۰ نفر
۲۳ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۵:۰۷

داستان‌های خون‌آشام و محبوبیت فراگیر آن‌ها بین نوجوانان، ‌محققین رشته‌های گوناگون را نگران کرده است. آن‌ها می‌گویند این داستان‌ها آثار مخرب بلندمدتی بر قضاوت‌، افکار و نگاه نوجوانان در آینده دارند

بهنوش خرم‌روز: داستان‌های مربوط به موجوداتی چون خون‌آشام، زامبی و مانند آن‌ها در بین نوجوانان طرفداران زیادی دارند. این داستان‌ها چه در قالب کتاب و چه در قالب فیلم و سریال‌های تلویزیونی، اغلب در میان مخاطبان خود، انبوهی از نوجوانان را دارند. اما چرا نوجوانان به این گونه فیلم‌ها و کتاب‌ها علاقه نشان می‌دهند و این دسته داستان‌ها چه تاثیری روی آن‌ها می‌گذارد؟

بر اساس گزارش لایوساینس،‌ گروهی از دانشمندان سراسر دنیا از رشته‌های مختلف مثل عصب‌شناسی، روانشناسی، ‌ادبیات، هنر، جامعه‌شناسی و ..... در دانشگاه کمبریج لندن جمع شده‌اند تا در مورد این موضوع خاص صحبت کنند. ظاهرا محبوبیت سری کتاب‌ها و به دنبال آن فیلم‌های گرگ و میش (twilight) محرکی برای برگزاری این کنفرانس شده است. در این داستان،‌ دختر جوانی با یک خون‌آشام، درگیر یک ماجرای عاشقانه می‌شود.

به گفته این محققین، نوجوانان ادراک متفاوتی از دنیا و وقایع دارند. آن‌ها با رشد ناگهانی بخش پیش‌پیشانی قشر مغزی که مسئول افکار منطقی است و دوره مدیریت، سازمان‌دهی و به اصطلاح هرس شدن مسیرهای مغزی این بخش دست و پنجه نرم می‌کنند. برای همین منطق کاملا متفاوتی دارند. آن‌ها خیلی بیشتر هیجانی واکنش نشان می‌دهند و بیشتر تحت‌ تاثیر قرار می‌گیرند.

با این که هنوز مشخص نیست چه‌طور،‌ اما این داستان‌ها تاثیر بلندمدتی بر نوجوانان دارند. به اعتقاد محققین، از دید سیاه و ناامیدی گرفته تا منفعل بودن شخصیت اصلی زن داستان‌،‌ بر دید نوجوانان و قضاوت‌های آینده آن‌ها تاثیرگذار است. این نگزان‌کننده‌ترین بخش ماجرا است.

ولی چرا این ماجراها با این همه جنبه تار و سیاه، برای نوجوان جذاب می‌شود؟ به گفته محققین، نوجوان در دوره‌ای است که خودش یک روز همه چیز را سیاه می‌بیند و یک روز سپید،‌ یک روز ناامید است و یک روز پر از شور و هیجان. به علاوه،‌ این که دقیقا نمی‌داند کیست، همان چیزی است که در مورد شخصیت‌های این گونه داستا‌ن‌ها هم صدق می‌کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 92280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۶
    15 4
    من نمی دونم داستان چیه این محققان فقط اینا رو به شما میگن !!! اصلآ اینا کی هستن ؟؟؟
  • روبرت IR ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۱
    8 18
    من خودم شخصاتوایلایت رو دوست دارم ولی در این موردی که میگن اثار مخرب داره رو قبول دارم
  • moien IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
    16 8
    من خودم طرفدار توایلایتم. گریم که تمام این حرفا درستم باشه که البته تا حدودی هست. مشکلات دیگه که خیلی بیشتر از این فیلما داره نسل های اینده رو داغون میکنه! حالا به نظر شما درسته بچسبیم به چند تا فیلمو کتابو از اونا غافل بشیم؟
    • رها IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      6 0
      می تونم بپرسم چه مشکلی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مهرداد IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    24 0
    ای کاش تنها مشکل جوانان مشاهده ی فیلم هایی نظیر توآیلات بود. به عبارتی اگر مشاهده نمی کردند ایران یک مدینه ی فاضله می شد........!
  • محمد رهام IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۳
    26 0
    این پست غیر واقعی است. دوست عزیز به نظر شما مشکلاتی مثل سیگار ،هشیش ،شیشه و ... خطرناک تر از خون آشام های ساختگی نیست؟ مواد مخدره واقعیه و خطرناک اما خون آشام ها تخیل و افسانه کدام یک مهم تر است؟؟؟ البته من خودم عاشق فیلم های خون آشامی هستم
  • رها IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۲
    4 15
    من بایدچی بگم همه میگن شبیه ادوارددم نننننننننننننننننننننننیستم
  • مریم IR ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۳
    4 8
    راستش فکرکنم راست باشه اخه من تا چند ماه بعد از اینکه این فیلمو دیدم واسه جیکوب گریه میکردم....
  • تارا IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    6 4
    مشکل آدما اینه که تا یه چیزی به موفقیت میرسه دنباله اینن که خرابش کنن.توی جاوعه ی ما اینجوریه که هرکی هر فیلمی میخواد میبینه.خب معلومه بچه 14 15 ساله جوگیر میشه.اونا فکره همه چیو میکنن بعد فیلم میسازن.ماییم که ادعامون آسمونو پاره کرده!!!
  • fmf EU ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
    6 7
    iloveyourabertpetison
  • فرزانه IR ۰۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۷
    9 3
    به نظرمن درسته اثرداره ولی نه فقط مخرب... مثلافیلم توآیلاین روی من تاثسرخوبی داشته مخصوصابلا...
  • فاطمه IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۷
    10 0
    خوب وقتی تلوزیون ایران هیچ فیلم مهیج وجذابی نداره و جز موارد تکراری و.... چیزی نداره. طبیعیه که جذب اینجور فیلم ها بشیم
  • مامان IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
    2 3
    سلام من این فیلم و کتاب هاش رو دیدم وخواندم قالب عشقی وقدرت جاذبه ی دراماتیک آن زیاد است اما با آموزه های دینی واعتقادی ادیان مختلف منافات دارد شاید تاثیر آن در ابتدا مشخص نشود اما بر باور های نوجوانان شک وشبه ایجاد می کند باور هایی که هنوز ثابت نشده ومثل شعله ی شمع در نوسان است
  • شادی IR ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۱
    6 1
    من نمیدونم توایلایت چطور تاثیر بد میزاره؟ این فیلما همش تخیلی هستن و شما مارو گیج فرص کردین؟ حتما میریم خونه ادما رو مینوشیم ایشالله؟ اگه نظر اکثریت این بود این فیلم این همه طرفدار نداشت دست کارگردان درد نکنه که همچین فیلم زبیایی ساخته
  • بلا IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۱
    4 0
    من عاشقققققققققققققققققق این فیلمممممممممم خیلی دوسش دارم همه قسمتاشو دیدم
  • هانی A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۳۰
    2 2
    برو بابا من اصلا این رو قبول ندارم اه مثل حرف دوستمون که از سیگارو...... که بد تر نیست این فقط یک فیلم تخیلی هستش
  • kiana IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۹
    3 0
    من خودم عاشق کتاب ها و فیلم هایی مثل ومپایر دایریز، ومپایر آکادمی و مخصوصا توایلایت هستم و کاملا با نظر شماآثار مخرب فیلم های خون آشامی مخالفم. شما فکر نمی کنید که ما به حدی رسیدیم که با دیدن فیلم هایی از این قبیل جو گیر نشیم یا اینکه تو جامعه مسائلی وجود دارند که آثار خییییلییی مخرب تری نسبت به یکسری فیلم و داستان دارند؟