«خبرجنوب» نوشت: استاندار فارس با اشاره به کسب رتبه اول فارس در تولید محصولات باغی گفت: 15 درصد از کل محصولات باغی کشور در فارس تولید می شود.

تبادار در جلسه شوراي كشاورزي فارس با بيان اين كه توجه به توليد محصولات باغي در فارس از چند جنبه حائز اهميت است، افزود: بحث اشتغال، كارآفريني و ميزان توليد محصولات باغي در سطح استان حائز توجه است ضمن آن كه زمينه اقتصادي توليد اين محصولات نيز مهم است چرا كه مستقيماً در معاش خانوارها نقش دارد.
استاندار فارس در ادامه از تخصيص 8 ميليارد تومان اعتبار براي فعاليتهاي مختلف در زمينه مقابله با خشكسالي در استان خبر داد و گفت: سازمان مديريت و برنامه ريزي استان فارس اين ميزان اعتبار را از محل منابع ماده 10 اعتبارات خشكسالي در اختيار سازمان جهاد كشاورزي فارس قرار داده است.
وي بيان داشت: انتظار داريم سازمان مديريت و برنامه ريزي با نگاه مبارزه با آفات، سهم بيشتري از اعتبارات سال جاري و سال هاي آتي را براي اين موضوع اختصاص دهد.
تبادار با تاكيد بر اين كه بايد اقداماتي پيشگيرانه در زمينه جلوگيري از سرايت آفت ها به باغ ها لحاظ كرد، اظهارداشت: پس از بروز آفتها لطمات بسياري به باغ ها وارد ميشود كه بايد مسئولين سازمان جهاد كشاورزي فارس همت خود را در مقابله با ورود آفات و كاهش خسارات و هزينه ها به كار گيرند تا سال ها مجبور به پرداخت هزينههاي گزاف براي از بين بردن آفات گياهي نشوند.
استاندار فارس بر لزوم توانمندسازي روستاها تاكيد كرد و بيان داشت: اگر نگاه ما به روستاها عالمانه باشد مشكلاتي همچون تشديد مهاجرت، كاهش سطح توليد، نابساماني اشتغال، تقويت حاشيه نشيني و همچنين آسيبهاي اجتماعي در جامعه ايجاد نميشود و اقتصاد روستاهاي ما نبايد تنزل بيابد، بايد تجارب تلخ گذشته را سرلوحه اقدامات فعلي خود قرار دهيم.
تبادار بيمه محصولات كشاورزي را راهكاري براي كمك به كشاورزان دانست و گفت: در اين راستا، نمايندگان فارس در مجلس شوراي اسلامي و صندوق بيمه بايد كمك كنند و در اعتبارات ملي و استاني براي از بين بردن و جلوگيري از آفات درختان بودجه اي لحاظ شود.
استاندار فارس با تاكيد بر اين كه نگاه مديران استان بايد مسئولانه باشد، گفت: اگر مشكلاتي در پهنه كشاورزي و آب داريم، حل اين مسایل توجه و اهتمام تمام مسئولين را مي طلبد.
وي تاكيد كرد: اعضاي شوراي كشاورزي اعضاي شوراي برنامه ريزي و مجموعهها و كارگروه هاي مرتبط همه براي رفع مشكلات استان مسئول هستند.
استاندار فارس افزود: با توجه به اين كه زمينه كشاورزي زراعي به دليل نبود آب مهيا نيست بايد به كاشت محصولات كم آب بر همچون خرماي مجول در استان توجه ويژه شود و اعتبارات خاصي براي آن در نظر گرفت.
تبادار گفت: در شوره زارهاي استان و همچنين در منطقه سردسير مي توان كشت اين نوع خرما را توسعه داد چرا كه ميزان توليد محصولات آن با گردو برابري ميكند و ميتواند زمينه اقتصادي بسيار مناسبي ايجاد كند. مجموعه استانداري از كاشت خرماي مجول در استان حمايت مي كند.
تبادار با اشاره به طراحي مدل توسعه روستايي فارس با همكاري جهاد كشاورزي و دانشكده كشاورزي شيراز بيان كرد: حيف و خسران است اگر نتوانيم از ظرفيت علمي فارس براي حل مشكلات استان بهره ببريم و در اين زمينه دستگاههاي اجرايي و از جمله سازمان جهاد كشاورزي فارس بايد از اين ظرفيت در حل مشكلات حوزه خود استفاده كنند.
عضو كميسيون كشاورزي و نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي نيز با اشاره به لايحه بودجه 97 و كاهش بودجه تملك و دارايي دستگاه هاي مختلف كشور گفت: در برخي دستگاهها، ميزان بودجه تا 53 درصد كاهش داشته است اما كاهش بودجه خوشبختانه در بخش كشاورزي كمتر و به ميزان تنها 5 درصد بوده است.
علي اكبري افزود: در قالب جدول تبصره 4، 300 ميليون دلار براي آبياري نوين، 300 ميليون دلار براي آبرساني روستايي و 2 ميليارد دلار براي بخش هاي محيط زيست، آبخيزداري و پسماندها در نظر گرفته شده است كه استان فارس بايد از اين فرصت ها استفاده و تلاش كند كه اين سهميهها را جذب كند.
وي افزود: از اين 2 ميليارد دلار اعتبار، پيشنهاد شده كه حداقل 50 درصد آن در بخش آبخيزداري مصرف شود كه اين ميزان اعتبارات قطعاً محقق مي شود.
ریيس سازمان جهاد كشاورزي فارس هم با بيان اين كه فارس با اجراي 18 هزار و 220 هكتار آبياري نوين به عنوان استان پيشتاز كشور شناخته ميشود گفت: برنامه ريزي ها براي بهره گيري تا سقف 70 هزار هكتار از اعتبارات آبياري تحت فشار است.
دكتر محمد مهدي قاسمي تاكيد كرد: براي صرفه جويي در مصرف آب در آبياري هاي نوين نصب كنتور هوشمند ضروري است.
مدير عامل شركت آب منطقه اي فارس نيز گفت: در فارس بايد 9 هزار كنتور هوشمند نصب شود كه به 60 ميليارد تومان اعتبار نياز دارد درحالي كه كل اعتبار طرح تعادل بخشي در فارس 38 ميليارد تومان است.
حميد رضا دهقاني با بيان اين كه امسال دو هزار و 550 حلقه چاه غيرمجاز در فارس پر شده است اظهارداشت: اعتبارات امسال ما جوابگوي نصب هزار و 25 كنتور هوشمند است چرا كه نصب اين كنتورها از محل اعتبارات طرح تعادل بخشي تامين مي شود.
دهقاني بيان داشت: براي نصب كنتور هوشمند در همه اراضي كه تحت پوشش آبياري نوين است بايد از محل 15 درصد آورده كشاورز اين كنتورها تامين و نصب شود.

 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =