شرق نوشت: بعدازظهر دیروز تصاویری از تلاش یک مرد برای خودکشی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. رسانه‌های محلی استان مرکزی گزارش کردند این مرد که از کارگران شرکت هپکوی اراک بود، تلاش کرد خود را از روی پل شهید بختیاری به پایین پرت کند که با تلاش اورژانس اجتماعی اراک از تصمیم خود منصرف شد.

شرکت هپکو يکي از شرکت‌هاي بزرگ استان مرکزي است که اعتصاب کارگرانش هم‌زمان با اعتصاب کارگران کارخانه آذرآب در تابستان سال گذشته در صدر خبرها قرار داشت. يکي از کارگران کارخانه هپکو درباره تلاش يکي از کارگران اين کارخانه براي خودکشي گفت: «ما سر کار بوديم که خبرش را شنيديم. بعد هم فيلمش منتشر شد. [...] دوست ماست. آدم خيلي آرامي است. در سالن رنگ کار مي‌کند. اگر بلايي سرش مي‌آمد، تحملش براي همه سخت بود».

او در توضيح وضعيت کارخانه مي‌گويد: «بالاخره آدم تا يک جايي توان تحمل دارد. ما چند ماه حقوق معوق داريم و سال گذشته هم که حتما شنيديد چه اتفاقاتي اينجا افتاد. بعد از آن درگيري‌ها بالاخره مسئولان يادشان آمد هپکويي هم وجود دارد و از آن به بعد کج‌دارومريز پول مي‌گيريم و وضع بيمه‌هايمان بهتر شده اما هنوز زمين تا آسمان با وضعيت روزهاي خوبمان فاصله داريم. وقتي هم که پول نباشد، زندگي آدم سياه مي‌شود. وضعيت آذرآب هم همين‌طور است».

کارخانه آذرآب، ديگر کارخانه بزرگ استان مرکزي هم سال گذشته شاهد تجمعات کارگري بود که با برخورد مأموران همراه شد و عذرخواهي وزير کار از کارگران را در پي داشت. يکي از کارگران شرکت آذرآب مي‌گويد: «از اينکه يک کارگري خواسته خودش را از جايي پرت کند تعجب نکنيد. از اينکه ما هنوز زنده هستيم، بايد تعجب کنيد. اسفند 29 روز است، فروردين 31 روز، 23 روز هم از ارديبهشت گذشته. جمع اينها مي‌شود هشتادوچند روز. کارگران آذرآب در اين مدت دو بار حقوق گرفته‌‌اند که يکي همين امروز بود که شايد از ترس بود که نکند اينجا هم اتفاقي بيفتد. اين دو بار هم که حقوق گرفته‌ايم يعني هر بار يک ميليون تومان گرفته‌ايم. به نظر شما مي‌شود سه ماه که عيد نوروز هم وسطش بوده با يک ميليون تومان زندگي کرد؟ حالا باز وضع کارگران از اين جهت بهتر بوده. نيروهاي ستادي و دفتري کل اين مدت فقط يک ميليون تومان گرفته‌اند».

اين کارگر درباره وضعيت شرکت پس از اعتراضات کارگري سال گذشته مي‌گويد: «حداقل فايده‌اش اين بود که مديران قبلي شرکت عوض شده‌اند. آنها اهليت نداشتند و بيشتر بورس‌باز بودند تا اينکه بلد باشند شرکت اداره کنند. با اين حال مديران تازه هم که آمدند، ديديم وضع بهتر نشد. طبيعي است که بهتر نشود چون اينها که آمده‌‌اند اصلا آشنايي با آذرآب ندارند. خودرويي بوده‌‌اند و از قبل رابطه‌شان در خودروسازي‌ها شکل گرفته و طبيعي است که حالا نتوانند اينجا کار خاصي بکنند. وضعيت شرکت‌هايي مثل ما خيلي به لياقت و تخصص مديرانش بستگي دارد. اگر مدير رابطه خوبي داشته باشد و حوزه کار ما را بشناسد، مي‌تواند سفارش‌هاي خوبي بگيرد. اگر هم اين‌کاره نباشد کار مثل حالا مي‌خوابد. شما از مديران اين شرکت بپرسيد امسال موفق شده‌‌اند چند سفارش بگيرند؟ وقتي سفارشي نباشد پول کمتر است و اولين جايي هم که به دست‌انداز مي‌افتد، حقوق کارگر است».

گفتني است دو شرکت هپکو و آذرآب از مهم‌ترين شرکت‌هاي توليد لوازم راه‌سازي، پتروشيمي و کشاورزي کشور هستند.

45231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    31 0
    در سال 1384 که شرکت ما پیمانکار شرکت هپکو بودیم ؛ وامی از بانک صادرات گرفته بودند در حدود بیست میلیارد تومان که شرکت در سررسیدش نمی توانست آنرا تسویه کندو هر بار سود اصل وام و جریمه آن تبدیل به یک وام جدید می شد که از سال 84 تا بحال این بدهی به بانکهاتامین اجتماعی اداره داراییپرسنل تامین کنندگان رقمی بالغ بر ششصد میلیارد تومان می گردد ؛ اگر بخواهیم مجددا" فعالیت تازه برای هپکو ایجاد کنیم به رقمی بالغ بر چهارصد میلیارد تومان نیاز داریم ، که در مجموع برای تسویه بدهیها و راه اندازی مجدد نیاز به هزار میلیارد تومان می باشد ؛ حال شما پیدا کنید کدام بخش خصوصی می تواند این میزان نقدینگی را در اختیار داشته باشد؟
  • بی نام FR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    38 0
    چون هیچ چیزی سر جای خودش نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    53 0
    بقیه مردم هم کم از حال این عزیز ندارند
  • بی نام A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    35 0
    برای این که هیچ کسی سر جای خودش نیست که مدیریت داشته باشه تو بخش های مختلف اقتصادی
  • بی نام A1 ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    46 1
    از کسی ک از نمایشگاه کتاب با خدمش دیدن کرد بایدبپرسید
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    19 0
    منم کارگرم از همچی بریدم یه راه داره همه ما رو بریزم تو دریا شاید درست بشه خسته شدم از بس گردنمو کج کردم جلوی همه مردن شرف داره به این زندگی
  • مهرداد IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    16 0
    مشکل از هپکو نیست ، زیرساخت و فضای کسب و کار و اقتصاد در ایران رتبه بسیار بدی دارد ، برای نمونه سنگاپور در رتبه 1 ، امارات 19 ، عربستان 50 و ایران حدود 130 است . در این فضای کسب و کار بدیهی است بسیاری از شرکتها حتی با برخورداری از بهترین مدیران براحتی زمین میخورند ، شرکتهای دولتی که مدیرانش عموما انتصابی هستند که جای خود دارد . در فضای بسته و رانتی اقتصاد ایران به علت عدم تعامل و تبادل با اقتصاد بین الملل ، مدیریت و فن آوری و مهارت و دانش پرسنل و رقابت پذیری شرکتها و کارخانجات در محیطی گلخانه ای وابسته به دولت صورت میپذیرد که در نهایت به عدم کارآمدی و کارایی و ورشکستگی منجر خواهد شد مگر به ضرب و زور تزریق پول نفت که اونم آخرش منجر به وضعیتی میشه که داریم میبینیم .
  • سهراب A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۴
    41 1
    هرچی آدم کاردان و کاربلد و دلسوز بود همان سال 57 قلع و قمع شدند رفت پی کارش....
  • فرید IR ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    26 0
    با انتشار این خبر مسئولین شرکت میگن که این کارگر به خاطر اختلاف با همسرش و یا مسائل دیگه اقدام به خودکشی کرده و اصلاً ربطی به شرکت نداره
  • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
    4 0
    ریشه تمام مشکلات اقتصاد مقاومتیه چرا مسولان توجهی نمی کنند اصلا و مقاومت نمی کنند.
    • اهل منطق IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
      0 0
      اتفاقا مسئولین دارند بشدت مقاومت میکنند البته در برابر ملت
  • بی نام A1 ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۷
    0 0
    خوب اقتصاد مقاومتی یعنی همین دیگه.اسمش روشه عزیزم. یعنی باید سنگ ببندی به شکمت. بعععله اینجوریاس