ایسنا نوشت: جان کلی، رئیس دفتر ترامپ می‌گوید رئیس‌جمهوری آمریکا خیلی زود مجوز انتشار علنی یادداشت‌های محرمانه اف‌بی‌آی را صادر خواهد کرد؛ یادداشت‌هایی که گفته می‌شود از جانبداری مقام‌های این نهاد امنیتی و وزارت دادگستری علیه ترامپ حکایت دارد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، کلی به شبکه فاکس نیوز گفت: این یادداشت‌ها به زودی منتشر خواهند شد تا تمام دنیا آنها را ببیند.

با وجود مخالفت وزارت دادگستری و پلیس اف‌بی‌آی با علنی شدن این یادداشت‌ها، کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان به از طبقه‌بندی خارج شدن بخش‌هایی از این یادداشت‌ها رای مثبت داده است.

دموکرات‌ها می‌گویند دوین نونز، نماینده جمهوری‌خواه که ریاست کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان را بر عهده دارد با انتشار این یادداشت‌ها قصد تضعیف روند تحقیق و تفحص در پرونده ترامپ-روسیه را دارد که تحت‌نظر رئیس سابق اف‌بی‌آی، رابرت مولر در جریان است.

همزمان اف‌بی‌آی اعلام کرد با توجه به "بخش‌های حذف شده" از این گزارش ۴ صفحه‌ای اکنون "صحت و درستی آنچه قرار است علنی شود به شدت زیر سوال رفته" است.

در همین حال، رسانه‌های آمریکایی از اختلاف‌نظر جدی میان کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی و دونالد ترامپ بر سر از طبقه‌بندی خارج کردن این یادداشت‌ها خبر داده‌اند.

رای از سوی ترامپ جانشین جیمز کومی، رئیس برکنار شده اف‌بی‌آی شده اما طی هفته‌های گذشته گزارش‌هایی از نارضایتی او نسبت به تحت فشار قرار گرفتن برای برکناری معاونش، اندرو مک‌کیب و همچنین انتقادهای مکرر از صداقت و بی‌طرفی سازمان متبوعش منتشر شده است.

اف‌بی‌آی می‌گوید برای بررسی محتوای گزیده‌ای که دوین نونز از این یادداشت‌ها تهیه کرده "دسترسی بسیار محدودی" به آن داده شده و نگران است که علنی شدن این یادداشت‌ها علاوه بر لو رفتن منابع خبری اف‌بی‌آی به برملا شدن روش‌های تجسسی ماموران اف‌بی‌آی بینجامد.

دونالد ترامپ تا پایان هفته جاری فرصت دارد که مصوبه کمیته اطلاعات کنگره را برای از طبقه‌بندی خارج کردن این یادداشت‌ها تایید کند و یا جلوی انتشار علنی آنها را بگیرد.

جمهوری‌خواهانی که این یادداشت‌ها را دیده‌اند می‌گویند در نسخه چهار صفحه‌ای که آنها خوانده‌اند آشکار است که چه طور وزارت دادگستری از قدرت خود برای شنود و جاسوسی از یک عضو ستاد انتخاباتی ترامپ، سوء استفاده کرده است.

با وجود این کریستوفر رای، رئیس اف‌بی‌آی به نشریه بلومبرگ گقته این یادداشت‌ها "به مبحثی نادرست دامن می‌زنند".

وزارت دادگستری آمریکا هم انتشار این یادداشت‌ها را "بی‌مبالاتی محض" ارزیابی کرده است.

اما جان کلی، رئیس دفتر دونالد ترامپ به فاکس نیوز گفته: "برای همین است که مکررا می‌گویم (ترامپ) یک رئیس‌جمهور بی‌همتاست. او می‌خواهد همه چیز در دسترس مردم آمریکا قرار بگیرد تا خود آنها قضاوت کنند."

این در حالی است که دموکرات‌ها و اف‌بی‌آی می‌گویند در نسخه ۴ صفحه‌ای که جمهوری خواهان آماده کرده‌اند، "بخش‌هایی گزینشی و با قصد ضربه زدن به تحقیقات بازرس ویژه" انتخاب شده‌اند.

دموکرات‌های کنگره آمریکا هم تلاش کردند در برابر این گزارش ۴ صفحه‌ای یک نسخه موازی آن را از طبقه‌بندی خارج کنند اما با توجه به این که اکثریت مجلس نمایندگان کنگره در اختیار جمهوری‌خواهان است، طرح پیشنهادی آنها رای نیاورد.

آنها می‌گویند حالا که دامنه تحقیقات بازرس مولر به حلقه اصلی یاران ترامپ رسیده و صحبت از درخواست مصاحبه مستقیم با خود رئیس‌جمهوری مطرح شده است، جمهوری‌خواهان با انتشار "گزینشی این یاداشت‌ها" قصد تضعیف این تحقیقات و بدنام کردن اف‌بی‌آی را دارند.

رابرت مولر که در گذشته رئیس پلیس فدرال آمریکا بوده است تلاش می‌کند مشخص کند که آیا میان تیم تبلیغاتی دونالد ترامپ و مقامات روسیه همکاری و هماهنگی‌هایی وجود داشته است یا خیر. تحقیقات درباره این پرونده سال گذشته زمانی وارد مرحله حساس شد که دونالد ترامپ، جیمز کومی را از ریاست آف بی آی برکنار کرد. دموکرات‌های کنگره آمریکا اقدام ناگهانی ترامپ را در خصوص برکناری جیمز کومی از ریاست اف بی آی تلاش برای مختل کردن تحقیق درباره همدستی احتمالی نزدیکان رئیس جمهور آمریکا و مقامات روسیه در کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌دانند.

اواخر سال ۲۰۱۶ دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا در گزارش جنجال برانگیز که بر پایه اطلاعات جمع آوری شده توسط پلیس فدرال آمریکا اف بی،آی، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا و شورای امنیت ملی آمریکا­، ان اس‌ای، تهیه شده بود، تاکید کردند ­ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دستور داده بود به منظور کمک به انتخاب ­دونالد ترامپ در انتخابات هشتم نوامبر سال ۲۰۱۶ آمریکا و بی اعتبار کردن کارزار تبلیغاتی هیلاری کلینتون، بر روند انتخابات آمریکا اعمال نفوذ شود.

طبق این گزارش هدف تلاش‌های روسیه برای تاثیرگذاری بر انتخابات آمریکا مخدوش کردن چهره هیلاری کلینتون، تضعیف جایگاه وی ­و در نهایت جلوگیری از پیروزی وی در انتخابات بوده است. البته این گزارش اسناد و شواهد ملموس ­یا اطلاعاتی در رابطه با شنودهایی که ­آژانس‌های مخفی­ آمریکا برای جمع آوری این اطلاعات، تهیه گزارش یادشده و ­نتیجه‌گیری‌های آن انجام داده، ارائه نکرده است. ­

دونالد ترامپ نیز با رد این گزارش، هر گونه تبانی میان ستاد تبلیغاتی خود را با روسیه تکذیب کرده و خود را قربانی غرض‌ورزی‌ها و خصومت‌های رقبای دموکراتش می‌داند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 751258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۲
    0 0
    بسوزه پدر این قدرت. سندسازی می کنه مثل بنز.