آمارها نشان می‌دهد که میزان خودکشی در افراد چاقی که جراحی‌های مربوط به کاهش وزن را پشت سر می‌گذراند، در مقایسه با جامعه عمومی بالاتر می‌رود، این در حالی است که اغلب، جراحی در کاهش وزن موثر است.

بهنوش خرم‌روز: چاقی این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، از مدهای روز گرفته تا تبلیغات تلویزیونی و حتی سیاست‌گذاری‌های کشورهای مختلف، مانند انگلستان که به احتمال زیاد در آینده‌ای نزدیک به افراد چاقی که وزن کم کنند جایزه نقدی پرداخت خواهد کرد. اما وزن کم کردن برای دست کم بخشی از افراد چاق اصلا کار ساده‌ای نیست، تا جایی که برخی ترجیح می‌دهند به جای صبر کردن و رژیم گرفتن و ورزش کردن، زیر تیغ جراحی بروند و از این طریق،‌ وزن کم کنند. اما جراحی‌های کاهش وزن عوارض جانبی گوناگونی دارند.

به گزارش رویترز، در یکی از جدیدترین مطالعات در مورد عوارض جراحی‌های کاهش وزن مشخص شده است افرادی که این جراحی را پشت سر می‌گذراند با احتمال بالاتری نسبت به میانگین جامعه، ‌ممکن است دست به خودکشی بزنند. اما دلیل رخ دادن این الگو هنوز مشخص نیست. در واقع تعداد افرادی که خودکشی می‌کنند، ‌در بین این افراد هنوز هم پایین حساب می‌شود، اما در مقایسه با جامعه عمومی، بالاتر است.

جراحی‌های کاهش وزن برای بسیاری از افراد چاق در کاهش وزنشان مفید است. شواهد بسیاری نشان می‌دهند که افرادی که با عمل جراحی اعصاب سیستم گوارش خود را دستکاری کرده‌اند و بدین ترتیب غذای کم‌تری می‌خورند، توانسته‌اند در بسیاری موارد وزن خود را پایین بیاورند. همچنین خطر بیماری‌های مربوط به چاقی مانند دیابت نوع 3 و فشار خون بالا در این افراد کاهش پیدا کرده است.

اما آمارها نشان می‌دهد که دست کم در آمریکا، سالانه از  هر 10،000 مردی که جراحی کاهش وزن داشته‌اند، 14 نفر و از هر 10،000 زن، 5 نفر بر اثر خودکشی جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که در جامعه عمومی این ارقام به 2.5 در مردان و 0.6 در زنان می‌رسد. 30 درصد این خودکشی‌ها با فاصله 2 سال بعد از جراحی و 70 درصد آن‌ها طی سه سال اتفاق می‌افتند. ولی چرا؟

محققین در پی یافتن پاسخ این سوال، در حال بررسی سابقه بیماری‌های روانشناختی در افراد قبل از عمل هستند. همچنین می‌خواهند ارتباط احتمالی میزان کاهش وزن و خودکشی را بررسی کنند. اما هنوز هیچ پاسخ مشخصی برای این افزایش چشمگیر آمار خودکشی در بین این افراد ندارند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 96260

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =