استفاده از متاسرچ به نفع مسافران و آژانسهاست

ضریب نفوذ اینترنت در ایران بیش از 70درصد است و بیش از 53میلیون نفر کاربر موبایل هستند. مردم از خدمات آنلاین استقبال بسیار خوبی داشته‌اند. از خدمات بانکی، تاکسی و خدمات منزل گرفته تا خدمات تفریحی و سفر. یک جستجو در Google Trends نشان می‌دهد که تمایل مردم برای خرید اینترنتی بلیط هواپیما و رزرو هتل روندی صعودی داشته است.

wego

بسیاری از آژانس‌های مسافرتی خدمات خود را آنلاین کرده‌اند و شرکت‌های هواپیمایی هم امکان خرید اینترنتی بلیط هواپیما تا مشتریانشان مستقیماً با مراجعه به وبسایت آنها اقدام به رزرو کنند. این افزایش گزینه‌ها باعث شد کاربران بین گزینه‌های زیاد سایت‌های مختلف آژانس و هتل و هواپیمایی‌ها سردرگم شوند و متاسرچ‌ها برای سر و سامان دادن بازار وارد عمل شدند. متاسرچ در حوزه سفر ابزاری است که نتایج جستجوی بلیط هواپیما و هتل را از ده‌ها سایت دریافت می‌کند و به شما نمایش می‌دهد. بنابراین می‌توانید در زمانی کمتر گزینه‌های بیشتری را مقایسه و مناسب‌ترین هتل و پرواز را انتخاب کنید.

موتورهای جستجوی متا، یک رقیب یا رفیق؟
در مقیاس جهانی، متاسرچ‌هایی نظیر TripAdvisor، Expedia و Trivago وجود دارند که تمرکز هر کدام بر روی حوزه خاصی است. مثلا اکسپدیا بیشتر بر روی پرواز و تریواگو بیشتر بر روی هتل متمرکز است. در ایران هم ابَرجستجوگرها جایگاهشان را در بازار باز کرده‌اند. از میان برندهای مطرح جهانی تا کنون تنها Wego به عرصه بازار ایران پای گذاشته است. ویگو بر خلاف رقبای خود به جای تمرکز روی محصول، روی بازار آسیای‌شرقی، خاورمیانه و شمال آفریقا تمرکز کرده است. در ایران هم تنها سرویسی است که هتل و بلیط هواپیمای داخلی و بین‌المللی را همزمان پوشش می‌دهد.


درآمد متاسرچ چگونه تامین می‌شود؟
رایگان بودن خدمات متاسرچ موجب استقبال مسافران شده است. به همین دلیل متاسرچ‌ها همیشه امکان جستجوی رایگان را برای مسافران حفظ می‌کنند. یک ابرجستجوگر برای کسب درآمد، از روش‌هایی مثل مشارکت در سود یا پورسانت به ازای معرفی و تبلیغات استفاده می‌کند. در همه این روش‌ها، آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و ... در میان هستند و هزینه‌ای از کاربر دریافت نمی‌شود.

متاسرچ‌ها علاوه بر اینکه محیطی برای مقایسه نام‌های بزرگ بازار هستند، به آژانس‌های کوچکتر و هواپیمایی‌ها و هتل‌ها این امکان را می‌دهند تا بهتر و بیشتر دیده شوند. گزینه‌های بیشتر فضای رقابتی را بیشتر می‌کند. رقابتی که تنظیم قیمت در بازار و نفع کاربران را در پیش دارد. با این اوصاف و با در نظر گرفتن استقبال کاربران ایرانی از خدمات آنلاین، می‌توان افق روشنی را برای این حوزه انتظار داشت.

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 812457