رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه از اجرای طرح غربالگری سرطان دهان، طرح دندانپزشکی بحران، پایگاه سلامت دهان و دندان دانش‌آموزی، طرح پروتز کامل برای سالمندان فاقد دندان بالای ۶۰ سال برای اولین بار در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از  بابل، دکتر موعودی با اشاره به اینکه دانشکده دندانپزشکی یکی از واحدهای دانشگاه علوم پزشکی بابل می باشد، گفت: این دانشکده بدنبال 2 سال فعالیت در سال 70 و71 بعنوان آموزشکده بهداشت کار دهان و دندان در سال 72 با جذب تعداد 35 نفر دانشجوی دوره عمومی دکتری دندانپزشکی بعنوان دانشکده دندانپزشکی فعالیت رسمی خود را آغاز نمود.

وی با ذکر این نکته که تا کنون 19دوره از فارغ التحصیلان در رشته عمومی دندانپزشکی از این دانشکده فارغ التحصیل شده اند ادامه داد : این دانشکده علاوه بر ارائه دوره دندانپزشکی عمومی ، موفق به دریافت مجوز پذیرش اولین دوره تخصصی دندانپزشکی را در رشته پریودانتیکس در سال 86 و رشته رادیولوژی ، ترمیمی و اندو در سال 87 که تا پایان سال 88 کلیه 10 رشته تخصصی دندانپزشکی تکمیل گردید.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: در حال حاضر مجوز پذيرش كليه رشته هاي تخصصي دندانپزشكي را دريافت نموده است و دانشجويان دستيار در كليه رشته ها تخصصي دندانپزشكي زیر نظر 79 کادر هئیت علمی تمام وقت مشغول تحصيل مي باشند.

وی با ذکر این نکته که 2 مرکز تحقیقات در این دانشکده مشغول به فعالیت می باشد ادامه داد: در لیست اولویتهای دانشکده دندانپزشکی فعالیتهای تحقیقاتی از جایگاه خاصی برخوردار است و دانشجویان، رزیدنت های تخصصی و اعضاء هیئت علمی این دانشکده پیوسته در تلاش برای انجام پروژه هایی هستند که اغلب این فعالیتها منجر به نو آوری های قابل توجهی نیز گردیده است که نتیجه این پژوهشها همه ساله بصورت مقاله و پوستر در کنگره های علمی مطرح و یا در نشریات داخلی و خارجی منتشر گردیده است.

دکتر موعودی بیان داشت: دانشکده دندانپزشکی بابل بعنوان یک مرکز آموزشی درمانی تحقیقاتی بیش از 25 سال است که مراقبت های دندانپزشکی بیماران و کلیه خدمات تخصصی را با کیفیت بسیار عالی در سطح استان مازندران ارائه می نماید.

وی گفت: در استمرار طرح تحول سلامت کلینیک سیار دندانپزشکی به همت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و خیرین سلامت درکشور به تعداد ۸۰ دستگاه توزیع شده که یکی از آنها به دانشگاه علوم پزشکی بابل اختصاص پیدا کرد و تاکنون منشا اثرات خیر برای تعداد بیش از 2600 نفر از مردم مناطق محروم شهرستان بابل شده است.

طبق نتایج رتبه‌بندی اعلام شده دانشکده‌های دندانپزشکی کشور براساس شاخص H-Index، مبتنی بر مقالات اعضای هیات علمی دانشکده مربوطه دانشکده دندانپزشکی بابل نهمین دانشکده دندانپزشکی برتر کشور شد این رتبه بندی که براساس بانک اطلاعاتی Scopus در پایان سال میلادی ۲۰۱۷ استخراج شده است دربرگیرنده شاخص‌های تعداد مقالات، تعداد استنادات و شاخص H-index است.

این مسئول اضافه کرد: یکی دیگر از خدمات این دانشکده راه اندازی پایگاه سلامت دهان و دندان دانش‌آموزی بعنوان تنها دانشکده دندان پزشکی در ایران بوده است که در این طرح تعداد بیش از دانش آموز مورد بررسی قرار گرفتند و بیماری‌های دهان و دندان شناسایی و نسبت به رفع این بیماری‌ها اقدامات لازم انجام گردید.

دکتر موعودی برگزاری غربالگری سرطان دهان را از دیگر خدمات این دانشکده نام برد و بیان داشت: طرح غربالگری رایگان دهان را با هدف آگاهی شهروندان از وضعیت جسمانی خود و به منظور پیشگیری از سرطان دهان، در هفته سلامت برای 6 سال متوالی در میادین پر تردد شهرهای بابل،امیرکلا، بابلسر اجرایی شد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی بابل بیان داشت: نخستین درمانگاه تخصصی دولتی دندانپزشکی ویژه معلولین در کشور ، اسفند سال 1393 در بیمارستان روحانی راه اندازی شد و گروهی از دندانپزشکان نیکوکار جهت جراحی های مورد نیاز معلولین تحت بیهوشی آغار به کار نمودند و تاکنون بیش از 330 بیمار معلول ، خدمات دندانپزشکی تحت بیهوشی عمومی در اتاق عمل بیمارستان را بصورت رایگان دریافت نمودند و همچنین بیش از 120 بیمار معلول با حضور دندانپزشکان در مراکز نگهداری معلولین شهرستان بابل از اقدامات دندانپزشکی بهره مند شدند.

وی با ذکر این نکته که به این مرکز از استان های همجوار و همچنین تهران مراجعه می کنند بیان داشت: این مرکز به بیماران معلول ، بیماران زیرپوشش سازمان بهزیستی و ناتوان ذهنی جسمی که برای انجام خدمات درمان دهان و دندان نیاز به بیهوشی سطحی و عمیق دارند، خدمات ارائه می‌دهد.

دکتر موعودی اذعان داشت: بخش پاتولوژی دهان دانشکده دندانپزشکی بابل تنها بخش پاتولوژی تخصصی فک و دهان و صورت کل استان می باشد که بعنوان مرکز ارجاعی استان محسوب می شود .

وی گفت با اشاره به اینکه طرح دندانپزشکی بحران در دانشکده دندانپزشکی اجرایی شد، بیان داشت: در حوادث نقش دندان‌پزشکان در امدادرسانی به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی و انسانی بیش از پیش برای مردم و مسئولین آشکار شده و به نمایش درآمده است و وظایف عمده دندان‌پزشکان در بلایا، شامل درمان جراحات دهان، جمجمه و صورت، عملیات احیاء، اخذ تاریخچه پزشکی بیمار، بی‌هوش کردن بیمار یا مدیریت بیهوشی، کنترل عفونت و واکسیناسیون، راه‌اندازی آی‌وی لاین‌ها، بخیه زدن و جراحی، کمک به تثبیت بیمار و کمک به مدیریت شوک می باشد.

رئیس دانشکده عنوان کرد: از مهم ترین بخش های تخصصی این دانشکده ، بخش جراحی فک وصورت در بیمارستان شهید بهشتی می باشد که در سال 93 تاسیس و راه اندازی شد و از بخش های ویژه و فعال است که کل بیماران استان را پوشش می دهد.

دکتر موعودی همچنان بیان داشت: طرح پروتز کامل برای سالمندان فاقد دندان بالای 60 سال از دیگر اقدامات قابل ذکر این دانشکده می باشد که بصورت کاملا رایگان دندان مصنوعی برای سالمندان عزیز قرار داده می شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 794663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =