ساخت کاوشگرهایی که می‌توانند در تاریکی هم به کاوش ادامه دهند، ربات‌هایی که توانایی شناسایی و بازیابی خودکار نمونه‌ها را دارند و پرتاب ماهواره‌های کوچک آخرین چالش‌های مطرح‌شده توسط ناسا هستند.

محبوبه عمیدی: فکر می‌کنید از چه راهی می‌شود انرژی کاوشگرهایی را تأمین کرد که به ماه فرستاده خواهند شد و باید انتظار دو هفته تاریکی را داشته باشند؟

اگر به استثنای استفاده از باتری‌ها یا سلول‌های فتوولتائیک ایده دیگری دارید شما هم می‌توانید یکی از برندگان جوایز «چالش قرن» باشید که توسط ناسا طرح می‌شوند.

به گزارش نیوساینتیست، ناسا دارد تلاش می‌کند به این وسیله انگیزه کافی برای ساخت کاوشگرهای تازه و تولید ماهواره‌های کوچک را به محققان و گروه‌های مستقل تخصصی بدهد. برای ساخت کاوشگری که بتواند در تاریکی 14 روزه ماه به کاوش ادامه دهد جایزه‌ای 1.5میلیون دلاری پیش‌بینی شده است.

اندرو پترو، مدیر برنامه چالش‌های قرن می‌گوید: «هدف اصلی ما دسترسی به فناوری‌های ذخیره انرژی برای ادامه کاوش است و امیدواریم با طرح این پرسش به راه حل‌های تکنیکی متعددی برسیم».

علاوه بر جایزه کاوشگرهای شب، دو جایزه دیگر نیز پیش‌بینی شده‌اند: یکی به ارزش 1.5میلیون دلار دیگر برای ربات‌هایی که بتوانند نمونه‌ها را به صورت خودار کشف و بازیابی کنند و دیگری به ازرش 2میلیون دلار برای تیمی که بتواند یک ماهواره کوچک را دوبار ظرف مدت یک‌هفته در مدار قرار دهد.

علاوه بر این ناسا به دنبال راهی ابتکاری برای پرتاب ماهواره‌های کوچک CubeSats است. این پیکوماهواره‌های مکعب‌شکل با ابعاد تقریبی 10سانتیمتر و وزن 1کیلوگرم دارند به راهی موفق برای ارسال نمونه‌ها به مدار تبدیل می‌شوند. در حال حاضر برای ارسال آنها به فضا از راکت‌های حمل بار استفاده می‌شود.

پترو می‌گوید: «تا زمانی که امکان پرتاب مستقل این ماهواره‌ها فراهم نشود امکان برنامه‌ریزی آنها و الحاق ملزومات کافی وجود نخواهد داشت. ما داریم برای رسیدن به راهی ابتکاری تلاش می‌کنیم که پرتاب این ماهواره‌های کوچک را مطمئن‌تر و مقرون به صرفه کند.

در حال حاضر قانون تازه‌ای برای این مسابقه اعلام نشده است. سایر شرکت‌های تأمین‌کننده بودجه این مسابقه تا مهرماه انتخاب خواهند شد.

سال گذشته نیز این برنامه برندگان متعددی داشت. بیش از 3.5میلیون دلار به برندگان مسابقات ساخت نمونه ابتدایی ماه‌نشین‌ها، دستکش‌های فضایی بهتر، دستگاه‌های حفاری در خاک ماه و بالابر‌های فضایی تعلق گرفت. رقابت بر سر سه چالش تازه نگهدارنده‌های قوی بالابرهای فضایی، هواپیماهای سبز و ارسال انرژی بی سیم از اواسط مردادماه آغاز خواهد شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 76300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۱۶:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۱۷
    0 0
    تست
  • آرمان IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    0 0
    آیا تابه حال کسیی این مسله را حل کرده و یا طرحی پیسنهاد داده است؟