترسیم کرده هستندوبقول سریال درحاشیه هرکدامشان میگویند"عراق واس ماس"!ضمنا آمریکا هم دراین میان عروسک گردان است وبرای حفظ درگیری وتفرقه درخفا به داعش بطور مستقیم وغیرمستقیم سلاح میفرستدتادر نهایت بتواندمردم عراق را متقاعدسازد که تنها راه حل تجزیه عراق است زیراکنترل ونفوذ درعراق سه تکه خیلی راحت تر از عراق یکپارچه ومتحداست!افتتتتتتتتتتتتتتتتتاد (2915009) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۱:۴۸:۴۴
اون جنگ تحمیلی بود. (2916833) (alef-13)
 
شرهاني
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۰۷:۰۴
اونجا هوا گرمه !
ترجيح ميدن زير باد كولر گازي بخوابن و فلافل و سمبوسه با ترشي بخورن تا اينكه برن جبهه .
لابد ميگن ايران مياد و ما رو نجات ميده (2913890) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۲۸:۱۱
كمك نكنيد .
بذاريد اينا روي پاي خودشون بايستند .
فلافل و سمبوسه هم حدي داره (2914244) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۵۹:۲۵
کمک نکنید تا بعداً عزیزانی که در تهران زیر کولر مشغول گشت زدن در اینستاگرام و فیس‌بوک و سایت‌های خبری هستن، تشریف ببرند و در کرج و ورامین جلوی داعش بایستند! (2914640) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۳۷:۲۹
پيشنهاد ميدم شما اول اطلاعاتتونو راجب يك كشور با قوميت هاي مختلف زياد كنين بعد نظر بدين. عراق كشوري است با قوميت و دين هاي مختلف كه من به خون هم تشنه آند. ارتشي كه در مناطق سني بودن همه بومي آند و حتي مخالف دولت كه هميشه خيانت ميكنن، الآن شهرهايي كه ازاد شدن همه به دست مردم شيعه انجام شد پس بدون اطلاع همه ي مردم يك كشور رو محاكمه نكنيم (2914555) (alef-13)
 
نادر
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۴:۳۶:۰۶
ایران اگر امروز عراق وسوریه را نجات بدهد دراصل خودش را نجات داده است .درضمن سمبوسه وفلافل هم درکارنیست تنها چیزی که عراق را به این مصیبت دچارکرده تفرقه ای است که آمریکا از مدتها قبل برای مردم بیچاره عراق تدارک دیده است.ملت قدرتمندایران هم اگر چنین اتحادی را نداشتندالان داعش وآمریکا وقدرتمندان زورگو آنها را بلعیده بودند!فرق ایران وعراق دراین است که ملت عراق هرگروه ومذهبش میگویند"عراق واس ماس"وتوی سرهم میزننداما درایران همه یکصداومتحدفریادمیزنند"ایران واس ماس"ومثل کوه درمقابل دشمن ایستاده اند.شما فکر میکنی چرا داعش به همه جا سرک کشیده اما جرات ندارد به ایران نزدیک شود؟!!!!قدرت داعش در محیط تفرقه است.... (2915060) (alef-5)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۰۸:۳۱
چه ارتش فشلي !
با اين تفاسير ما بايد در زمان جنگ با صدام 3 ساعته عراق رو تسخير ميكرديم . (2913896) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۵۸:۰۳
خیالت راحت اگر امریکا و اروپا و شوروی ازش حمایت نمیکرد کلشو گرفته بودیم (2914358) (alef-13)
 
بهانه گیر
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۱۰:۳۸
اینا که اسمشو بردی الانشم از عراق همه جوره حمایت میکنن،پولشونو میگیرن (2918494) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۴۵:۴۲
ما با داعشیهای فعلی که بعثی اون وقت بودن میجنگیدیم بعلاوه تمام جهان عرب واستکبار بجز سوریه (2914839) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۰:۲۲:۲۵
دوست عزيز شما تو چه سالي زندگي ميكني؟ اون ارتش منحل شد و رفت اين يك ارتش جديده كه 10 سال بيشتر عمر ندارن جنگ مال 35 سال پيش و با يك نظام ديگه (صدام) بود، نميفهمم چرا بعضيا از سلول هاي خاكستريشون كار نميكشن (2917457) (alef-5)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۱۳:۰۲
داعش در زمینه تبلیغاتی مانند نازی های المان هیتلری همیشه با ارم و نشان و پرچم هایی یک رنگ عمل کرده اند.
داعش با اعدام ها یی هول اور وگذاشتن تصویر انها همه رسانه های دنیا را ناخوداگاه و رایگان برای پخش انها به خدمت گرفته اند. (2913912) (alef-13)
 
امید
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۲۱:۰۷
چقدر بی غیرت بودند اون سران نظامی و بعضی از مردم عراق که این خیانت بزرگ را به کشورشان کردند حالا باید دست به دست شدن زن و دخترانشان را در بازارهای موصل و دیگر جاهای عراق شاهد باشند و بعد هم سر بریده شدن بچه ها و اقوامشان باشند
واقعا امام غلی و امام حسین از دست این مردم چی کشیدند
خدایا ظهور مهدی ما را زودتر برسان (2913954) (alef-13)
 
ابوالحسن
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۴۱:۳۱
معمولا مردم در چنین مواقعی نسبت به عملکرد دولت واکنش نشان میدهند
وقتی مردم فقط برای شهید شدن و بهشت ان دنیا به انها وعده میدهند و دولمردان برای خود هم بهشت این دنیا را دارند و دنیال بهشت اخرتنند نتیجه جز این نباید باشد که سرباز و مردم از خود بپرشند برای چه باید جنکید چه عاید میشود
در طول تاریخ عدم مقاومت مردم در مقابل دشمن باز ها تکرار شده و تکرار میشود
اینجاست که باید دید کی تاریخ نمی خواند ؟ (2914058) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۵۷:۰۸
از آمریکا چه انتظاری داریم؟؟؟
مگر ما نبودیم که خواستار خروج آمریکا از عراق بودیم؟
مگر ما نبودیم که نگذاشتیم پیمان امنیتی آمریکا با عراق به امضا برسد؟
حالا چه توقعی داریم؟
خود کرده را تدبیر نیست.
دشمنی ما با آمریکا عقل و تدبیر ما را کور کرده.
متاسفانه ما در یک جنگ بلند مدت در گیر شده ایم که در آخر به ...... (2914110) (alef-13)
 
جوادي
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۲۴:۵۶
جناب مستر آمريكايي كه حتي جرئت نداري اسمت را بگويي ، آمريكا آمد عراق را آلوده كرد و رفت . مردم عراق سالها با يكديگر زندگي مي كردند و رفتار وحشيانه داعشي را هم هرگز نشان ندادند ، آقاجان حضرت عالي از ينگه دنيا هر كجا پا بگذارد ويروس پاشي ميكند . (2914736) (alef-13)
 
دوادی
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۰:۵۷:۵۵
یعنی شما میفرمائید عراق دوره صدام خوب بود ؟ برعکس نظر شما تاریخ نشون میده عراق از قبل از اسلام وبعد ازآن (دوران امام علی(ع) و امام حسین(ع) تاکنون )آرامش نداشته ودائم با وحشی گری ها و جنگها و خیانتها و.. همراه بود. (2917612) (alef-5)
 
نادر
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۵:۱۷:۵۵
اگر قرارشد که نوکری آمریکارا بپذیری بایدهمیشه سواری دهی واگر روزی هوس کردی که دیگر سواری ندهی نابودت میکنند!تا قبل از جنگ جهانی دوم که سیاست انگلیس سیاست "تفرقه بینداز وحکومت کن"بوداما با پایان جنگ جهانی دوم وتضعیف انگلستان این آمریکا بودکه با دورماندن ازجنگ به ابرقدرتی تبدیل شدوسرمایه داران وکارشناسان اروپا را به خودجذب نمودوسیاست"درگیری براه بینداز وحکومت کن"را پیش گرفت.آمریکا صدام را حمایت کردولی بعدمتوجه شد که مهره ای سوخته ووجودش خطرساز است صدام رابرای پرداخت بدهی هایش درطول جنگ تحریک به تصرف کویت کردوپس از آن به بهانه نجات کویت به عراق حمله کردجای پای خودرادرخلیج فارس باز کردوعراق رانیزاشغال کرد10سالعراق راچاپیدتاپندبرابرطلبهایش راجبران کندوبا فشار مردم آمریکا که فرزندانشان درعراق وافغانستان کشته میشدندمجبوربه ترک عراق شد.اما نقشه هاداشت!تعداد5000زندانی ابوقریب عراق راکه دستگیرکرده واکثرا بعثی وتروریستهای القاعده بودندآزادکردو باوعده حمایت برای تصدی حکومت وثروت وقدرت به سوریه فرستادتا با بشاراسدمتحدایران بجنگنداما بعدها متوجه شدکه از عهده مخارج این گروه تروریستی برنمی آیدودرنهایت تعدادی ازآنان رادرقالب(داعش)به عراق فرستادوبا هماهنگی سران خائن ارتش عراق زمینه نفوذ وتسخیرشهرهای نفت خیزعراق توسط داعش رافراهم نمودتابه این طریق آنان را درتامین مخارجشان خودکفانمایدوازطرفی تروریستهای سوریه راهم پشتیبانی کنند.آمریکابا سرسختی بشاراسدتحت حمایتهای ایران تصمیم گرفت دامنه جنگ درعراق راشعله ورترسازدبدین جهت به کردهاواعراب سنی وعده تجزیه عراق وحاکمیت مستقل دادومیان آنان ودولت عراق تفرقه ودرگیری انداخت تا عراق را به سه بخش کردسنی-عرب سنی -عرب شیعه تقسیم نمایدونفوذ بیشتروآسانتری برروی آنان داشته باشد.حال عراق چنین شده که میبینیم وسوریه آنچنان!!سناریو آمریکا ادامه دارد... (2915224) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۰:۵۹:۴۳
خاور میانه منطقه ثروتمندی است، و انگلیسی ها با سیاست تفرقه بیندازو حکومت کن در پی گرفتن ماهی از آب های گل آلود بوسیله قلاب آمریکا هستند. پیشنهاد میشود ستادی به منظور خنثی سازی مکر های این روباه پیر تشکیل شود. این روباه پیر 70 سال پیش اسرائیل را به همین منظور مثل استخوان لای زخم در خاور میانه ایجاد کرد. (2914122) (alef-13)
 
جواد خالدی
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۰۱:۳۶
مشکل اصلی در عراق فقط خباثت و کثافت کاری آمریکا نیست بلکه مهمتر از آن خیانت خود عراقی ها است (2914129) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۲۳:۱۴
دوست عزیز ما با عراق نمیجنگیدیم بلکه با بیش از سی کشور میجنگیدیم.ما از هجده ملیت اسیر داشتیم (2914225) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۵:۱۰:۳۱
ملت يمن و حوثيون و على عبد الله صالح عليه ايران بودن يا طرفدار ايران اند لطفا اطلاع رسانى براى من بى سواد و بى اطلاع كنيد (2915195) (alef-13)
 
علی
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۲۶:۰۲
البته تمایل مردم به داعش هم بی تاثیر نیست (2914234) (alef-13)
 
حسین
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۳۷:۴۲
مرگ بر آمریکا.
آمریکا ، آمریکا ننگ به نیرنگ تو
خون برادرانم می چکد از چنگ تو (2914279) (alef-13)
 
مهدی
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۳۸:۵۸
تا زمانی که نیروهای نظامی و مردم عراق چشم به کمک خارجی ها دوخته باشند و به خودشون باور نداشته باشند، حتی اگر بغداد هم سقوط کنه نباید زیاد تعجب کرد. (2914283) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۳۹:۲۲
چه کسانی از خروج آمریکا از عراق خوشحالی می کردند و شیرینی پخش می کردن؟ الان همونها بیان جواب بدن دیگه! (2914285) (alef-13)
 
محمدحسن
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۴۳:۳۴
بله ، آمریکا از پادگان های عراقی خارج شد ولی پیمان امنیتی چند میلییون دلاری بست تا 3000 مستشار نظامی برای آموزش ارتش عراق و برای خلاء های امنیتی در پایگاه های عراقی حاضر باشن. این 3000 مستشار آلان داره دقیقا چه کار می کنه؟!!!!!!!



ایالات متحده قریب به 2 میلیارد دلار پول از دو سال پیش از دولت نوری مالکی گرفت تا ناوگان هوایی و زرهی عراق رو تجهیز کند. پس چی شد F16 هاشون؟
آلان دو ساله بازی در میآرن ، آخرین بار پنتاگون اعلام کرده قراره ماه آگوست تحویل یدن ، عراقیا پشت گوششون رو دیدن این F16 ها رو هم می بینند!!!!!!!!! (2914579) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۲۵:۳۷
یعنی هر ادم احمقی می فهمه که امریکا از اونطرف دنیا نمیاد توی عراق برای ایجاد امنیت. (2914739) (alef-13)
 
mhb
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۴۱:۳۱
خرافات نمیگم ولی عراق یه کشور یا منطقه است که مردمش نفرین شدند و این بدبختیا ادامه خواهد داشت حال یا با دست خود یا به دست دیگران (2914294) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۴:۱۲:۵۰
از ملتي كه به امام وسرورشان وفا نكردند و حالا فقط براشون عزاداري هاي آن چناني مي كنند چه توقعي ميتوان داشت ملت عراق تا زماني كه ايران داره براشون خرج ميكنه و ميجنگه( اگه دنيا رو آب ببره اينارو خواب ميبره )اب به دلشون تكون نميخوره ايران بكشه كنار همه چيز درست ميشه عراق كنوني مثل كسي ميمونه كه دستش تو كيسه خليفس ! تا كي ؟ خدا ميدانددددددددددد (2914951) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۱:۵۶:۴۶
در جواب شخصی که فرموده است "مگر ما نبودیم که خواستار خروج آمریکا از عراق بودیم؟
مگر ما نبودیم که نگذاشتیم پیمان امنیتی آمریکا با عراق به امضا برسد؟"
باید بگویم اگر امریکا در عراق باقی می ماند و پیمان امنیتی با عراق امضا می کرد وضع از این هم بدتر می شد. زیرا آنها برای چپاول و منافع استعماری خود به هر کشوری وارد می شوند. (2914356) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۰۱:۲۸
اینها همه نقشه خاورمیانه بزرگ جرج بوش است که در زمان اوباما دارد تکمیل می شود باید منتظر نقشه جدید خاورمیانه بود همه سر کارند چند دولت جدید در حال شکل گیری هستند (2914379) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۱۲:۰۲
اشغال عراق توسط داعش نقشه امریکا بود و الان هم داره تظاهر میکنه که با داعش میجنگه ولی واقعیت چیز دیگری است. چند نکته وجود داره:
1-چه دلیلی داره سردار سلیمانی به امریکا اعتراض کند؟ شما وقتی در یک جبهه داری میجنگی و به سمت داعش شلیک میکنی خیلی واضح داری نشون میدی علیه داعش هستی ولی وقتی سردار سلیمانی میگوید امریکا کاری نمیکند یعنی حتی به ظاهر هم حرکتی برای سرکوب داعش انجام نداده که صدای سردار سلیمانی را دراورده
2-چرا هر از گاهی خبرهایی از نشستن هلیکوپترهای امریکایی در مناطق تحت اشغال داعش به گوش می رسید؟ چرا چندین بار مهمات به اشتباه!! برای داعش توسط امریکایی ها ریخته شد/
3-در سقوط تکریت باز امریکایی ها دیده شدند در حال تخلیه عناصر حزب بعتث !! چرا؟؟
4-واقعا سوال پیش میاد که این همه کشوری که علیه چند هزار نفر ائتلاف کرده اند چرا نمیتوانند از پس این ماموریت برایند؟

نتیجه این است که دوستان عزیز امریکایی واقعا طرفدار داعش هستند و نقشه ای دارند که میخواهند توسط داعش اجرا شود. حداقل شواهد این را می گوید و الله اعلم (2914443) (alef-13)
 
وحید
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۳۶:۱۷
مشکل اصلی عراق فرقه گرایی ومشکلات مذهبی است.دلیل اصلی اونهم حکومت قبلی عراق(مالکی)وسیاستمداران اون بود.تفاوت گذاشتن بین شیعه وسنی وحتی درتخصیص بودجه هم تفاوت قائل میشد.من باچندعراقی که صحبت میکردم(هم شیعه وهم سنی)ازبین صحبتهاشون اختلافات فرقه ای ومذهبی بسیارجلوه میکرد.حتی درکلام یکی دونفرمرتددانستن طرف مقابل هم دیده میشد.بااین حداختلاف که درشروع کاردولت بایدرفع میشدنه تنهارفع نشدتشدیدترهم شد.ازآمریکاخرده ای نبایدگرفت.آمریکا درجایگاه دشمن درمنطقه به دنبال منافع وکسب امتیازش هست.آمریکاازپیشرفت منطقه وکشورهاش ناخرسندومخالف خواهدبود.البته ملتهای منطقه هم تاحدودزیادی به آمریکاومنافعش کمک میکنند.من توصیه ای هم دولتمردان کشورمون میکنم.اونم تجربه کشورهایی مانندعراق وسوریه بایدعبرت بگیرندوتاحدامکان ازایجاداختلاف فرقه ای ومذهبی دوری کنندوبحث اصلی ملیت واسلام واحترام به تمام ادیان باشه(البته تاحدودزیادی رعایت میشه)اگراین مسائل رعایت نشه وتبعیض وجودداشته باشه نتیجش همون عراق وسوریه وخیلی ازکشورهای منطقه خواهدشد.اولین مطلب انسانیت دردنیا وسپس ملیت ودیگرمسائل شخصی به خودافرادجامعه مربوط هستش(مثل دین ومذهب) (2914545) (alef-13)
 
sam
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۴۶:۱۶
با سلام
نویسنده این مقاله کیست؟ چرا این قدر چرند نوشته است.مگر افسر و سرباز عراقی موظف نیست که از خاکش دفاع کند؟ برای چه این فرماندهان و سربازان حقوق می گیرند.حقوق می گیرند که بخورند و بخوابند و آمریکا ازشان دفاع کند! چرا همه شان دست جمعی فرار کردند، به نظر همه چیز بوی توطئه و یک نقشه کثیف را می دهد، نقشه ای برای صاف کردن جاده برای پیروزی های داعش و بزرگ کردن این گروهک تروریستی در منطقه و ..... (2914590) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۲۱:۵۷:۳۵
جناب مهندس بفرمایید نشریه گلوبال ریسرچ رو سرچ بفرمایید تو گوگل آدرس سایتش میاد برای کانادا هم هست این چرندیاتش هم یکی و دوتا نیست بر اساس یک مدرک معتبر هست اون هم تو سایتش هست از وزارت دفاع امریکا هم دراومده. خدا رو شکر اندفه این چرندیات منبعش از ایران و اطراف ایران نیست بگرد دنبال یه بهانه دیگه. (2916462) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۲:۵۶:۴۸
دموکراسی در عراق و عدم استقلال دولت و وابستگی نسبی به غرب باعث همه این مشکلات است مگرنه ارتش عراق را اگر هیچ فرض کنیم همین حزب الله عراق به راحتی داعش را نابود می کند.ضعف های فوق در کنار دخالت خارجی مشکلات را دوچندان کرده است.حتی ارتش سوریه هم می تواند براحتی آنها را نابود کند ولی واقعیت تلخ این است که داعش به شدت از طریق متحدین آمریکا در منطقه به طور مستقیم و غیر مستقیم حمایت می شود همان که رهبری در مورد جنگ های نیابتی گفته اند به خاطر اطلاع از این حمایت های فزاینده از داعش و امثالهم است. (2914624) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۴:۲۳:۴۶
هرکدام از طرفهای در گیر در عراق وسوریه دنبال منافعشان هستند (2918542) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۱۲:۵۵
انسجام در داعش و تفرقه پراکندگی در نیروهای مقابل و رو برو (2914696) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۱۶:۲۴
عمل به شعار معروف النصر فی الرعب. پیروزی با رعب و وحشت انداختن (2914704) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۳:۴۰:۴۹
داعشی ها 1700 نفر نیستند اکثریت سنی های عراق از انها حمایت می کنند، چون حکومت دست شیعی ها هست - باید توان قدرت شیعه و سنی حفظ میشد (2914811) (alef-13)
 
سادات
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۵:۰۲:۰۴
حتما باید ایرانی ها داعشی را بیرون کنند پس ارتش عراق ارتش عراق همه خائن است همه بازی است عده ای مزدور که به یک روز کافی است برنامه دیگری است (2915163) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۵:۱۶:۲۲
فرض کنید داعش شکست بخورد. چی گیر امریکا، ترکیه ، عربستان قطر می آید؟ هیچی. چون با تسلط حکومت مرکزی بر همه عراق در حقیقت عراق را دو دستی تقدیم ایران کرده اند. پس این رفتار آنها در جهت منافع آنها است. جلسات همسایه عراق با حضور عربستات ایران ترکیه یادتان است.برای چه بود؟ برای تقسیم منافع در عراق. وقتی به توافق نرسیدند بشار و سوریه دچار جنگ داخلی شد و برای جلوگیری از تسلط ایران بر عراق و سوریه داعشی خلق گردید. (2915216) (alef-13)
 
امير
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۶:۱۶:۰۴
سياست آمريكا و ساير ابر قدرت هادر حفظ منافع خودشان است و و هر دولت و ملتي بخواهد منافع آنها را به خطر بيندازد دشمن آنها محسوب شده و با ساختن عناصري چون داعش و القاعده و ................به طور غير مستقيم با آنها مقابله مي كنددر اين ميان هوشياري و وحدت هر ملتي بزرگترين امتياز است (2915402) (alef-5)
 
نرگس
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۶:۱۸:۵۸
از اخبار تلوزیون ایران هر روز میشنویم که نیروهای بشاراسد در سوریه و ارتش و مردم عراق در عراق هر روز چند صد نفر از تروریستها را به هلاکت رساندند و دارن پیشروی میکنند حالا ؟ سوال؟ چرا این تروریستها تمام نمیشن و کشور عراق و سوریه از وجود تروریستها پاکسازی نمیشه ؟ منظورم اینه که بینندگان تلوزیون یک کم عقل دارن نه؟ قضاوت با دوستان با انصاف و حقیقت جو (2915411) (alef-13)
 
مهدی رنجوری
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۶:۵۵:۵۸
تجاوز عراق در هشت سال به ایران را به یاد می آورم و میبینم که روزبروز عراقی بر عراقی مسلط می شود که اینها همه تاوان جنگ و تجاوزگری عراقی هاست. ایرانی ها باید به جای فکر کردن به عراق به فکر اباد کردن مملکت خویش باشند. (2915529) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۷:۳۷:۰۳
أنا فتحنا لك نصرا مبينا (2915680) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۸:۰۲:۱۴
ایران و شیعیان باید همه توانشون را برای از بین بردن داعش بگذارند . داعش برای نابودی شیعیان تشکیل شده و اگر بتونند میخواند نسل شیعه را منقرض کنند اما اونها خوار و ذلیل خواهد شد. (2915775) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۸:۰۴:۱۶
داعشی ها هیچی نیستند انها فقط با کشتار بی رحمانه مردم شهرهارا ترساندند ودر برابر انها مقاومت نکردندولی مردم کوبانی سوریه مقاومت کردند وداعش در انجا هبچ غلطی نتوانست بکند (2915782) (alef-13)
 
جلیل
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۱۸:۱۱:۵۰
واقعیت اینه که داعش دشمن سنی ها نیست و فقط سنی هایی رو میکشه که باهاش مخالف باشن که این هم طبیعیه چون از نظر اونا مخالفت یعنی تایید حکومت شیعه عراق. دلیل حمایت سنی ها از داعش سیاست های غلط دوران نوری مالکیه.سنی و شیعه در عراق کینه های زیادی از هم دارن چه از دوران صدام وچه نوری مالکی که هردوشان یک سیاست مشترک داشتن و اون سرکوب مخالف بود.نابودی داعش یه شعار بیشتر نیست برای نابود کردن داعش باید کل اهل سنت عراق رو از بین برد! که امکان نداره.بهترین راه جدا کردن شیعه و سنی از همدیگر یعنی تقسیم عراقه. (2915811) (alef-13)
 
میلاد
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۲۳:۱۳:۲۸
سنی های عراق به سیاستهای مالکی ویه طرفه نگری ایشان اعتراض داشتن این موضوع هم سبب شده که در مقابل داعش ایستادگی نکنندو داعش را منجی خود بداند که متاسفانه بعد از مالکی حیدر العبادی همون سیاست ایشون در پیش گرفته الانم تا زمانی که دولت عراق بین شهرندان تفاوت قاعل شود ویکپارچکی و اتحاد به وجود نیاید عراق روی ارامش نخواهد دید (2916581) (alef-13)
 
ساسان
۱۳۹۴-۰۳-۰۵ ۲۳:۵۷:۵۸
یکی از اهداف دیرینه آمریکا تصنیف ایران در دراز مدت است. درگیری مستقیم با ایران میتوانست ضربه شدیدی به آمریکا وارد کتد. چراکه ایران نه عراق است و نه افغانستان. سابقه تاریخ ایران ومقاومت در برابر نیروهای مهاجم و جنگ در مقابل تهاجم صدام به ایران با وجود مشکلات مالی و کمبود امکانات نظامی در آن دهه نشان دهنده شجاعت و از خودگدشتگی ایرانیان در برابر دشمن و لیاقت توان فرماندهی آنان در این برهه بود و هنوز هم هست.
باین ترتیب ایجاد یک نیروی جنگی ایران هراس و ضد مذهب شیعه، هر چند که برای ایرانیان تا به امروز مذهب ستیزی هیچ پایگاه تاریخی و فرهنگی نداشته وندارد یک آلترناتيو واقعی برای آمریکا در منطقه بود. این امر که هدف اصلی داعش، ایران است بارها توسط دست اندرکاران با تجربه ایرانی تاکید شده است. این یک موضوع تبلیغاتی نیست و هموطنان صادق ما در هر نقطه جهان باید با تمام دیدگاهها و اختلاف نظرهایی که دارند از خواب خرگوشی بیدار شده و اختلافات را در این برهه حساس که وطنمان از هر سو در محاصره دشمن است کنار گداشته و از نیروهای مدافع کشورمان در هر سطحی پشتیبانی کنند.
این کوتاه بینی است که برخی از ما فکر میکنند مرزهای ما در امتداد مرزهای جغرافیایی به انتها میرسد. دشمن ما اینگونه فکر نمیکند و برای خویش مرزهای مجازی وهمراهانی خارج از مرزهای خویش ارگانیزه می نماید. ما برای دفاع احتیاج به همسایگان دور و نزدیک خود داریم. باید دست از این کوتاه نظری که برخی گرفتار آن هستند برداریم و با توضیح دقیق این امر را در افکار عمومی جامعه رشد دهیم که ایران قصد دخالت در کشورهای دیگر را ندارد، بلکه هدفش از کمک به همپیماننش در سوی دفاع از خویش بوده و هدفش ایجاد ثبات و امنیت در جلو در خانه خویش است.
ای هموطنان و ای خواهران و برادران اولین سوالی که یک خارجی در خارج از ایران از شما میکند. این است. از کجا میایی؟ ایران کارت شناسایی ما در مقابل سایر انسانها از سرزمینهای دیگر است. نگذارید سرافکنده شویم. (2916657) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۰:۰۲:۲۴
عربها اساسا هر وقت به رفاه نسبي برسن ديگه ترسوتر ميشن (2916666) (alef-5)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۴:۱۹:۱۵
آیا این امر که گروه خلافت اسلامی یک جریان متشکل از افرادی از کشورهای مختلف هستند که برداشت خودشان از اسلام را دارند قابل تکذیب است ؟ جریان های دیگری مثل بوکوحرام و القاعده لیبی و القاعده افغانستان والقاعده یمن و دیگران را چگونه توجیه می کنید. (2916892) (alef-5)
 
شهروز
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۸:۵۲:۳۲
آمريكا و ائتلاف غربي به همراه عربستان و تركيه و ... به دنبال استقرار و تثبيت داعش در بخشهاي سني نشين عراق هستند كه همراه اين رويدادها تهديد و ناامني بطور مستمر وجود دارد. در فاز دو به دنبال تجزيه عراق و ايجاد يك دولت تحت كنترل و تا حدودي تعديل يافته اند. اين پديده در آينده نزديك نقش پياده نظام براي آمريكا و متحدين آن در نبرد نظامي با جمهوري اسلامي ايران را خواهد داشت. لذا دو گزينه پيش روي ايران مي باشد: 1- اين وقايع را دامي براي درگيري مستقيم در عراق بداند و به روند كنوني نبرد عليه تروريسم داعش ولو با شدت بيشتر بپردازد. 2-اقدام پيش دستانه نموده و وارد فاز عملياتي با ترتيبات و اشكال خاص خود اعم از نبرد هوايي برق آسا و ... صرف شود.
در هر صورت اوضاع خطرناك بوده و بي تدبيري حاكميت در عراق و اعتماد به دولت دغل كار امريكا اين مصائب را به بار آورده و شايد سقوط شهر سومي را هم رقم بزنند.
شهيد فلاحي فرموده بودند براي مقابله با بعثي ها پالايشگاههاي آنها را بزنيم تا بعداً تانكها و زره پوشهاي آنها زمين گير شوند. دولت عراق بايد در كنار نبرد كنوني نسبت به تسليح دقيق اطلاعاتي خود جهت شناخت شريان اطلاعاتي، اقتصادي و پشتيباني نظامي نبادرت نموده و سپس دست به اقدامات قاطعانه ولو بمباران هدفمند و محدود پالايشگاههاي تحت اختيار داعش بزند. با تعلل و گذر زمان شرايط به سود داعش و در واقع آمريكا و بازماندگان بعث و متحدان خائن و مرتجع آنها رقم خواهد خورد. (2917127) (alef-13)
 
کریم همکار
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۸:۵۹:۲۰
چند نکته تکمیلی:
۱-داعش را فقط از زاویه بعثی و قبیله ای نگاه نکنید.داعش نوعی عکس العمل منطقه ای در مقابل هجوم خارجی نیز می باشد.
۲-داعش یک جنبش فرصت طلبانه است که دارد خلأ ناشی از شکست آمریکا در منطقه را پر می کند.
۳-داعش ترکیبی از القاعده عراقی ،نیروی بعثی رانده شده از ارتش عراق وروساي قبایلی که از حکومت بغدادناراحتند می باشد.
۴-افراط گرایی ظاهرا دینی داعش جنبه ای تاکتیکی دارد.بسیاری از داعشي ها تعصبات دینی القاعده ای ندارند.آنها از دین به طور تاکتیکی وایدئولوژیک استفاده می کنند.
۵-داعش یک جنبش ارتجاعي است ونه جریانی که ساخته پرداخته آمریکا وياعربستان.
۶-حمايت آمریکا ،ترکیه و عربستان از داعش جنبه موقت ،ناچاري و صرفا برای تضعیف نیروهای مخالف است.
۷-کمک آمریکا به داعش در سوریه و عراق از ابتدا اگاهانه ودر عین حال موقت بوده است.به این امید که نیروهای افراطی کاتالیزوری برای سقوط اسد باشند.
۸-امريکا سیاست تجزیه منطقه را دارد و حرکت داعش به این سیاست کمک می کند.
۹-درهيات حاکمه آمریکا برسر سیاست ورزی در خاورمیانه و نحوه برخورد با داعش اختلاف است.اوباما می خواهدروي نیروهای جدیدتری سرمایه گذاری کندوکم کم دخالتش را در خاورمیانه نیابتی و مطمئن کند.این تغييرسياست شامل اسرائیل و عربستان هم می شود. (2917147) (alef-5)
 
هموطن
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۹:۰۲:۰۴
سنی های عراق طرفدار داعش نیستند،اما به شدت تحت تحریکات عربستان و امریکا قرار دارند،یادتان باشددر روز هایی که تکریت در محاصره شدید ارتش و نیروهای بسیج مردمی عراق بود،این رسانه های امریکا و غرب بودند که در شیپور های تبلیغاتی دمیدندکه نگران انتقام شیعیان از سنی ها هستند،مگر در تکریت سنی ها بر علیه ارتش عراق می جنگیدند؟امریکا با این کارضمن ایجاد روحیه برای افراد درهم شکسته داعش در تکریت ،فرصت فرارآنها را نیزفراهم کرد،تفسیر اینکه جنگ عراق قومیتی است همان خواسته پنتاگون و موساد و سایر سیاست بازان شرق و غرب است که در گیر ی در این منطقه از خاورمیانه را صد در صد به سود خود می دانند .البته معنی این جمله این نیست که ما از دفاع عاقلانه و استراتژیک غافل باشیم ،ما اگر اعتقاد محکم اسلامی نداشته باشیم عقل ملی حکم می کند منافع ملی خود را در ساده انگاری نسبت به این موضوع از جمله فرقه ای بودن جنگهای سوریه و لبنان و عراق و یمن ندانیم ،شما فکر می کنید واقعا سران و شاهزاد ه های عیاش عربستان و قطر که شبهای خود رابا فاحشه ها و رقا صه ها در کاباره های لس آنجلس و ....می گذرانند،انگیزه تبلیغ و گسترش تفکر ابن تیمیه قرن هفتم را دارند.؟ یا شیخ های بی سواد وهابی که خوابیدن دختران را در کنار دیوار از این جهت که لغت دیوار در عربی دارای ریشه مذکر است را حرام می دانند با اختیار و شعور فتاوای قتل مسلمانان (شیعیان و سنی های متحد)را می دهند؟از آن طرف دولت عراق باید بسیج مردمی خود را با ترکیب مذاهب (سنی و شیعه )تشکیل دهد کاری که ما در کردستان در زمان جنگ تحمیلی کردیم ،کردهای (قهرمان )مسلمان ،با این تمهید و نیز دلجویی بیشتر از سنی های صادق و بی طرف عراق در رسانه ها ،این حربه خنثی خواهد شد . خوشبختانه اقداماتی از این دست در دولت عراق دیده می شود.به خاطر داشته باشیم دشمن امروز خاورمیانه از جمله ایران،دشمن 35 سال قبل نیست و بسیار آزموده و حیله گر تر شده است و ابزار های بهتری را نیز در اختیار دارد،ماهوار ه ها یکی از این ابزار است که یک طرفه خواسته های دشمن را به خورد ما می دهد که البته راه مقابله با آن پاسخگویی و کار است ،روشهای فیزیکی پاک کردن صورت مسئله است. (2917158) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۱:۲۶:۴۵
بیش از نیمی از مردم عراق داعشی یا متمایل به داعشند، و طبیعی است که چاقو دسته خودشه نبره . (2917737) (alef-5)
 
صمدی
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۲:۰۶:۴۶
جنگ هفتادو دوملت همه راعذربنه چون که ..............ره افسانه زدند امریکاهفتادسراب نشون ملت هامیده که اوناازیک راه اصلی غافل بشن اونم منافع بلندمدتشه سلاحهای قدیمیشو میفروشه نقت منابع و........اثارباستانیشونومیبره مملکتشونوداغون وتجزیه میکنه به دنیاهم میگه مسلمونااین وحشیان که سرمیبرن.ازاین بهترچی/////؟مابایدزرنگ کارخودمون باشیم تودامش نیفتیم.باسیاست خودمونوازاتیش دورکنیم قوی بشیم اتحادمونوحفظ کنیم تاهمقدرتش بشیم.بسادگی کشورمونوتواتیشی که اونا میخوان نندازیم.توهشت سال جنگی که امریکاییهادرست کردن باکترین ونخبه ترین جوونامونوازدست دادیم بخداامریکادوست داشت بیست سال دیگه جنگ طول بکشه .هوشیارباشیم مفت نبازیم (2917924) (alef-13)
 
۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۱۳:۵۷:۳۷
یک زمانی هی میگفتین Press TV انگلیس گزارش کرده جوری که مردم فکر میکردن یک شبکه ای انگلیسی مثل بی بی سی خبری داده اما بزودی همه متوجه شدن Press TV شبکه ای مربوط به صداوسیمای خودمان هست و بعدا هم که از انگلیس اخراج شد به داخل کشور منتقل شد و خیال همه راحت شد و دیگر یک منبع گول زن برای مردم نیست! خواستم به همه عزیزان یادآوری کنم که وب سایت گلوبال ریسرچ هم مثل پرس تی وی از داخل منابع مالیش تامین میشه و حرفهای تکراری و تبلیغاتی ما رو بازتاب میده! متاسفانه در رسانه های ما این مورد که همه به هم دیگه استناد میدهند و منابع اصلی این وسط یا وجود ندارند یا مخصوصا از دید عموم قایم میشوند خیلی باب هست و این باعث میشه مردم اطلاعات صحیح نگیرن!

برای بهتر تحلیل کردن این مدرک کمک آمریکا به داعش بگذارید من متن را برای شما ترجمه کنم: یک وب سایت ایرانی در کانادا گزارشی کرده به نقل از یک مقام عراقی عضو سپاه بدر که سالها در ایران زندگی میکرده که آمریکا برای داعش اسلحه ارسال میکنه!!! (2918439) (alef-13)
 
هادی
۱۳۹۴-۰۳-۰۸ ۱۸:۵۵:۵۸
کنگره امریکا علنا اعلام نموده و چندین بار جهت اموزش مخالفان بشار بودجه تصویب کرده است (2923690) (alef-3)
 


نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.