گزارش‌ها حاکی از آن است که اثر افزایش قابل توجه و روند رو به رشد نرخ تورم تولیدکننده روی نرخ تورم مصرف‌کننده، بستگی به ظرفیت تولید و میزان موجودی انبار دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آن طور که مرکز پژوهش های مجلس گزارش داده، نرخ تورم تولیدکننده یكی از حسگرهای تورم و یا پیشران نرخ تورم شاخص بهای کالای مصرف‌کننده است، به طوری که افزایش نرخ تورم تولیدکننده با یک یا دو وقفه زمانی منجر به افزایش نرخ تورم مصرف‌کننده می‌شود. از طرف دیگر تغییرات نرخ تورم تولیدکننده می‌تواند تا حدودی بیانگر تغییرات تقاضا نیز باشد. افزایش تقاضا می‌تواند یكی از دلایل افزایش نرخ تورم تولیدکننده باشد.

نرخ تورم تولیدکننده در سال 1396 با افزایش قابل توجهی مواجه بوده، به طوری که نرخ تورم نقطه مهرماه 1396 به بالای 11.6 درصد رسیده و سپس کاهش اندک داشته است.

نرخ رشد شاخص قیمت تولیدکننده در سال 1395 روند رو به رشدی داشته و این روند کم‌وبیش در سال 1396 نیز حفظ شده و در اسفندماه 1396 به بالاترین مقدار یعنی 12.8 درصد رسیده است. همچنین نرخ تورم تولیدکننده برای نخستین بار طی دوره مورد بررسی از نرخ تورم مصرف کننده پیشی گرفته است.

افزایش شاخص قیمت تولیدکننده در سال 1395 و به دنبال آن در سال 1396 می‌تواند ناشی از رشد اقتصادی قابل توجه و 12.5 درصدی سال 1395 و 4.6 درصدی در بهار سال 1396 باشد. به نظر می‌رسد افزایش رشد اقتصادی موجب افزایش تقاضا شده و در نتیجه شاخص قیمت تولیدکننده را تحت‌تاثیر قرار داده است.

همچنین از دیگر عوامل موثر بر افزایش نرخ تورم تولیدکننده، می‌تواند افزایش نرخ ارز در سال 1396 و به خصوص ماه‌های آخر دوره مورد بررسی باشد که باعث افزایش نرخ تورم وارداتی می‌شود. از آن‌جایی که بیش از 70 درصد واردات کشور را واردات کالاهای واسطه‌ای تشكیل می‌دهند، بنابراین افزایش قیمت کالاهای وارداتی )ناشی از افزایش نرخ ارز) تاثیر مستقیم بر نرخ تورم تولیدکننده خواهد داشت.

این‌كه آیا افزایش قابل توجه و روند رو به رشد نرخ تورم تولیدکننده موجب افزایش نرخ تورم مصرف‌کننده می‌شود یا خیر، بستگی به ظرفیت تولید و میزان موجودی انبار دارد. رکود اقتصادی عمیق طی سال‌های 1393 و 1392 باعث شد تا بنگاه‌های اقتصادی کشور زیر ظرفیت موجود به فعالیت پرداخته و موجودی انبار افزایش یابد. در صورتی که هنوز حجم بالایی از ظرفیت بنگاه‌های تولیدی خالی باشد، افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش شاخص قیمت تولیدکننده، تاثیر زیادی بر روی شاخص قیمت مصرف‌کننده نخواهد داشت. در غیر این صورت می توان انتظار داشت که شاخص قیمت مصرف‌کننده در سه ماهه یا 6 ماهه نخست 1397 شروع به افزایش کند.

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 780895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 9 =