۱ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۴

در تازه‌ترین آزمایش عصب‌شناسان مشخص شده است آن‌هایی که بیشتر به حقانیت خود در مورد یک موضوع خاص فکر می‌کنند، هرچند سلول‌های بیشتری در لوب‌های پیشانی مغز دارند، اما معمولا دچار ضعف حافظه فعال هستند.

ابوالفضل کریمی: افرادی که بیش‌تر در مورد موضوعی فکر می‌کنند، دارای سلول‌های بیش‌تری در لوب‌های پیشانی مغز هستند.

به گزارش بی‌بی‌سی، دانشمندان انگلیسی بررسی کرده‌اند که چگونه بسته به میزان تفکر هر شخص در مورد تصمیماتش، اندازه مغز او بزرگ‌تر یا کوچک‌تر از دیگران است. در این تحقیق ملی که اخیرا انجام شده، دانشمندان متوجه شده‌اند بعضی از انسان‌ها بیش از حد در مورد زندگی فکر می‌کنند. این افراد معمولا حافظه ضعیف‌تری دارند و افسرده هستند. نتایج این تحقیق در نشریه ساینس به چاپ رسیده است.

در این مطالعات، محققان از 32 داوطلب خواستند تا تصمیماتی دشوار بگیرند. آن‌ها باید به دو تصویر سیاه و خاکستری بسیار مشابه نگاه می‌کردند و می‌گفتند که کدام یک از آن‌ها روشن‌تر است. سپس آن‌ها باید اعلام می‌کردند که چه قدر در مورد پاسخ خود مطمئن هستند و بر این اساس به میزان اعتماد به جوابشان، نمره‌ای بین 1 تا 6 اختصاص می‌دادند. اگرچه بیان تفاوت دو تصویر بسیار دشوار بود، اما آن‌ها طوری تنظیم شده بودند که تشخیص تفاوت برای هیچ شخصی سخت‌تر از دیگری نباشد و شرایط برای همه یکسان باشد.

این تحقیقات نشان داد افرادی که بیش از دیگران در مورد پاسخ خود اطمینان داشتند، دارای سلول‌های بیش‌تری در قسمت جلویی مغز خود بودند که از آن به عنوان کورتکس پری‌فرانتال یاد می‌شود. البته این قسمت مغز به بسیاری از ناهنجاری‌های روانی و مغزی هم مرتبط است که از جمله آن می‌توان به اوتیسم اشاره کرد.

ارتباط با بیماری
این اولین بار است که تحقیقاتی انجام شده که تفاوت فیزیکی بین دو شخص از لحاظ اندازه این قسمت مغز مورد توجه قرار می‌گیرد. دانشمندان متوجه شدند زمانی که انسان‌ها صرف فکر کردن در مورد تصمیمات خود می‌کنند به تفاوت در اندازه این قسمت‌های مغز مرتبط است.

در حقیقت دانشمندان امیدوارند با فهمیدن و شناخت انواع مختلفی از تفاوت‌های مغزی بین انسان‌ها بتوانند به درمان بیماری‌های روانی کمک کنند. دکتر ریمونا ویل از موسسه علوم عصبی یو.سی.ال در این باره گفت: «من فکر می‌کنم برای بیماران مبتلا به ناهنجاری‌های روانی که شناخت چندانی در مورد بیماری خود ندارند، این تحقیقات می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد. ما امیدواریم انسان‌ها میزان شناخت از بیماری را افزایش داده و به آن‌ها یادآوری کنیم داروهای خود را به طور مرتب مصرف کنند».

دکتر تریسی آلو وی از دانشگاه استرلینگ که البته در این تحقیقات شرکت نداشته، گفت: «بسیاری از افراد عادت دارند در مورد تصمیم‌های خود بسیار فکر کنند، اما این موضوع می‌تواند خطر افسردگی را افزایش دهد».

بیش از هزار نفر در این تحقیقات شرکت داشتند که سعی داشت رابطه بین یک حافظه به عنوان "حافظه فعال" و سلامت مغز را بررسی کند. حاظفه فعال نوعی قابلیت است که شخص می‌تواند یک داده خاص را برای مدت کوتاهی به ذهن بسپارد و همزمان با به یادآورن، آنها را پردازش کند. برای مثال شما ممکن است بتوانید اطلاعاتی در مورد اندازه و رنگ چند شکل را به خاطر بسپارید و در عین حال بتوانید به سوالاتی در مورد این که آن‌ها به چه شکل هستند پاسخ دهید.

افرادی که دارای حافظه فعال ضعیفی هستند و فقط می‌توانفند در مورد دو چیز مختلف اطلاعات را به به خاطر بسپارند، معمولا در مورد موضوعات مختلف بسیار فکر می‌کنند. علاوه بر ضعف حافظه افرادی که بیش از دیگران در مورد موضوعات مختلف و تصمیم های خود فکر می‌کنند، بیش‌تر در خطر افسردگی قرار دارند. معمولا بین 10 تا 15 درصد انسان‌ها دارای این خصوصیت هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 93327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۳:۵۱ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۰
    0 0
    سلام گمان می‌کنم کلمه «لوب» می‌بایست به کلمه‌ای مانند شقّه ترجمه می‌شد. با تشکّر