ایرنا نوشت: بسیاری از مقام های روس از آغاز اعتراض ها در ایران در 10 روز پیش، مداخله دیگر کشورها را در امور داخلی ایران محکوم و از مقامات آمریکایی به دلیل آنچه اقدامات خلاف موازین بین المللی آنها عنوان شد، انتقاد کردند.

اکثر مقام های روس مداخله آمریکا در مسائل ایران را اقدامی سیاسی و در راستای ضربه زدن به برجام خواندند.

مسکو همچنین مواضع ضد ایرانی ترامپ را که در توییت های خود معترضان را به ناآرامی در ایران تشویق می کرد، تقبیح کردند.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه پنجشنبه گذشته در واکنش به اظهارات نیکی هیلی سفیر آمریکا در شورای امنیت گفت: آمریکا در سازمان ملل می تواند از تجربه کشورش در سرکوب معترضان به نظام سرمایه داری در این کشور سخن بگوید.

وی ادامه داد: هیلی می تواند وارد جزییات شود به عنوان مثال به دستگیری های دسته جمعی در جنبش تسخیر وال استریت یا تظاهرات فرگوسن توسط آمریکا اشاره کند.

جنبش تسخیر وال استریت حرکت اعتراضی مردم آمریکا علیه سرمایه داری و بی عدالتی های اجتماعی در این کشور بود که اقشار ضعیف جامعه را در برگرفت و صدها هزار معترض را درسال 2011 به خیابان های آمریکا کشاند.

پلیس آمریکا هزاران نفر از اعضای این جنبش اعتراضی را دستگیر و صدای معترضان را خفه کرد.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز از درخواست آمریکا برای برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت و بررسی اوضاع ایران در آن انتقاد کرد و آن را غیر سازنده و مغایر با معیارهای بین المللی خواند.

وی همچنین با اعمال تحریم های جدید علیه ایران از سوی آمریکا و یا تغییر در شرایط برجام، مخالفت کرد.

ریابکوف گفت: اقدامات آمریکا و برگزاری نشست شورای امنیت درباره مسائل داخلی ایران، دخالت در حاکمیت ایران است.

مواضع آمریکا در رویدادهای اخیر ایران، در شورای فدراسیون (مجلس سنای) روسیه هم بشدت محکوم شد.

کنستانتین کاساچیف رئیس کمیسیون امور بین الملل شورای فدراسیون روسیه نیز جمعه (پریروز) اعلام کرد: سازمان ملل باید حمایت آمریکا را از ناآرامی ها در ایران محکوم کند، چرا که زمان آن رسیده است تا تحریک کننده جهانی (آمریکا) را سرجای خود نشاند.

کاساچیف با بیان اینکه وعده ترامپ برای حمایت از شورش های ضد دولتی در ایران در موعد مقرر چیزی جز مداخله آشکار در امور داخلی ایران نیست، اظهار کرد: زمانی که رئیس جمهوری آمریکا به تخریب کنندگان اموال عمومی وعده حمایت گسترده از طرف ایالات متحده می دهد، این موضوع مهمتر از خود ناآرامی های ایران است که باید در سازمان ملل مطرح و مورد بحث قرار گیرد.

مقام پارلمانی روس به خبرگزاری ایتارتاس گفت که از موضع نماینده دائمی ایران در سازمان ملل که به این سازمان علیه آمریکا شکایت رسمی کرده و واشنگتن را به مداخله بیشرمانه در امور داخلی جمهوری اسلامی و تشویق به خشونت متهم ساخته است، حمایت می کنیم.

وی افزود: این موضع ایران کاملا قابل حمایت است و نباید وانمود کرد که آمریکا حق دارد در هر موردی دخالت کند و بیانیه هایی را در حمایت از آشوب های ضد دولتی در کشورهای دیگر صادر کند.

آلکسی پوشکوف رئیس کمیسیون سیاست گذاری اطلاعاتی سنای روسیه نیز در حساب توییتری خود نوشت: تشکیل جلسه شورای امنیت در مورد ایران، تاثیری بر روند حوادث این کشور ندارد اما آمریکا نیاز به زیر سوال بردن توافق هسته ای دارد.

پوشکوف با اشاره به تلاش آمریکا برای ضربه زدن به ایران از طریق شورای امنیت سازمان ملل متحد، نوشت: نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل موفق نبود. علاوه بر روسیه و چین، سوئد و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل متحد تلاش آمریکا برای بهره برداری از اعتراضات در ایران را محکوم کردند؛ هیلی موفق نبود.

فرانتس کلینتسویچ معاون کمیسیون امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون روسیه نیز گفت: آمریکا این حق را ندارد از طرف جهانیان علیه ایران اعلام موضع و این کشور را تهدید کند.

وی با بیان اینکه آمریکا سعی می کند از تمام جهات به ایران حمله کند، افزود: چه کسی به آمریکا در سازمان ملل حق داده که از طرف همه کشورهای جهان سخن گوید و بویژه کشور مستقلی را تهدید کند.

کلینتسویچ گفت: خودداری از دوراندیشی به سنتی در سیاست آمریکا تبدیل شده است، هیچ سیاستمدار آمریکایی به این واقعیت فکر نمی کند که ایران با عراق و لیبی تفاوت دارد.

وی افزود: تلاش برای بی ثبات کردن کشوری مانند ایران با توانمندی نظامی بالا، اوضاع خاورمیانه را به شدت متشنج می کند.

مقام روس گفت: آمریکا برای اینکه ایران را از مسیر قانونی خارج کند، حتی آماده است تمام جهان را با لغو یکجانبه برجام شانتاژ کند، همه این اقدامات را می توان حمله به ایران در عرصه های مختلف محسوب کرد.

ایگور موروزوف عضو کمیسیون امور بین المللی شورای فدراسیون روسیه نیز معتقد است که اظهارات نیکی هیلی در شورای امنیت حاکی از علاقه واشنگتن به لغو برجام است.

به گزارش شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، موروزوف گفت: آمریکا از هر فرصتی برای مداخله در امور داخلی ایران استفاده می کند؛ به همین دلیل واشنگتن تمام اقدامات ممکن را بکار خواهد بست تا اوضاع ایران را متزلزل کند.

واسیلی نبنزیا نماینده دائمی فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد نیز عصر جمعه در نشست شورای امنیت که به درخواست آمریکا درباره ناآرامی های اخیر ایران برگزار شد، هدف واشنگتن از تشکیل این نشست را برهم زدن برجام و نه حمایت از مردم ایران دانست.

وی افزود: امروز ما دوباره می بینیم که چگونه آمریکا از شورای امنیت سوء استفاده می کند. این دولت نقش سازمان ملل را در صلح و امنیت نادیده می گیرد و همه می دانند که موضوع جلسه امروز خلاف موجودیت شورای امنیت است.

نماینده روسیه تصریح کرد: موضوع این است که نوعی حساسیت در مورد ایران وجود دارد که نگاه درست را به این کشور مخدوش می کند و باعث می شود برخی رویاپردازی کنند.

نبنزیا تاکید کرد: ما در عین اینکه از کشته شدن افراد ابراز تاسف می کنیم اما عقیده داریم که باید بگذاریم ایران به مسائل داخلی خودش رسیدگی کند.

وی اضافه کرد: ما باید به تاریخ توجه کنیم تا ببینیم که چگونه دخالت در کشورها، برداشتن رژیم هایی که دلخواهمان نیستند و اجبار به دموکراسی، چه نتایج دردآوری داشته است. با همین دستورالعمل ها به عراق حمله شد و مردم این کشور هنوز دارند بخاطر آن جنگ رنج می کشند؛ در سوریه نیز شاهد این اتفاق بودیم.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =