معادله ساده‌ای است که مدت‌هاست مسئولین ما مشغول حل کردن آن هستند. این معادله هر سال هنگام ولنتاین، هالووین و کریسمس و... تکرار می‌شود و هر سال هم مسئولین نگران مملکت از نفوذ فرهنگ غرب و از بین رفتن المان‌های فرهنگ داخلی گله می‌کنند که نمی‌توانند این معادله را حل کنند.

اما معادله بسیار ساده است.
اگر دقت کرده باشید در افسانه‌ها پاپانوئل پیرمرد متمولی است که با در خدمت داشتن تعدادی زیادی کوتوله؛ "الف" و دستگاه عریض و طویلش همه کودکان جهان مسیحی را زیر نظر دارد تا شب کریسمس درون جوراب همه آنها یا اطراف درخت کاجشان کادو بگذارد.
پیرمرد چاق و مهربانی که در قطب شمال خانه دارد و نمادی از برکت و تمول در دنیای غرب است. و چشم بینایش همه کودکان جهان را میبیند و به همه برکت می دهد.

در مقابل او ،ما چه داریم؟ حاجی‌فیروز که نوید دهنده سال نو است.
هر سال از اواسط اسفند عده‌ای جوان یک لا قبا که برخی‌شان اصلا نمی‌دانند نوروز چیست،  از زور گرسنگی جامه تکدی را از سر به در می‌کنند، روی سیاه می‌کنند، قرمز می‌پوشند و سر چهارراه‌ها برای یک  هزار تومانی حرکات موزون و ناموزون انجام می‌دهند.

خب این معادله حل کردن نمی‌خواهد کدام‌یک از این دو برای یک کودک جذاب‌تر است؟ پاپانوئل که به مدد انیمیشن‌ها و فیلم‌های جذابی چون "قطار سریع‌السیر قطبی" ساخته رابرت زمه کیس و ده‌ها اثر مشابه دیگر جهانی شده است یا حاجی‌فیروز یک‌لاقبای ما که نه جایی در سینمای ما دارد نه تلویزیون و نه در هیچ‌یک از محصولات فرهنگی؟
یکی نماد ثروت و بخشندگی دیگری نماد گیرندگی و تکدی؟

حال این معادله را بگیرید و جلو بروید، تک‌تک داشته‌های فرهنگی ما که نسبت به نمونه غربی آن تقدمی تاریخی دارند، در آوردگاه تلاقی فرهنگ‌ها به خاک افتاده‌اند و برای حیات محتاج یکی دو اسکناسند که از جیب ما در بیاید یا نیاید. چون محصولات فرهنگی ما به جای آن‌که دست بخشنده داشته باشند همه‌شان گیرنده‌اند و همیشه محتاج کمک این و آنند تا سرپا بمانند.

از یاد نبریم زبان‌ها، فرهنگ‌ها و آداب و رسوم از همین واژه‌ها و اتفاقات کوچکند که مردن آغاز می‌کنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الکس A1 ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    12 4
    زیباترین مطلبی که تا به حال تو خبرآنلاین خوندم...
  • محمدرضا A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    6 4
    فکر نمیکنید هدفشون هم همینه.
  • محمد IR ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    1 7
    حاجی فیروز رایج نیست تا به حال ندیدهایم لطفا مردم را سرگرم نکنید
  • هاشم IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    3 3
    تحلیل درستی است.
  • بی نام A1 ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    7 4
    حاجی فیروز یعنی یک فقیر بیچاره که تو خیابون می رقصه یعنی بیکار و کودک کار فقیر که تو کشورش هیچ حقی نداره و هیچ توجهی بهش نمی شه اما بابانوئل نماد شادی رفاه دمکراسی و حقوق بشر و حقوق شهروندی است من شخصا در هر چیز نمونه خارجی آن را ترجیج می دهم از ایران و ایرانی چیزی باقی نمانده که بخواهیم به آن افتخار کنیم.
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۹
    2 0
    خب چه کسی و کجا باید درباره این نمادها به مردم آموزش داده بشه ؟؟ ما که چندین سال هست فرهنگ عرب رو ورق میزنیم و کارتون غربی نگاه میکنیم ؛ کجا باید در باره سنبل های غنی ایرانی مطلب یاد بگیریم ؟؟؟؟