۰ نفر
۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۲

دستگاه تشخیص مواد و باکتری‌ها از روی بزاق دهان، ‌می‌تواند با استفاده از الکترودهای یک‌بار مصرف، وجود کوچک‌ترین آثار مصرف مواد مخدر، داروهای غیرمجاز و همچنین انواع باکتری‌ها را در عرض 5 دقیقه مشخص کند.

بهنوش خرم‌روز: خیلی از والدین ترجیح می‌دهند روش ساده‌ای در اختیار داشته باشند تا بتوانند اعتیاد احتمالی فرزند خود را کشف کنند. موقعیت‌های زیادی هم برای افسران پلیس پیش می‌آید که لازم است بدانند با یک معتاد طرف هستند یا نه. به علاوه، تنها ماده قابل کشف در دهان، مواد مخدر یا داروهای غیرمجاز نیست. خیلی وقت‌ها اگر بتوان به سرعت وجود یک باکتری را در دهان تشخیص داد، پزشکان چندین قدم برای درمان جلو می‌افتند.

به گزارش پاپ‌ساینس،‌ موسسه حس‌گرهای جهانی کمبریج انگلستان دستگاهی ساخته است که استفاده از آن به راحتی استفاده از تست‌های بارداری خانگی است. این دستگاه با هزینه 2.30 دلار به ازای هر تست، می‌تواند در عرض 5 دقیقه مواد موجود در بزاق افراد را شناسایی کند. برای استفاده از آن کافی است نمونه‌ای از بزاق دهان فرد گرفته شود و نمونه گرفته شده روی کارتریج یک بار مصرف دستگاه قرار داده شود.

کارتریج، الکترودهای یک بار مصرفی دارد که وقتی نمونه بزاق حاوی مواد خاصی باشند، سیگنال خاصی را تولید می‌کند. کارتریج به ابزاری مانند گوشی همراه که دارای نرم‌افزار مخصوص باشد،‌ متصل می‌شود و نرم‌افزار مشخص می‌کند که میزان ماده موجود در بزاق چه قدر است.

به گفته محققین،‌ استفاده از این دستگاه بسیار سریع‌تر از تست خون است و در عین حال بسیار دقیق‌تر از آزمون‌های سنجش هشیاری است. همچنین این دستگاه می‌تواند کوچک‌ترین مقادیر ماده در بزاق را تشخیص بدهد، مثلا می‌تواند مولکول‌هایی را که متابولیسم کوکایین در بدن تولید می‌کند، تشخیص بدهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 94955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =