۰ نفر
۱۸ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۴:۵۸

هنگام صحبت از مسایل مثبت، دست غالبمان را بیشتر تکان می‌دهیم، ‌بنابراین چپ‌دست‌ها و راست‌دست‌ها در این زمینه اشتراک حرکتی ندارند. ولی وقتی از روبرو (مثلا برنامه تلویزیونی) یک فرد چپ‌دست‌ را می‌بینید چه اتفاقی می‌افتد؟

بهنوش خرم‌روز:‌ وقتی صحبت می‌کنیم،‌همه ما از دست‌هایمان استفاده می‌کنیم. اما تا به حال شده دقت کنید که برای هر جمله‌ای که به کار می‌برید بیشتر از کدام دستتان استفاده می‌کنید؟ خب،‌ ظاهرا این موضوع برای گروهی از محققان آمریکایی جالب شده است.

بر اساس گزارش لایوساینس اغلب انسان‌ها گرایش دارند که وقتی از جمله‌ها و موضوعات مثبت استفاده می‌کنند، از دست غالب خود کمک بگیرند. برای مثال، ‌اگر در مورد یک موضوع خوب مثل مهربانی،‌ عدالت یا مانند آن حرف می‌زنید، اگر راست ‌دست باشید، به احتمال بیشتری از دست راستتان استفاده خواهید کرد و اگر چپ ‌دست باشید هم از دست چپ استفاده خواهید کرد. در مقابل، اگر در مورد یک موضوع منفی مانند تبعیض یا جنایت حرف بزنید، ‌بیشتر از دستی استفاده می‌کنید که معمولا به کار نمی‌برید.

اما پژوهشگران آمریکایی برای بررسی صحت این فرضیه به سراغ سیاستمداران آمریکایی رفته‌اند و تعداد جملات مثبت و منفی سخنرانی‌هایشان را با تعداد حرکت دست چپ و راستشان مقایسه کرده‌اند. اما در این میان یک نکته مهم وجود دارد، بیشتر مردم دنیا راست دستند و بر اساس برخی آمارها، فقط 10 درصد مردم در سراسر جهان چپ دستند و به همین دلیل هم اغلب متفاوت محسوب شده یا اصلا به حساب نیامده‌اند. کافی است نگاهی به ابزارهای اطرافتان بیاندازید تا متوجه شوید تقریبا همه آن‌ها برای راست‌دست‌ها طراحی شده‌اند.

اما نکته جالب توجه در مطالعه محققین آمریکایی این است که با وجود اقلیت بودن چپ‌دست‌ها، به نسبت تعداد زیادی از آن‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برنده شده‌اند و به کاخ سفید راه پیدا کرده‌اند، نمونه آخری هم اوباما است.

یکی از فرضیه‌هایی که عنوان شده این است که وقتی این افراد از مسایل مثبت صحبت می‌کنند، دست چپ خود را تکان می‌دهند که برای شمای بیننده می‌شود کدام سمت؟ سمت راست! حدس بزنید با حضور حداکثری راست دست‌ها چه اتفاقی می‌افتد؟ هنگام صحبت از مسایل مثبت نوعی همسانی در جهت به وجود می‌آید که برای مخاطبین جذاب است. البته فراموش نکنید که این فقط یک فرضیه است!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =