اغلب افرادی که خواب‌های خشن می‌بینند و در طول خواب فریاد می‌زنند، مشت می‌زنند و خلاصه به تمام معنا دعوا می‌کنند، طی دهه‌های آینده عمر خود دچار آسیب‌های عصب‌شناختی مانند پاکینسون و دمانس می‌شوند

بهنوش خرم‌روز: خواب‌ها یا بهتر است بگویم رویاهای شبانه، هنوز یک معما هستند. این که چرا ما رویاهای گوناگون می‌بینیم و این رویاها از کجا می‌آیند، هنوز پاسخ روشن، علمی و قابل قبولی ندارد. با این حال، گاهی بعضی رویاها با علایم دیگری همراه می‌شوند و می‌توان از آن‌ها به عنوان نشانه استفاده کرد. برای نمونه، یکی از آخرین مطالعات در این زمینه نشان می‌دهد که خواب‌های خشن، پیشگویی‌ کننده آسیب‌های مغزی در حدود 50 سال بعد است.

برخی افراد در طول مرحله رویا دیدن خواب که به عنوان خواب حرکات سریع چشم یا REM شناخته می‌شود، آشفتگی‌هایی را تجربه می‌کنند که به نام اختلال رفتار خواب REM خوانده شده است. این افراد تغییر ناگهانی در روند رویاهای خود را تجربه می‌کنند. رویاها بسیار خشن می‌شوند و در اغلب موارد فرد مجبور است با یک حمله‌کننده مبارزه کند. در افراد عادی، ‌در طول مرحله خواب REM ، ماهیچه‌های اختیاری بدن به طور خودکار فلج می‌شوند، اما در این افراد،‌ این فلج شدن اتفاق نمی‌افتد و در نتیجه فرد تمام رفتارهای درگیری درون خواب را واقعا با بدن خود انجام می‌دهد تا جایی که حتی ممکن است کسی که کنار او خوابیده را مجروح کند. این اختلال اغلب در آقایان دیده می‌شود.

بر اساس گزارش ساینس‌نیوز، تا پیش از این برای این اختلال معنای خاصی مطرح نشده بود، ‌اما حالا پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که 80 تا 100 درصد این افراد طی چند دهه آینده عمر خود دچار آسیب‌های عصب‌شناختی مانند بیماری پارکینسون و دمانس می‌شوند.

در واقع این پزشکان معتقدند این رابطه به حدی زیاد است که می‌توان از این رویاها به عنوان نشانه‌ای برای آسیب مغزی در آینده استفاده کرد و قبل از این که مغز فرد رو به زوال برود، برای درمان وی چاره‌ای اندیشید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 81575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =