رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه حکم صادره دادگاه لاهه مجال جدی برای ایران جهت حفظ برجام ایجاد می‌کند، گفت: اگر حکمی که دادگاه لاهه صادر می‌کند به نفع ما باشد، حتما فضای حقوقی دنیا به سود ایران تغییر خواهد کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه با اشاره به برگزاری دادگاه لاهه در پی شکایت ایران از آمریکا گفت: برخی می‌گویند که نتیجه دادگاه لاهه ضمانت اجرایی ندارد، اما باید به آن‌ها گفت که بسیاری از پرونده‌هایی که آمریکا علیه ما پیش برد را در قالب حقوقی دنبال کرد، لذا اگر حکم لاهه به نفع ما صادر شود حتما فضای حقوقی دنیا به سود ما تغییر خواهد کرد. کما اینکه آمریکایی‌ها هم این موضوع را جدی گرفته و تیم‌های قوی را به لاهه اعزام کردند.

وی افزود: طبق قوانین دادگاه لاهه قبل از آنکه موضوعی در آن مطرح شود باید مذاکره صورت گیرد که پرونده به صورت مسالمت‌آمیز دنبال شود تا موضوع به دادگاه کشیده نشود. به همین دلیل آمریکا موضوع مذاکره را مطرح کرد البته در زمان دادگاه وکلای ما استدلال قوی‌ای را مطرح کردند مبنی بر اینکه هیچ گونه بحث مکتوبی مبنی بر مذاکره از طرف آمریکایی‌ها به ما داده نشده است که طبق رویه حقوقی استدلال ایران قابل قبول است. ما منتظر و امیدوار به رای صادره هستیم.

فلاحت‌پیشه درباره ضمانت اجرایی این حکم گفت: آمریکایی‌ها بیشترین پرونده را در لاهه دارند منتها چون فضای مناسبات ما با آمریکا به شدت سیاسی است، این بحث‌ها مطرح می‌شود. بر این اساس اگر حکمی به نفع ما داده شود مجال جدی برای ایران در حفظ برجام ایجاد می‌کند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =