arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۱۷۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۲۱ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳

کودتای اقلیت علیه اکثریت/ مجلس چه خواهد کرد؟

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 
عصرایران نوشت: کمیسیون فرهنگی مجلس سه شنبه عصر در اقدامی عجیب و با سوء استفاده از اصلاحیه آیین نامه داخلی مجلس ، کاندیداهای خود را تنها از میان یک جریان سیاسی خاص، برای عضویت در هیات نظارت بر صداوسیما و هیات نظارت بر مطبوعات، به صحن علنی مجلس معرفی کرد.کمیسیون فرهنگی؛‌ کودتای اقلیت علیه اکثریت/ مجلس چه خواهد کرد؟

سوء استفاده به این معنا که کمیسیون فرهنگی که غیر از علی مطهری ، لاله افتخاری و رمضان شجاعی کیاسری همه اعضای آن را اعضای جبهه پایداری یا افراد نزدیک به فراکسیون اقلیت ( فراکسیون اصولگرایان آقای حداد عادل ) تشکیل می دهند ، در انتخاباتی درون فراکسیونی همه افراد غیرهمفکر خود را حذف کردند و در بدعتی عجیب، نمایندگان مجلس را مجبور کردند از بین حمید رسایی چهره سرشناس مخالف دولت از جبهه پایداری و محمود نبویان دیگر عضو جبهه پایداری و شاگرد آیت الله مصباح یزدی، یکی را به عنوان ناظر قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات برگزینند.

غیر از اینکه بلافاصله بعد از انتشار این خبر موجی از نگرانی و اعتراض بین اهالی رسانه ایجاد شد؛ نکاتی چند در مورد کودتای پایداری چی ها در مجلس قابل ذکر است:

1- جبهه پایداری می دانست که اگر حمید رسایی یا محمود نبویان در کنار هر یک از نمایندگان قرار گیرد، شکست برایشان قطعی است ، چنانچه دو سال قبل رسایی در رقابت با علی مطهری بر سر عضویت در همین هیات نظارت بر مطبوعات بیشتر از تعداد انگشتان یک دست در صحن علنی رای نداشت و به همین جهت ترجیح داد با حذف ناجوانمردانه تمام چهره های نزدیک به جناح اکثریت ، انتخابات را به مسابقه ای درون گروهی تبدیل کند و عملا خودش با خودش مسابقه بدهد.

2- حجت الاسلام سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس که زمانی سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به عنوان مهمترین جریان معتدل و ریشه دار اصولگرایی بود ، این روزها در مواضعش به تندروهای پایداری نزدیک است و برخلاف مشی رهبر تشکیلاتی جامعه روحانیت آیت الله مهدوی کنی - که این روزها در بستر بیماری است - مماشات و تمکین به رای پایداری ها را سرلوحه تصمیم گیری های خود قرار داده است.

باید این سوال پاسخ داد که آیا هیچ کدام از اعضای کمیسیون فرهنگی شایستگی کاندیداتوری هیات نظارت بر مطبوعات را نداشتند که اعضای کمیسیون به نبویان از کمیسیون آموزش و تحقیقات و رسایی از کمیسیون اصل نود رای داده اند و آیا بهتر نبود دو نامزد همسان از اقلیت نامحبوب پارلمان رابه مجلس تحمیل نمی کردند و حق انتخاب نمایندگان را به رسمیت می شناختند؟ و آیا نمی توانستند مطابق آیین نامه کاندیداهای بیشتر ، متنوع تر و شایسته تری در کنار این دو نفر به صحن معرفی کنند؟

3- طبیعی است که جریان پایداری می دانست که یارای رقابت با علی مطهری در صحن علنی را ندارد و بدیهی بود که در مقابل مطهری یا حتی ضعیف ترین کاندیدای رقیب ، شکست را حتمی می دانست و به همین دلیل با سازماندهی در داخل کمیسیونی که اغلب اعضای آن را پایداری ها تشکیل می دهند ، انتخابات را به بازی یک تیم با خودش تبدیل کرد.

4- شاید بد نباشد که فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم پاسخ بدهد که بر چه مبنایی در آغاز دوره نهم با وجود اکثریت مطلق در مجلس ، دو کمیسیون مهم آموزش و تحقیقات و فرهنگی را نادیده گرفت تا به محل تجمع افراطیونی تبدیل شود که این روزها در همین موضوع اخیر و همچنین استیضاح وزیر علوم بدترین عملکرد را داشته اند؟

5- محمود نبویان را اصولاً هیچ کس ، فردی رسانه ای نمی داند و حمید رسایی مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه جنجالی 9 دی است که بارها مورد تذکر هیات نظارت بر مطبوعات و سایر نهادهای نظارتی بوده و حتی رویکرد افراطی این جریده سبب توقیف نشریه وی نیز شده است. همچنین طبق روال هیات نظارت بر مطبوعات ، غیر از نماینده مدیران مسئول که اصولا بایستی صاحب نشریه باشد، نبایستی سایر اعضای هیات، خودشان مالک نشریه باشند ، تا هنگام تصمیم گیری خود طرف دعوایی قرار نگیرند.

6- سعی در کانالیزه و محروم کردن اکثریت مجلس از حق رای به نمایندگان قوه مقننه در هیات نظارت بر مطبوعات، لکه ننگی بر پیشانی کمیسیون فرهنگی و جریان پایداری است و هیچ منطقی نمی پذیرد که 6 یا 7 عضو پایداری به جای 290 نماینده مجلس تصمیم بگیرند.

7- طبیعی است که اگر انتخابات با همین دو کاندیدا برگزار شود ، برای نمایندگان مجلس علی السویه و شاید انتخاب بین بدترین گزینه ها باشد و طبیعتا نماینده مجلس با رأی بسیار ضعیف و حداقلی انتخاب می شود که برازنده مجلس نیست و آن وقت کمیسیون فرهنگی و ریاست آن بایستی پاسخ بدهند که آیا واقعا چنین فردی می تواند نماینده قوه مقننه در هیات مذکور باشد؟

8- اهالی رسانه دل خوشی از کاندیداهای معرفی شده ندارند و به عنوان مثال همین چند روز قبل که یکی از این افراد، دلواپس فساد در فوتبال شده بود و ساک خود را برای سفر برزیل بسته بود ، فشار افکار عمومی و رسانه ها مانع انجام این سفر شد و بیم این می رود که از این پس نماینده ناظر مجلس در هیات نظارت، فردی باشد که خود در تقابل آشکار با اکثر روزنامه نگاران و اهالی رسانه است.

9- مهدی کوچک زاده دیگر نماینده جریان پایداری و دوست نزدیک حمید رسایی در یادداشتی نوشت: علي مطهري انتخاب نشد و رئيس مجلس كه همان شوهر همشيره آقاي علي مطهري است انتخابات عضو هيئت نظارت بر مطبوعات را برگزار نکرد و به جلسه اي در آينده موكول كرد! کوچک زاده که خود بارها سابقه درگیری با خبرنگاران در مجلس را دارد و نگاه خاص وی به رسانه ها زبانزد است، نوشت:« براي چندمين بار عده زيادي از نمايندگان احساس كردند كه مجلس نه با راي آنان بلكه با اعمال نظر و سليقه لاريجاني اداره مي شود و احساس بسيار ناخوشايندي نسبت به ايشان داشتند ولي ... با خودم فكر مي كردم كه عكس العمل مردم قم در حرم حضرت معصومه نسبت به نماينده شان تا چه حد به اين خودرائي ها مرتبط است؟».

باید به آقای کوچک زاده یادآوری کرد که عده زیادی از نمایندگان از اقدام همفکران وی و ممانعت ایشان از برگزاری انتخاباتی دموکراتیک و آزاد ناراضی اند و همفکران ایشان به خاطر آنکه نتیجه را از پیش می دانستند، انتخابات را کانالیزه کردند.
همچنین جای تعجب دارد که مدعیانی که فریاد ولایت مداری شان گوش فلک را پر کرده است ، فراموش کرده اند که رهبر انقلاب پرتاب مُهر و کفش پرانی چند نفر از پادوهای جریان پایداری و حلقه پرتو در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) را چگونه مورد خطاب و عتاب قرار دادند و بسیار جالب است که آقای کوچک زاده و این افراد هنوز ضمن توجیه اقدام ناشایست خود، بدان می پردازند.

نظرات بینندگان