۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳

ایسنا نوشت: ائتلاف النصر اعلام کرد که حیدر العبادی دولت آتی را تشکیل خواهد داد. این اظهارات انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، حسین درویش العادلی، سخنگوی رسمی ائتلاف النصر وابسته به نخست وزیر عراق گفت: حیدر العبادی، نخست‌وزیر کنونی عراق دولت آتی را براساس مسائل انتخاباتی و ملی تشکیل خواهد داد. وی به روش انتخاباتی خود درباره آزادی کشور از نظام سهمیه‌بندی طایفه‌ای پایبند خواهد بود.

وی گفت: العبادی به اصول مهمی پایبند خواهد بود از جمله تضمین مرجعیت دولت و وحدت نهادهای آن، محدود کردن سلاح به دولت و توقف تداخل میان نهادهای حکومتی و نهادهای سیاسی.

این در حالی است که فراکسیون‌ها و ائتلاف‌های شرکت کننده در انتخابات واکنش‌های مختلفی نسبت به این اظهارات داشتند. برخی معتقدند نتایج انتخابات برای العبادی شوکه کننده باشد اما برخی دیگر نیز از العبادی خواستند قبل از صحبت درباره دوره دوم نخست‌وزیری به تعهدات قبلی خود پایبند باشد.

اثیل النجیفی، از رهبران ائتلاف "القرار" گفت: ما از العبادی درباره تضمین اجرای وعده‌هایی که به آن پایبند بوده و اجرا نکرده سؤال می‌کنیم.

وی درباره اینکه آیا ائتلاف سنی دوره دوم نخست‌وزیری العبادی را قبول دارد یا خیر، گفت: قبل از اینکه از آن‌ها نشنویم که چگونه وعده‌هایشان را اجرا خواهند کرد، به وعده‌های قبلی‌شان کاری نخواهیم داشت.

در همین راستا، حسن توران، عضو پارلمان عراق از گروه ترکمان گفت: دولت آتی باید نماینده تمامی قشرهای مردم عراق باشد. ما بازسازی دولت به دور از سهمیه‌بندی را تأیید می‌کنیم.

سروه عبدالواحد، نماینده فراکسیون تغییر (کردهای عراق) گفت: پایان سهمیه‌بندی تشکیل دولت برپایه اکثریت است چه سیاسی باشد چه ملی. این اصطلاحات چیزی از واقعیت را تغییر نمی‌دهند. احزابی که در تشکیل دولت شرکت می‌کنند باید جرأت تحمل مسؤولیت را داشته باشند.

شوان داودی، نماینده اتحادیه میهنی کردستان نیز تصریح کرد: معمولا بیشتر عوامل منطقه‌ای و بین‌المللی نخست‌وزیر آتی در عراق را تعیین می‌کنند تا توافق داخلی.

محمد جمیل المیاحیف، سخنگوی رسمی جریان الحکمة به رهبری عمار حکیم نیز گفت: العبادی از دوره دوم نخست‌وزیری بسیار دور شده است و نتایج انتخابات برای او غافلگیرکننده خواهد بود. چنین اظهاراتی صرفا تلاش برای بالا بردن روحیه مردم است.

سامی العسکری، نامزد مستقل انتخابات از ائتلاف دولت قانون وابسته به نوری مالکی هم افزود: اظهارات العبادی بخشی از کمپین انتخاباتی است که هدف آن تأثیر روانی بر رأی دهندگان دارد.

وی گفت: نتایج به تنهایی کافی نیست. ائتلاف‌های مابعد انتخابات عامل مهمی در تعیین فراکسیون بزرگتر و مشخص شدن نامزد نخست‌وزیری هستند. با توجه به شرایط شانس العبادی برای دوره دوم نخست‌وزیری بسیار ضعیف است.

سعد المطلبی، از رهبران ائتلاف دولت قانون نیز تاکید کرد: اظهارات سخنگوی ائتلاف النصر مصادره واضح اراده رأی دهندگان و ناچیز شمردن روند سیاسی است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =