دیگر عناوین خبری: مسمومیت آرسنیک در خلیج مکزیک/ دیگر خیلی دیر شده،‌ بیگانه‌ها زمین را پیدا خواهند کرد/ چی می‌شد اگر فقط نیم ساعت دیرتر به مدرسه می‌رفتیم؟/ گزارش سازمان ملل خطا داشت، اما واقعیت هم داشت

بهنوش خرم‌روز: شاید شما هم فکر می‌کنید که پرنده‌ها چندان موجودات باهوشی نیستند. در حقیقت بیش‌تر از یک قرن است که دانشمندان فکر می‌کنند مغز انسان‌ها و در مجموع پستانداران با مغز حیوانات دیگر مانند پرندگان بسیار متفاوت است. اساس این تفکر هم نئوکورتکس یا قشر جدید مغز است که در ساختار مغزی پستانداران دیده می‌شود. از آن‌جا که قشر جدید مغز مسئول فعالیت‌های پیچیده مغزی است،‌ ما همیشه خیال می‌کردیم که مغز ما از مغز سایر طبقات حیوانات، مثل پرنده‌ها برتر است. اما بر اساس گزارش دیروز ساینس‌دیلی، تصور ما ممکن است اصلا درست نباشد. محققین دانشگاه کالیفرنیا توانسته‌اند در مغز پرندگان بخشی را پیدا کنند که درست مشابه مغز پستانداران صدا را پردازش می‌کند. به گفته این محققین، این یافته می‌تواند نقطه آغازی برای پایان داستان متفاوت بودن مغز پستانداران، دست کم در آن حد که پیش از این خیال می‌کردیم، باشد. خب شاید باید برای کشف هوشمندی پرنده‌ها قدری بیشتر تلاش کنیم،‌ ماجرای از چپ به راست شمردن جوجه‌ها که چند روز پیش در خبرها داشتیم را به خاطر دارید؟

مسمومیت آرسنیک در خلیج مکزیک؟
به احتمال زیاد نام آرسنیک را به عنوان یک سم خطرناک شنیده‌اید. آرسنیک یک ماده شیمیایی سمی و معدنی است که در نفت هم پیدا می‌شود. بله درست حدس زدید، باز هم موضوع انتشار نفت در آب‌های آزاد است. بر اساس گزارشی که ساینس‌دیلی در اولین عناوین خبری خود جای داده، مطالعات جدیدی در مورد تاثیرات بلند مدت انتشار نفت و در نتیجه بالا رفتن سطح آرسنیک آب اقیانوس‌ها صورت گرفته است. بالا رفتن سطح آرسنیک درون آب دریا می‌تواند این ماده سمی را وارد چرخه غذایی کند. فوتوسنتز گیاهان دریایی را به هم بزند و احتمال تغییرات ژنتیکی را بالا ببرد که خودش می‌تواند هم موجوداتی ناقص را به بار بیاورد و هم تغییرات رفتاری پیش‌بینی نشده‌ای را در زندگی موجودات دریایی به وجود بیاورد. همچنین این ماده می‌تواند باعث مرگ موجوداتی مانند پرندگانی بشود که از موجودات دریایی آلوده تغذیه می‌کنند. بر اساس مطالعه محققین کالج سلطنتی لندن، انتشار نفت در دریا به طور خاص باعث از کار افتادن سیستم فیلتر طبیعی اقیانوس می‌شود و بدین ترتیب اقیانوس نمی‌تواند به طور طبیعی خودش را از آرسنیک پاک کند. فکر می‌کنم نیازی به توضیح نباشد، به روشنی معلوم است که فاجعه نفتی خلیج مکزیک که متاسفانه هنوز کنترل نشده است، دقیقا با افزایش آرسنیک چه بلایی بر سر طبیعت منطقه خواهد آورد. البته دیگر مطمئن نیستم استفاده از کلمه منطقه در این مورد کافی باشد!

دیر یا زود، بیگانه‌ها زمین را پیدا خواهند کرد
نیوساینتیست دیروز یکی از اولین عناوین خود را به گزارشی مفصل در مورد موضوعی نه چندان جدید، اما همچنان پیچیده و بی‌جواب،‌ اختصاص داده است:‌ ملاقات با بیگانگان یا همان موجودات غیرزمینی. شاید تا همین چند سال پیش بیگانگان فقط و فقط به فیلم‌های علمی- تخیلی محدود می‌شدند، اما با پیشرفت‌ بیشتر و افزایش دانسته‌های ما، حالا دیگر صحبت از بیگانه‌ها چندان غریب نیست، اگرچه هنوز عادی و معمولی نیست. نیوساینتیست در گزارش خود به نگرانی استفان هاوکینگ اشاره کرده است. این فیزیکدان مشهور، ‌وضعیت بومیان آمریکا را هنگام ورود اروپایی‌ها به این قاره مثال زده است. خب واقعیت این است که فناوری ما هنوز قادر به پیدا کردن موجودات ساکن سایر سیارات نیست. بنابراین اگر آن‌ها بتوانند ما را پیدا کنند، به احتمال زیاد از ما پیشرفته‌تر هستند. خب می‌توان به این مسئله دو جور نگاه کرد:‌ وای خیلی هیجان‌انگیز است،‌ یا واقعا وحشتناک است!‌ در واقع ما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که اگر روزی پیامی از بیگانه‌ها دریافت کردیم،‌ باید جواب بدهیم یا نه. در حالی که حتی محققین و مراکز مخصوص برای جستجوی هوش در سیاره‌های دیگر هم داریم! شما فکر می‌کنید جواب چیست؟ خب،‌ حتی اگر بخواهیم فرستادن هر گونه پیامی را ممنوع کنیم تا در امان بمانیم،‌ دیگر خیلی دیر شده چون دست‌کم 60 سال است که امواج رادیویی،‌ تلویزیونی و ماهواره‌ای را به فضا می‌فرستیم. کسی چه می‌داند شاید برنامه‌های ما الان هم بیننده‌های بیگانه داشته باشد!

اگر فقط نیم ساعت دیرتر به مدرسه برویم...
چند بار صبح‌ها که برای مدرسه رفتن بیدار می‌شدید، آرزو کرده‌اید که کاش کمی بیشتر می‌توانستید بخوابید؟ خیلی زیاد، نه؟! خب به نظر می‌رسد حق داشتید. لایو ساینس دیروز از مطالعه جدیدی خبر داده است که نشان می‌دهد اگر فقط و فقط نیم‌ ساعت دیرتر مدرسه آغاز شود، به حال نوجوانان بسیار مفید خواهد بود. بر اساس این مطالعه، ‌نیم ‌ساعت دیرتر شروع کردن مدرسه باعث می‌شود که اکثر دانش‌آموزان حدود 45 دقیقه بیشتر وقت برای خوابیدن داشته باشند و همین 45 دقیقه،‌ احساس خستگی و حتی افسردگی را در آن‌ها کاهش می‌دهد. همچنین با این تغییر نیم ساعته، غیبت‌های زنگ اول و مراجعات به مراکز درمانی هم کم‌تر می‌شود. با این که برخی معتقدند برای اثبات این نتایج باید باز هم مطالعات بیشتری انجام شوند، اما این اولین بار نیست که مطالعه‌ای نشان می‌دهد مدارس، زیادی زود شروع به فعالیت می‌کنند و قدری تاخیر منافع زیادی می‌تواند به دنبال داشته باشد.

گزارش سازمان ملل خطا داشت، اما واقعیت داشت
سال گذشته کمیته بین‌ دولتی تغییرات آب‌و‌هوایی سازمان ملل، گزارشی 3هزار صفحه‌ای در مورد تغییرات آب‌وهوایی زمین ارائه داد. در فضای پر از شک و تردیدی که در مورد واقعیت تغییرات آب‌وهوایی و نتایج آن در آن زمان وجود داشت و البته هنوز هم تا حدی وجود دارد، این گزارش برای بسیاری پذیرفتنی نبود. چندی پیش یک موسسه پیشتاز هلندی در علوم محیطی چندین خطا دراین گزارش مفصل پیدا کرد و با اعلام آن‌ها از مسئولین سازمان ملل خواست که در این موارد دقت نظر بیشتری به خرج بدهند. خب فکر می‌کنید چنین بحثی چه نتیجه‌ای می‌تواند داشته باشد؟ بسیاری از کشورها برای رد کامل گزارش سازمان ملل و ندیده گرفتن اخطارهای آن، از خود آمادگی نشان دادند! اما اسوشیتدپرس دیروز نوشته است که آژانس ارزیابی محیطی هلند اعلام کرده که هیچ‌کدام از ایرادهای گرفته شده، اصل گزارش را زیر سوال نمی‌برد. هنوز هم گرمایش زمین خطری جدی است و عواقب فاجعه‌باری را می‌تواند به همراه داشته باشد. حتی مدیر این موسسه اظهار داشته که اطلاعات این گزارش مثل تکه‌های بازی دومینو نیستند که با افتادن یکی،‌ همه به دنبال هم بریزند، بلکه مثل قطعه‌های یک پازل هستند که باید به درستی کنار هم چیده شوند، اما صحت آن‌ها زیر سوال نمی‌رود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 73345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
    0 0
    چه بخش جالبیه!!! تازه کشفش کردم!! دارم همه ی "مروری کواه بر خبرهای روز" را می خونم!!