خراسان در ستون مشاوره خود نوشت: درد بزرگی دارم. پسر 29 ساله ام، معتاد، بیکار، پرخاشگر، طلبکار، بی آبرو و رفیق باز است که تا ظهر می خوابد و پس از آن در حال استفاده از مواد است. وجود مزاحم و پر از ننگ و نکبت اش به هیچ دردی نمی خورد. دخترانم خجالت زده هستند و مرتب کتک می خوریم و زور می شنویم. دیگر کارد به استخوان مان رسیده است.

مشاور در پاسخ نوشت: می فهمم که داشتن یک فرزند درگیر مواد خیلی سخت و دردناک است و بخشی آن به خاطر رفتارهای بیمارگونه و آزار دهنده خود فرد معتاد و بخش دیگرش هم به خاطر نگاه مردم و سرزنش هایشان است.

حق با شماست اما توهین راه‌حل نیست
همان طور که مطرح کردید، رفتارهای او هم باعث آبروریزی و ناراحتی خودتان و هم خانواده تان شده و به طور طبیعی، ازدواج دختران تان به خاطر همین موضوع دستخوش مشکلاتی شده یا خواهد شد اما باید به شما بگویم که پرخاشگری و برخورد نامناسب راهکار حل این مسئله نیست. این حجم از توهین در پیامک تان [برخی از موارد به دلیل قابل چاپ نبودن از سوال این مخاطب گرامی حذف شد] به او که احتمالا در حضورش هم مطرح می شود، آسیب های زیادی خواهد داشت. البته حق باشماست اما حرف این است که راه حل این نیست.

فرد معتاد را بپذیرید
اولین قدم و توصیه به شما، پذیرش فرد معتاد است. فرد معتاد باید پذیرفته شود. هر چه او را طرد کنید و رفتارهای نامناسبی با او داشته باشید، بیشتر رفتارهای نامناسب او تقویت می شود. واقعیت این است که آگاهی از موضوع اعتیاد فرزندان برای خانواده ها بسیار ناراحت کننده و تلخ است و به همین نسبت در مراحل ابتدایی، پذیرش آن برای خانواده ها دشوار می شود.

شناخت اعتیاد و راه‌های درمانش
آگاهی درباره شرایط فرد معتاد و راه های درمان و نحوه رفتار با فرد معتاد تاثیر به سزایی در تغییر شرایط شما خواهد داشت. علاوه بر این، کسب این گونه اطلاعات دید خانواده ها را نسبت به اعتیاد بازتر می کند و با توجه به این که آگاهی شما بیشتر می شود، بهتر می توانید با اعتیاد پسرتان بجنگید. توجه داشته باشید بسیاری از رفتارهایی که در پیامک تان به آن ها اشاره کرده اید، به خاطر مصرف مواد است به همین دلیل بهتر می توانید آن رفتار را قبول کنید و بهتر می فهمید که به این رفتار چطور واکنش نشان دهید.

اصول دعوت پسرتان به درمان
در زمان ابراز آگاهی و دعوت به درمان نباید از کلماتی استفاده کنید که بار منفی دارند یا تمسخر و تحقیر آمیز هستند. مقایسه و بزرگ نمایی زیاد هم کار ساز نیست. همچنین تطمیع و دادن وعده و وعید هم نباید صورت گیرد. بنابراین با کسب اطلاعات صحیح از پزشک، مشاور، روان شناس و افراد ذی صلاح شیوه های مختلف درمان را برای بیمار توضیح دهید و با کلمات محبت آمیز به او تفهیم کنید که از درمانش حمایت و تا زمانی که او داوطلب درمان باشد، همراهی اش می کنید. محدودیت و فشار قبل و بعد از درمان اگر معقول و منطقی باشد و زیر نظر یک درمان گر صورت گیرد، می تواند در این مسیر به خانواده و بیمار کمک کند. در خور ذکر است که این محدودیت ها اگر با توضیحات کافی و لحن مناسب در یک محیط حمایت گر انجام شود، بیمار احساس همدلی و همراهی خانواده را درک می کند و انگیزه او برای درمان افزایش می یابد.

یافتن دلیل اصلی پسرتان برای مصرف مواد
گاهی فرد معتاد می داند که خانواده اش از اعتیاد او اطلاع دارند و ممکن است جلوی خانواده نیز مواد مصرف کند. این گروه از بیماران اغلب باور دارند که معتاد نیستند و تفریحی مواد مصرف می کنند و مصرف موادشان تحت کنترل است، هرگز معتاد نمی شوند و هر وقت اراده کنند، می توانند مواد مصرف نکنند یا خودشان راه درمان را بلد هستند و نیازی به خانواده ندارند. در چنین شرایطی استفاده از کلمات مناسب که انگیزه بیمار را بیدار کند، بسیار مهم است. کمک گرفتن از درمان گر و روان شناس برای درک شرایط بیمار و یافتن دلیل اصلی نپذیرفتن درمان بسیار اهمیت دارد. بعضی از مصرف کنندگان مشکلات رفتاری مانند پرخاشگری، منفی کاری و فحاشی یا اختلالاتی در حوزه روان پزشکی مانند اضطراب، خودشیفتگی، افسردگی و ... دارند که توصیه می شود برای این گروه حتما از راهنمایی روان پزشک و مشاور مطلع استفاده کنید. بعضی دیگراز معتادان بر این عقیده هستند که مصرف مواد برای پیشرفت در کار و موقعیت اجتماعی، رفع مشکلات جنسی و برقراری ارتباط بهتر لازم است. در این مواقع باید عوارض دراز مدت مصرف را برای پسرتان شرح دهید و با صراحت و قاطعیت کامل، نپذیرفتن معتاد بودنش را توسط خانواده تان توضیح دهید.

17231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 802841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =