توهم دیداری دخترکی که ناگهان به دنبال توپش وسط خیابان می‌دود،‌ به رانندگانی که با سرعت بالا می‌رانند،‌ یادآوری می‌کند که با این سرعت ممکن است با چه شرایطی مواجه شوند. آیا این روش موثر خواهد بود؟

بهنوش خرم‌روز: مسئولین شهری تا به حال از حیله‌ها و روش‌های مختلفی برای مهار سرعت خودروها استفاده کرده‌اند. از سرعت‌گیرهای فیزیکی که جا به جا وسط خیابان‌ها کاشته می‌شوند گرفته تا چراغ‌های چشمک‌زن‌، گشت‌زن‌های پلیس دکوری و ..... اما به نظر می‌رسد که هیچ کدام از این روش‌ها هنوز نتوانسته‌اند سرعت خودروهای درون شهر را کم کنند. حالا محققین تصمیم گرفته‌اند دست روی وجدان افراد بگذارند و خطرات سرعت را به نحو دیگری به آن‌ها یادآوری نمایند.

بر اساس گزارش پاپ‌ساینس،‌ بخش امنیت ترافیک انجمن خودروی بریتیش کلمبیا تصمیم گرفته اند با روشی جدید، خطرات و در واقع عواقب رانندگی با سرعت بالا و شتاب کنترل‌نشده را به رانندگان گوشزد کند. در این روش،‌ تصویر دخترکی که به دنبال توپش می‌دود، ‌به صورت دوبعدی روی سنگفرش خیابان ترسیم می‌شود.

این تصویر از دور مانند یک لکه به نظر می‌رسد، اما وقتی راننده به فاصله خاصی از آن برسد،‌ ناگهان تصویر به صورت سه‌بعدی برای راننده قابل دیدن می‌شود،‌ انگار که دخترک ناگهان روی جاده ظاهر می‌شود. هر چه سرعت خودرو بیشتر باشد،‌ تصویر دوبعدی سریع‌تر تبدیل به سه‌بعدی می‌شود. در حقیقت این تصویر در دل خود یک نصیحت مادرانه دارد: ممکن است جایی که اصلا انتظارش را نداری یک بچه بپرد وسط خیابان!

تصویر دختربچه‌ای که به دنبال توپش می‌دود

این نقاشی‌ها قرار است به مدت یک هفته به طور آزمایشی در منطقه‌ای از ونکوور غربی که پر از مدرسه است کشیده شوند.

البته این نگرانی وجود دارد که در مواردی این نقاشی نتیجه معکوس بدهد. در سوابق تصادف‌های رانندگی مواردی بوده‌اند که راننده بر اثر یک توهم دیداری ناگهان فرمان را به طرف پیاده‌رو برگردانده و باعث تصادف شده است.

با این حال متخصصین فکر می‌کنند این طرح ارزش امتحان را دارد. آن‌ها می‌گویند این طرح به رانندگان یادآوری می‌کند که ممکن است ناگهان در چه شرایطی قرار بگیرند، البته درست بعد از این که با دیدن توهم دخترک،‌ قلبشان آمد توی دهنشان!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 91127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۸
    0 0
    از طرف دیگر، فکر کنم نتایج روانی رد شدن از روی چنین تصویر تمیزی جالب نباشد و نیاز به مطالعه عمیقتری دارد.
  • بدون نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۸
    0 0
    بنظرم روش اشتباهي است چرا كه اگر موقعيت حقيقي پيش آيد و راننده تصور كند نقاشي است و با همان سرعت ادامه دهد تصادفي ناگوار بوقوع مي پيوندد.
  • بدون نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۸
    0 0
    اين كار ممكن است باعث تصادفات شود.
  • ابوالفضل مشمول از گنبد IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۸
    0 0
    اين طرح در كوتاه مدت ممكن است جواب دهد اما در بلندمدت - داستان همان چوپان دروغگو مي شود و راننده در صحنه هاي واقعي ممكن است به هواي اينكه تصوير و نقاشي است ترمز نكند و كودك را از بين ببرد.
  • مریم GB ۱۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۸
    0 0
    به نظر من هم خطرناکه. بعد از چند بار راننده فکر می کنه همه بچه ها نقاشین و ممکنه با اونها تصادف کنه. البته فکر می کنم نگاه ما ایرانی ها به رانندگی هم با اون ها متفاوت باشه 
  • ا.ی IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۹
    1 0
    این طرج باعث کشته شدن خیلی ازبچه ها درآینده میشود.به قول یکی ازعزیزان قضیه چوپان دروغ گو
  • mostafa IR ۲۲:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۶/۱۹
    0 0
    به نظر من سرعت گیر های وسط خیابان ها پیامی به جز بی فرهنگی یا کم فرهنگی مردم آن منطقه ندارد.
  • سلمان IR ۰۶:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۶/۲۱
    1 0
    به جاي اين كارها كارخانه ها بايد سيلندر موتور سيكلتها را براي سرعت حداكثر 70 و خودروهاحداكثر 130 تنظيم كنند.