مگس‌های میوه ژنتیک پیچیده‌ای دارند و گزینه‌ مناسبی برای دستکاری ژنتیکی هستند. این بار، محققین می‌خواهند کلید زنده ماندن در شرایط انجماد را در آن‌ها پیدا کنند تا در جراحی‌های پیوند اعضا به کار ببرند

بهنوش خرم‌روز: دانشمندان دارند تلاش می‌کنند تا مگس‌های میوه را در آزمایشگاه منجمد کنند،‌ البته به نوشته پاپ‌ساینس این کار را از سر بیکاری در روزهای گرم تابستان انجام نمی‌دهند و می‌خواهند از این طریق، روشی برای کنترل ترموستات درونی ارگانیسم‌های زنده پیدا کنند. در حقیقت اگر آن‌ها بتوانند مگس‌های میوه را در حالی منجمد کنند که آن‌ها زنده بمانند،‌ یاد می‌گیرند چه طور اعضای بدن انسان را هم برای مدت طولانی به صورت منجمد نگه دارند. اگر موفق شوند، به جراحی‌های پیوندی زیادی کمک خواهند کرد.

در بین مگس‌های میوه،‌ گونه‌ای به نام دروسوفیلا وجود دارد که به دلیل سیستم ژنتیکی پیچیده‌اش، گزینه بسیار خوبی برای این گونه آزمایش‌ها است. دانشمندان می‌خواهند با دستکاری ژنتیکی،‌ حساسیت این موجودات را در برابر سرما از بین ببرند. به نظر می‌رسد جواب باید در آنزیمی به نام ای.ام.پی فسفات باشد که پیش از این محققین در کرم‌های یخی پیدا کرده بودند. این آنزیم کلید تنظیم سطح انرژی در بدن کرم‌های یخی است و باعث می‌شود که آن‌ها نه تنها سرمای شدید را تحمل کنند، بلکه در آن سرما رشد هم داشته باشند.

در حال حاضر،‌ اعضای بدن را پس از خارج کردن از بدن اهداکننده،‌ تنها به مدت 24 ساعت می‌توان نگه داشت و اگر مسیر انتقال طولانی باشد یا عمل جراحی به هر دلیلی نیاز به زمان طولانی‌تری داشته باشد، عضو اهداشده از بین می‌رود و به همین نسبت هم جان فرد گیرنده در معرض خطر قرار می‌گیرد.

محققین این مطالعه معتقدند اگر بتوانند این پروژه را با موفقیت پیش ببرند،‌ می‌توانند نتیجه را به اعضای انسانی هم منتقل کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 85739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =