یادگیری اعداد، ‌فقط دانستن ترتیب و توالی آن‌ها نیست، بلکه به درک ارتباط خطی اعداد و جایگاه آن‌ها نسبت به یکدیگر نیاز دارد. کودکانی که این توانایی را به دست آورده‌اند، توانایی بالاتری درحفظ اعداد دارند

بهنوش خرم‌روز: ما در دنیایی پر از عدد زندگی می‌کنیم، ‌پر از رمز ورودها و شناسه‌های مختلف،‌ دمای هوا، شماره کارت‌ها و غیره که خیلی وقت‌ها باید آن‌ها را به خاطر بسپاریم. این‌ها علاوه بر اعدادی هستند که در دوران تحصیل به شکل‌های مختلف با آن‌ها سر و کار داریم. اما چه چیزی باعث می‌شود که برخی افراد اعداد را بهتر به خاطر بسپارند؟ آیا باید ریشه آن را در کودکی آن‌ها جستجو کنیم؟

بر اساس گزارشی که ساینس‌دیلی منتشر کرده، محققین دانشگاه‌های اوکلاهما و کارنگی ملون، مطالعه جدیدی در مورد به خاطرسپاری اعداد در کودکان انجام داده‌اند.

به گفته این محققین،‌ ما در کودکی خطی از اعدد را از چپ به راست یاد می‌گیریم. یاد می‌گیریم که بشماریم: یک،‌ دو، ‌سه،‌ چهار، ...... اما این اعداد را در ابتدا فقط به صورت خطی از اعداد یاد می‌گیریم و درکی از این که معنا و جایگاه هر کدام چیست نداریم.

در این مطالعه محققین خطی رسم کردند و در سمت چپ آن نوشتند 0 و در سمت راست آن عدد 20 را نوشتند. سپس به کودکان اعدادی از 1 تا 19 را می‌گفتند و از آن‌ها می‌پرسیدند که جای هر عدد کجاست. تنها کودکانی می‌توانند به خوبی از عهده این تکلیف بربیایند که به درک درستی از رابطه خطی اعداد رسیده باشند. یعنی بفهمند که فاصله همه این اعداد برابر است.

سپس برای آن‌ها داستانی خوانده می‌شد که چندین عدد داشت،‌ مثل این که قهرمان داستان چند تا چنگال را شست؟! محققین به این نتیجه رسیدند که کودکانی که رابطه خطی اعداد را درک کرده‌اند و آن‌ها را صرفا به دنبال هم نمی‌چینند،‌ حافظه بهتری در به خاطر سپردن اعداد دارند. برای کودکان پیش از دبستان این فهم در مورد اعداد 1 تا 20 و برای کودکان دبستانی برای اعداد بین 1 تا 1000 ابن یافته تایید شده است. بنابراین،‌ توانایی تخمین جایگاه اعداد نسبت به یکدیگر،‌ روی توانایی حفظ کردن آن‌ها تاثیر بسزایی می‌گذارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • توکا IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۵
    0 0
    جالب بود