۰ نفر
۲۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۹:۵۰

قدمت فناوری‌های به کارگرفته‌شده برای سفر به فضا، کشمکش بر سر سفرهای آینده انسان به ماه و تنوع فناوری‌های تازه در ایکس‌پرایز باعث‌شده ناسا بودجه‌ای را به دریافت اطلاعات ماه‌نشین‌های تجاری اختصاص دهد.

محبوبه عمیدی: مطابق اعلام سازمان ملی هوافضای ایالات متحده، ناسا این سازمان بودجه‌ای 30میلیون دلاری را به بهترین مأموریت‌های تجاری سفر به ماه اختصاص خواهد داد.

به گزارش نیوساینتیست، مایکل براکوس سخنگوی دفتر مرکزی ناسا در واشینگتن هدف از اختصاص این بودجه را استفاده از فعالیت‌های پراکنده فضانوردی عنوان کرده است که دارند برای دریافت جوایز گوگل‌ایکس‌پرایز با یکدیگر رقابت می‌کنند.

جوایز 20میلیون دلاری این رقابت که از سال 2007/1386 آغاز شده به نهاد‌های غیردولتی تعلق خواهد گرفت که پیش از پایان سال 2012/یازدهم دی‌ماه 1391 بتوانند کاوشگری را روی کره ماه فرود بیاورند. در حال حاضر 21 تیم مختلف دارند برای اجرای موفق پروژه‌ها و دستیابی به این جوایز تلاش می‌کنند. (می‌توانید تعدادی از پیش‌نمونه‌ها را اینجا تماشا کنید)

براکوس می‌گوید: «ناسا معتقد است می‌تواند از این مأموریت‌ها درس‌های تازه‌ای بگیرد. رقم نهایی 30میلیون دلار تعیین شده و حداکثر به هر مأموریت 10میلیون دلار تعلق خواهد گرفت. داده‌هایی که به زمین ارسال خواهند شد، می‌توانند در سال‌های آتی و مأموریت‌های آینده مورد استفاده قرار بگیرند».

آپولو 3 و هزینه فناوری
یکی از مواردی که برای ناسا حائز اهمیت است به امنیت کاوشگرها یا ماه‌نشین‌ها حین فرود روی این کره برمی‌گردد. به عنوان مثال اگر سیستمی بتواند حین فرود خطرات احتمالی مانند تخته‌سنگ‌های بزرگ را ارزیابی کند و مانع از فرود ماه‌نشین در این بخش‌ها شود، اطلاعات مرتبط با این فناوری مورد علاقه ناسا خواهد بود.

دیوید گامب، مدیر استروبوتیک‌تکنالوژی یکی از شرکت‌‌کنندگان در رقابت ایکس‌پرایز می‌گوید: «ناسا موفق شده فضانوردان و ربات‌های متعددی را به ماه بفرستد با این حال استفاده از فناوری‌های تازه و ایده‌های جدید مطمئنا سودمند خواهد بود. انسان زمانی پا روی ماه گذاشته که تلویزیون‌ها لامپ خلاء داشته‌اند و کامپیوترها از کارت منگنه استفاده می‌کرده‌اند. توان محاسباتی ام.پی.تری‌پلیرهای امروزی به مراتب بیشتر از آپولو است که با آن فضانوردان به ماه سفر کرده‌اند».

ناسا بخش اعظمی از این بودجه را پس از انجام مأموریت‌ها در اختیار تیم‌های برنده قرار خواهد داد اما رقمی حدود 1.5میلیون دلار برای اطلاعات هر مأموریت و فناوری‌های به کار گرفته‌شده، می‌تواند پش از انجام مأموریت به تیم‌های برگزیده تعلق بگیرد.

احتمالا بخشی از این تخصیص بودجه و استفاده از اطلاعات مأموریت‌های تجاری به کشمکش میان ناسا و کاخ سفید برای لغو یا ادامه سفرهای فضایی برمی‌گردد. شاید اولین سفر بعدی فضانوردان ناسا به ماه سال 2020/1399 میلادی باشد و شاید رویکرد تازه کنگره به تصویب بودجه‌ای جدید و سرعت بخشیدن به سفرهای فضایی منجر شود. در هر صورت اولین سفر به خرده‌سیارک‌ها در سال 2025/1404 پیش‌بینی شده و فناوری می‌تواند بخش مؤثری از آنرا شکل دهد.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =