وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تجلیل از مقام شامخ مختومقلی فراغی شاعر ایرانی ترکمن گفت: این شاعر و عارف ایرانی ترکمن، شاعر زمانه، انسان و انسانیت است که محبوبیت او نه تنها میان ترکمن ها بلکه در بین مردم ایران و جهان گسترش یافته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه پنجشنبه 20 اردیبهشت در آیین نکوداشت دویست و هشتاد و پنجمین سالروز تولد مختومقلی فراغی در محل مزار او در آق توقای در شرق استان گلستان گفت: این شاعر و عارف ایرانی ترکمن ویژگی هایی دارد که او را در بین دیگر شاعران ایرانی و در ردیف مولوی، حافظ، سعدی و فردوسی قرار داده است. 

او، مردمی بودن، پیوند عمیق دینی داشتن، سرودن اشعار اخلاقی و حکمت عملی، محب پیامبر، اهل بیت و صحابه منتخب پیامبر بودن، هویت ساز بودن، عارف بودن و فرامرزی بودن را از مهم ترین ویژگی های مختومقلی فراغی برشمرد. مجموعه این ویژگی ها مختومقلی فراغی را در بین مردم همه اقوام و ملت ها محبوب کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عارف بودن را از دیگر ویژگی های مختومقلی دانست و گفت : این شاعر شهیر ایرانی ترکمن در این حوزه همچون دیگر شاعران مشرق زمین به ویژه مولوی، عطار و حافظ است و ارتباط او با خدا ارتباطی وجودی است نه ذهنی، و از این حیث از شاعران برجسته ایران محسوب می شود.

صالحی درباره ویژگی اشعار مختومقلی بیان کرد: این شاعر هویت ساز است و نماد هویت شده و تنها یک شخص نیست بلکه یک رکن هویتی و نماد هویت و نخ تسبیح هویت است. به دلیل اینکه این شاعر در منطقه مرزی زندگی می کرد و سفرهایی به کشورهای همسایه داشت، شعر او مورد توجه مردم دیگر کشورها  نیز قرار گرفته است. مختومقلی فراغی با شعر خود ارتباط بین مرزی ایجاد کرد و امروز اشعار او در دیگر مناطق نیز خوانده و شنیده می شود. 

صالحی هم چنین از برگزاری همایش فرامنطقه ای شعر و اندیشه مختومقلی فراغی در آینده ای نزدیک با همکاری کشور ترکمنستان خبر داد و گفت: فرامنطقه ای برگزار کردن مراسم این شاعر برای انتقال فکر و اندیشه وی ضروری است.

صالحی همچنین افزود: رنگین کمان اقوام ایرانی در استان گلستان ستارگان زیادی همچون مختومقلی دارد که باید آن ها را به نسل جوان معرفی کرد.

او با ابراز خوشحالی از حضور در مراسم مختومقلی گفت: این استان با طبیعت دلاویز، موسیقی دل انگیز و آسمانی و اسب های تیز رو دارای مردمانی مهربان است

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775979

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
    0 0
    مختومقلی چون شدم بیدار وجودم بود در آتش عشق و من چون خیاطی پر هنر و فن جامه ای دوختم جامه ای بر تن جامه ای زیبا از حریر سخن. ترجمه فارسی