بررسی تصاویر دادگاه مشایی/  از دستبند به دست مشایی تا نشان‌دادن انگشت تهدیدآمیز!

در تصاویر معدودی که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه از دادگاه اسفندیار رحیم مشایی منتشر کرده، نکات جالبی درباره حقوق متهم وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، قطعا رعایت قانون درباره رفتار با متهمی که در اختیار قوه قضاییه است، باعث افزایش عدالت در قوه قضاییه خواهد شد. در تصاویر معدودی که امروز از دادگاه اسفندیار رحیم مشایی به عنوان یک متهم جنجالی در سایت خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه منتشر شده، نکاتی وجود دارد که بازگویی آنها شنیدنی است.
در یکی از تصاویر منتشر شده، متهم با بی اعتنایی نسبت به رئیس دادگاه، روی خود را از قاضی برگردانده و به صورت یک بر، نشسته است و از گوشه چشم قاضی را تماشا می کند. این رفتار متهم در جای خود جالب توجه است.

دادگاه رسیدگی علنی به اتهامات رئیس دفتر رئیس جمهور سابق

از سوی دیگر در این تصویر، دستبند به دست متهم مشخص است. در حالی که طبق ماده 170 آيين نامه اجرايي سازان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور مصوب ٢٠/٩/١٣٨٤ ، "مقيد نمودن محكوم و متهم به دست‌بند به منظور كنترل و جلوگيري از خودزني، ايذاء و آزار ديگران، خسارت به اموال و ممانعت از فرار وي به هنگام اعزام و بدرقه برابر نظريه رييس موسسه يا زندان و در غياب وي بالترين مقام مسئول در موسسه ي زندان مجاز مي‌باشد."
سئوال اینجاست که بعید به نظر می رسد از فردی مانند مشایی بیم رفتارهای پرخاشگرانه، خودزنی، ایذا و آزار دیگری و فرار در جلسه دادگاه برود.
دستبند به دست متهم در حالی در حضور قاضی قرار دارد که مطابق تبصره یک ماده ٢٣٥ آیین نامه بالا، "استفاده از دستبند در موارد يادشده براي محكومان و متهمان، مجاز نيست مگر درموارد ضروري حسب تشخيص رييس زندان و جرايمي كه به موجب دستورالعمل صادر شده از سوي سازمان تعيين مي‌شود."
همچنین تبصره۲ این ماده می گوید: "در مواقعي كه زنداني به دادگاه و يا دفاتر كار ساير مراجع وارد مي‌شود، مأموران بدرقه و مراقبان او نيز وارد آنجا خواهند شد و به دستور مقامات قضايي، دستبند زنداني باز مي‌شود..."
اینطور به نظر می رسد که رئیس دادگاه تا دقایقی دستور باز کردن دستبند را به ماموران بدرقه نداده بود که چرایی این نکته هم جای سئوال دارد.
همچنین در تصویر دیگری، متهم با دستان باز در مقابل قاضی نشسته و حالت دست او به وضوح، "تهدید" و "خط و نشان کشیدن" را نشان می دهد.

تصویر رحیم مشایی

نکته دیگری هم در تصاویر پیداست، فردی که مشخص نیست چه سمتی در پرونده دارد، در بخشی از دادگاه (جایگاه نماینده دادستان در سمت راست تصویر) حضور یافته و با دست، جلوی چهره خود را گرفته گویا بیم شناخته شدن دارد.

231 42

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 799577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =