۰ نفر
۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹

روزنامه روسی ایزوستیا در تحلیلی از برگزاری اجلاس سوچی آن را نقطه عزیمت به صلح دانسته و مذاکرات ژنو را نوعی درجا زدن تشبیه کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از ایزوستیا مهم‌ترین بخش از همایش گفتگوی ملی سوریه در سوچی برگزار ‌شد. امر دارای اهمیت خاص این است که روسيه به محل ملاقات تبدیل شد زیرا مسکو برخلاف برخی دیگر بازیکنان از آغاز بطور پیگیر از حل مسالمت آمیز درگیری سوریه حمایت کرده است.

کافی است به یاد آید که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه پس از قلع و قمع داعش بخش محسوس نیروهای روس را از سوریه خارج کرد. هرچند خیلی‌ها سئوال می‌کنند در شرایط وجود محیط مذاکره در ژنو و آستانه، چه نیازی به همایش جدید بود؟ مذاکرات آستانه در وهله اول به مذاکرات دمشق و اپوزيسيون مسلح در مورد آتش بس اختصاص دارد. اما مذاکرات ژنو بین حکومت و اپوزيسيون سیاسی در جریان است و این روند بیشتر به در جا زدن شباهت دارد.

در حالی که سوریه کشور دارای ساختار قومی و مذهبی متنوع است و تاکنون نظر بسیاری از این گروه‌های ملی و مذهبی در مورد آینده سوریه نادیده گرفته شده بود. همایش سوچی در وهله اول باید این مسئله را به واسطه جلب گروه‌های حتی الامکان بیشتر حل کند. ضمناً هدف این مذاکرات اشغال جایگاه مذاکرات ژنو نیست. مسکو قصد نداشت نقش صلحجو را بطور کامل به خود اختصاص دهد. ترتیب دادن کنگره سوچی از آغاز در هماهنگی با ایران و ترکیه در جریان بود و از همه اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل و همچنین کشورهای عرب و قزاقستان دعوت شده بود به عنوان ناظر در سوچی حضور یابند.

البته نباید انتظار داشت طرفین روند سوچی در مورد همه امور به توافق برسند. نمی‌شود انتظار داشت که این مذاکرات بدون مشکل پیشرفت ‌کنند. مشکلاتی که از جمله عامل خارجی در بروز آنها سهیم مي‌شود.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =