۰ نفر
۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۱۷

شهرام ناظری پس از سالها صحبت در مورد شاهنامه خوانی این وعده را در فرانسه محقق کرد.

شهرام ناظری که روز سه شنبه ازفرانسه به ایران بازگشته درباره اجرای برنامه در فرانسه به مهر گفت: سالها بود که می‌خواستم شاهنامه خوانی، کنم، اما جرأت نمی‌کردم چرا که استفاده ازاین اثر بزرگ حکیم طوس نیاز به تفکر و بینشی عمیق و برنامه حساب شده‌ای دارد به ویژه آنکه در 120 سال گذشته که موسیقی ایران ثبت و ضبط شده و به نوعی شکل گرفته است هیچ طرح و اثر جدی و زمینه‌ای از اجرای شاهنامه وجود نداشته و ندارد.

او به اجرای برنامه اخیرش به همراه فرزندش، حافظ و گروه در سالن«پلیه» اشاره کرد و گفت: من در این تالار که برای اولین بار به موسیقی شرق اختصاص یافته و سالن بسیار بزرگ و معتبری نیز هست تصمیم گرفتم قدم جدی را در زمینه شاهنامه خوانی بردارم و برایم بسیار جالب بود که بلافاصله این اجرا اعتماد به نفس خوبی به من داد و انگیزه‌ام را برای ادامه راه دو چندان کرد.

ناظری در ادامه با اشاره به اینکه موسیقی سنتی ما بیشتر حالت تغزلی پیدا کرده است افزود: به طور کلی موزیسین‌های ما روی منظومه‌های بلند حماسی و یا عرفانی از جمله آثاری چون شاهنامه حکیم طوس، منطق الطیرعطار، طوطی و بازرگان، پیر چنگی و. . . کارنکرده‌اند والبته باید پذیرفت که کار بر روی این منظومه‌ها که هیچ سابقه و الگویی هم در دست نیست کاربسیارسخت ومشکلی است.

در این برنامه حافظ ناظری رسماً از ساز جدید خود به نام «حافظ» (سه تار اصلاحی) بهره برداری کرده و پس از اجرای تکخوانی و تکنوازی شهرام ناظری در کنار دیگر نوازندگان از جمله سینا جهان آبادی (کمانچه)، حسین رضایی نیا (دف)، حسین ذهابی و سازهای کوبه‌ای (دف، دهل دمام) به اجرای قطعاًت شاهنامه خوانی پرداختند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sdsd IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۲/۳۱
    0 0
    ممنون از خبرتون