۰ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۵:۳۴

برگ‌ها محل زندگی حشرات فراوانی از جمله شته‌ها است. اما وقتی گیاهخواری مانند بز تصمیم می‌گیرد از این برگ‌ها تغذیه کند، شته‌ها پروتئین غذایی اجباری هستند که به غذای او اضافه می‌شوند یا فرار می‌کنند؟

بهنوش خرم‌روز: روی گیاهان مختلف انواع و اقسام حشرات ریز مانند شته‌ها زندگی می‌کنند که اغلب هم به نظر نمی‌آید چندان تمایلی به حرکت و جابه‌جا شدن داشته باشند. اما وقتی یک موجود غول‌پیکر گیاهخوار مانند بز از راه می‌رسد و با ولع تمام خانه این حشرات را می‌جود و می‌بلعد، سرنوشت آن‌ها نابودی و خورده شدن است؟

به نظر می‌رسد این موضوع برای گروهی از دانشمندان جالب شده و آن‌ها تصمیم گرفته‌اند که جواب این سوال را پیدا کنند. بر اساس گزارش ساینس‌دیلی، مشاهدات محققین دانشگاه هیفا نشان می‌دهد که شته‌ها به محض احساس خطر خود را به روی زمین می‌اندازند و از خورده شدن فرار می‌کنند. اما شته چه طور می‌فهمد که سر و کله یک حیوان بزرگ گیاهخوار پیدا شده؟

جواب‌های ممکن زیادی وجود داشت: شاید سایه حیوان را درک می‌کند،‌ یا تکان خوردن گیاه را می‌فهمد یا ..... محققین به تفکیک هر کدام از این جواب‌های احتمالی را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که مهم‌ترین عاملی که به شته‌های ریز هشدار می‌دهد تا جان خودشان را بردارند و با یک سقوط آزاد از مرگ فرار کنند،‌ نفس حیوان گیاهخوار است. آن‌ها حتی فرضیه خود را با ابزارهای تنفس مصنوعی مورد ارزیابی قرار دادند و مطمئن شدند که موجودات ریزی که روی برگ‌های گیاهان زندگی می‌کنند،‌ می‌توانند درست به موقع نفس گیاهخواران را حس کنند و در واکنشی سریع از روی برگ به روی زمین بپرند تا خورده نشوند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پارسا IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۲
    0 2
    چقدر عنوان بی ربطی انتخاب کرده اید. ابتدا فکر کردم یک مقاله روانشناسی است
  • علی.م IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۱
    0 2
    از شما بعیده ازاین جور تیترای سبک و بیربط که تو نشریات کوچه بازاری رواج داره استفاده کنید