«خبرجنوب» نوشت: با این که تا کنون بیش از یک هزار و 600 محوطه و تپه باستانی در فارس شناسایی شده اما کمتر از 5 درصد از این سایت ها مورد حفاری های باستان شناسی قرار گرفته و آن طور که معاون میراث فرهنگی فارس معتقد است، کاوش های باستان شناسی ضروری نیست و برای جلوگیری از تخریب انسانی، این محوطه ها در فهرست ملی به ثبت رسیده است.

در حال حاضر در استان فارس نزديك به 3 هزار اثر ثبت شده در فهرست ملي وجود دارد كه از اين تعداد 794 تپه و 813 محوطه متعلق به دوره هاي پيش از تاريخ، تاريخي و اسلامي ديده مي شود، سايت هايي كه عمدتاً در دشت هاي مرودشت، پاسارگاد و شيراز قرار دارد و به باور كارشناسان، آثار فرهنگي بسياري را در دل خود جاي داده كه بايد مورد كاوش هاي باستان شناسي قرار گيرد تا بتوان با تكيه بر اسناد و مداركي كه از اين سايت ها و محوطه ها كشف مي شود و حقايق و سوالات باستان شناسي، حتي به قدمت و اصالت مناطق مختلف استان پي برد.
اما عبدالرضا نصيري معاون ميراث فرهنگي فارس بر اين باور است كه نيازي به حفاري باستان شناسي نيست و آنقدرها هم علم پيشرفت كرده كه با استفاده از روشهاي ژئومغناطيسي و ژئوفيزيك و گمانهزني هاي سطحي بتوانيم پي به ماهيت اين سايت ها ببريم.وي در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اين كه حفاظت از سايت هاي تاريخي بعد از كاوش و حفاري ها يك ضرورت است، گفت: عدم حفاظت محوطه ها بعد از كاوش، نوعي خيانت محسوب مي شود.
معاون ميراث فرهنگي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري فارس ادامه داد: تاكنون يكهزار و 607 محوطه و تپه داراي ارزش تاريخي در فارس شناسايي و در فهرست ملي جاي گرفته كه يكي از اهداف ثبت اين آثار، جلوگيري از تخريب انساني است و اين موضوع به معناي حفاري هاي باستان شناسي نيست.نصيري با اشاره به اين كه تا كنون 2 تا 3 هكتار از سايت هاي باستان شناسي كشور مورد كاوش قرار گرفته، افزود: اين كاوش ها عمدتا با مطرح شدن سوالاتي انجام شده كه با انجام حفاري هاي باستان شناسي، اين سوالات پاسخ داده مي شود.
وي اضافه كرد: يكي از مواردي كه بايد به آن توجه خاصي شود حفاظت و مراقبت سايت ها بعد از كاوش است كه متاسفانه آن طور كه بايد رخ نمي دهد، به طور مثال در محوطههاي هخامنشي چون بردك سياه و يا چرخاب در استان بوشهر، حفاري ها، گودال هايي را به وجود آورده كه در فصول پرباران مملو از سيلاب مي شود و اين موضوع تاثير بسزايي در تخريب محوطه دارد.
معاون ميراث فرهنگي فارس تاكيد كرد: بهتر است براي حفاظت هم كه شده محوطههاي باستاني كمتر مورد حفاري باستان شناسي قرار گيرد تا آسيب نبيند چون معتقديم خاك بهترين محافظ براي اين سايتها و آثار فرهنگي است.
وي در ادامه يادآور شد: ثبت چنين محوطه هايي در فهرست ملي، عاملي بازدارنده براي اجراي طرح هاي توسعه اي و صدمه زدن به اين محوطه هاست و از سويي هم از تخريب انساني جلوگيري مي نمايد.
نصيري همچنين معتقد است آثار فرهنگي كه در دل سايت ها و محوطه هاي تاريخي وجود دارد، ميراثي است كه بايد براي آيندگان نيز محفوظ بماند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 738303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =