انتصاب اخیر معاون امور سینمایی وزیر ارشاد و معرفی نماینده​ای برای بررسی امور خانه سینما سوالات و شبهاتی در مورد اظهار نظر مستقیم دولت بر امور صنفی به وجود آورده است که در واقع امید و دلواپسی توامانی را در بر می‌گیرد.

به گزارش خبرآنلاین، جواد شمقدری در تازه​ترین حرکت خود در مورد خانه سینما محمدحسین مهدی‌پور را به‌عنوان نماینده معاونت سینمایی برای ساماندهی نظام امور صنفی سینما منصوب کرده است.

متن حکم مهدی‌پور به این شرح است: «همانطور که مطلعید بخش مهم سینمای ایران نیروی انسانی و به تعبیر بهتر هنرمندان و سینماگران این حوزه هستند ساماندهی و پیگیری امور مختلف سینماگران تحت لوای مباحث صنفی از نکات مهمی است که باید به آن عنایت ویژه داشت. بر این اساس جنابعالی به عنوان نماینده معاونت سینمایی برای ساماندهی نظام امور صنفی سینما معرفی می‌شوید امید است با پیگیری این امور و مذاکره با صنوف مختلف سینمایی کشور و تشکیل کارگروههای کارشناسی با هدف دست یابی به شیوه های قانونی و ماندگار در خصوص موارد ذیل اقدام کنید.»

فعالیت​های او به این ترتیب تعریف شده است: «1-جایگاه قانونی و وظایف صنفی صنوف خانه سینما و دیگر تشکل های صنفی مستقل فیلمسازان،2- ساماندهی امور معیشتی شامل بیمه بیکاری، بیمه درمانی و بازنشستگی،3-امنیت شغلی و رعایت حقوق پیشکسوتان و نیروهای جدید و نسل تازه،4-وضعیت درآمد نحوه و تأمین هزینه‌های جاری صنوف سینمایی و خانه سینما،5-نقش خانه سینما و صنوف وابسته به آن و دیگر تشکل‌های صنفی سینمایی در مسئولیت‌های کلان سینمایی کشور.»

این اقدام را می​توان علنی​ترین حرکت شمقدری در مورد خانه سینما ارزیابی کرد. او از حدود 9 ماه قبل و حضور در معاونت سینمایی با خانه سینما مشکلات متعددی داشته،​ برای پایان دادن بحث​ها و یکسره کرده همه مسائل نماینده خود را به خانه سینما فرستاده است.

داودی: مشکل خانه سینما ریشه​ای است
ابوالحسن داودی رئیس هیئت مدیره دو دوره خانه سینما مشکلات موجود میان خانه سینما و بخش دولتی سینما را مربوط به اصل و اساس این نهاد صنفی دانست.

این کارگردان سینما در گفت​​و​گو با خبرآنلاین درباره معرفی نماینده​ای از سوی معاونت سینمایی به خانه سینما برای رفع مشکلات این نهاد صنفی اظهار داشت: «یک امر مسلم است که خانه سینما با دولت ارتباط تنگاتنگی داشته باشد، چه این مسئله خوشایند باشد و چه نه، یا امر ساختاری است. این مشکل در بخش ساختاری خانه سینما از ابتدا وجود داشته و بسیاری از مشکلات خانه سینما از ابتدا به همین مسئله مربوط بوده است.»

او ادامه داد: «در این میان هرکس براساس برداشت خود در مورد خانه سینما وارد عمل شده است. فارغ از جناح​بندی​ها، تایید و تکذیب​ها و این که سلیقه ما چیست، تا زمانی که شرایط ساختاری خانه سینما که از ابتدا چنین بوده تغییر نکند، هیچ مسئله​ای درست نمی​شود و هر کس از دیدگاه خود نگاه می​کند. دولت خانه سینما را از منظر خود می​بیند و خانه سینما، این نهاد صنفی را از منظر خود می​نگرد.»

داودی گفت: «از سال​ها قبل این مشکلات وجود داشته در دوران عزت​الله ضرغامی و مقطع مدیریت محمدمهدی حیدریان نیز همین مسائل وجود داشت و با آن​ها دست و پنجه نرم می​کردیم زیرا مشکل در اصل بوده، شاید ظواهر مشکلات متفاوت باشد اما در اصل موانعی وجود داشته است.»

او اظهار داشت: «البته در مورد معرفی نماینده معاونت سینمایی به خانه سینما نمی​توان نیت​خوانی کرد و گفت که این اقدام در جهت مسلط شدن دولت برخانه سینما بوده و یا هدف کمک بوده است؛ این​ها در نتیجه عملکردها روشن می​شود.»

کارگردان «زادبوم» استقلال خانه سینما را از دولت چنین تعریف کرد: «استقلال خانه سینما یک مسئله قراردادی ناشی از قدرت درون خانه سینما است. در لحظه براساس اساسنامه و شرایط با همراه نشدن دولت می​تواند منفعل شود و یا در شرایط دیگری پابرجا باقی بماند، این​ها بستگی به قدرت و میزان توان و انرژی و پتانسیل و اتحاد درون خود خانه سینما دارد.»

او ادامه داد: «همواره مشکل خانه سینما این بوده که در بخش مدیریت با رفتارهای سلیقه​ای مواجه بوده است. این به آن معنی نیست که این گروه حاضر در خانه سینما سلیقه​ای عمل می​کنند، بلکه شاید این گروه کمتر از سایرین سلیقه را وارد کار خود کرده باشند اما در عمل همواره نگاه سلیقه​ای تاثیراتی بر فعالیت خانه سینما داشته است.»

او گفت: «ممکن است من در بعضی موضع​گیری​ها با هیئت مدیره حاضر در خانه سینما همسو باشم اما این نظر شخصی از سوی من نوعی مهم نیست، مهم این است که شرایط به گونه​ای پیش برود که از برخوردهای سلیقه​ای دور شویم.»

داودی در ارزیابی فعالیت​های هیئت مدیره کنونی خانه سینما گفت: «مسئله ما این است که از ابتدا صورت مسئله را اشتباه گرفته​ایم. خیلی از مسائلی که در مورد امنیت شغلی مطرح می​شود در خود اما و اگرهای فراوان دارد. امنیت شغلی به درستی تعریف نشده است. امنیت شغلی زمانی تامین می​شود که کارفرما و کارگزار در دو بخش مسقل جای بگیرند. قرار گرفتن هر دوی این​ها زیر سقف خانه سینما در خود تضاد امنیت شغلی را به وجود می​آورد.»

او ادامه داد: «در کدام کارخانه کارفرما و کارگر صاحب منافع صنفی مشترک شناخته می​شوند؟ واقعیت این است که نمی​توان صنفی همانند تهیه​کنندگان و یا دو صنف مولف کارگردان و فیلمنامه​نویس را با سایر اصناف سینمایی زیر یک تیتر و عنوان داشته باشیم.»

این کارگردان گفت: «سالهاست این مسئله را مطرح می​کنیم و همواره به این بهانه که اتحاد اصناف به هم می​خورد پشت گوش افتاده است و به همین ترتیب تامین امنیت شغلی نیز عقب می​افتد. این​ها می​توانند مانند ریل قطار به صورت موازی در کنار هم به مسیر خود ادامه دهند اما غیر از این نمی​توان حرکت کرد.»

داودی یادآور شد: «در این وضعیت نماینده معاونت امور سینمایی نیز نمی​​تواند کاری در خانه سینما انجام دهد و امنیت شغلی به وجود آورد یا کاری پیش ببرد.»

برزیده: از فرصت​سوزی باید ترسید
عبدالحسن برزیده کارگردان، اظهار امیدواری کرد نماینده معاونت امور سینمایی با نیت واقعی بهبود اوضاع خانه سینما فعالیت خود را انجام دهد.

این کارگردان در گفت​و​گو با خبرآنلاین درباره فعالیت نماینده معاونت سینمایی برای وضعیت خانه سینما اظهار داشت: «قدمی که در این زمینه برداشته شده تحت تاثیر رفتار خود خانه سینما بوده است و امیدوارم نیت​ها درست باشد و دوستان بخواهند صادقانه کار کنند.»

او ادامه داد: «مایل هستم با نیت خیر به این مسئه نگاه کنم،​جدا از آنکه معمولاً افرادی که آقایان برای انجام کاری انتخاب می​کنند اختیار کامل ندارند و بیش از آنکه کاری انجام شود، شاهد اتلاف وقت می​شویم. بر این اساس امیدوارم این اقدام فقط برای فرصت گرفتن انجام نشده باشد. کارهایی که ایشان برای خانه سینما انجام خواهند داد، روشن می​کند که هدف از این انتصاب چه بوده و چقدر کارساز بوده است.»

برزیده در مورد بخشی از حکم نماینده معاونت سینمایی در خانه سینما و اشاره به تعیین جایگاه و فعالیت​های اصناف گفت: «اینکه کسی از بیرون خانه سینما بیاید و تعیین کند در خانه سینما باید به چه شکل عمل شود و اعضای صنف چه کاری انجام دهند، کاری غیرمعمول و دور از انتظار است.»

او ادامه داد: «می​توان انتظار داشت تعاملی میان خانه سینما و معاونت سینمایی وجود داشته باشد اما اینکه کسی بخواهد برای اعضای صنف تعیین کند چه کاری باید انجام دهند بسیار غیرمنطقی است.»

این کارگردان اظهار داشت: «البته سایر بندها را می​توان به عنوان رسیدگی معاونت سینمایی به مشکلات اعضای صنف تلقی کرد و حتی از این حرکت راضی بود که در نهایت معاونت سینمایی نسبت به مشکلات صنف واکنش نشان داده است. درست و غلط، منطقی و غیرمنطقی بودن این مسئله را فردی که به این سمت منصوب شده و نوع عملکرد او روشن می​کند. این فرد می​تواند مشکلات قدیمی را برطرف کند و یا از یک سو می​تواند موانعی بر سر راه کار صنف قرار دهد.»

برزیده گفت: «امیدوار هستیم که این انتصاب در جهت بهبود اوضاع خانه سینما و رسیدگی به مشکلات اعضای اصناف شد و مشکلی بر مشکلات قدیمی خانه سینما اضافه نکند، هرچند که بند اول فعالیت​های این نماینده،​ جای سئوال و تفکر دارد و می‌تواند مخالفت​هایی را از سوی اعضای صنوف سبب شود.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 86810

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =