برخی فروشگاه‌ها در تهران و برخی شهرهای کشور روز گذشته در همراهی با حراج بازارهای بین‌المللی موسوم به «بلک‌فرایدی»، اقدام به حراج اجناس فروشگاه‌های خود کردند، اما بررسی‌ها نشان داد اجناسی که حراج خوردند، کالاهای ارزان و بی‌کیفیت بودند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،جمعه سیاه یا حراج جمعه (Black Friday) در آمریکا روز بعد از روز شکرگزاری است که عملاً آخرین جمعه ماه نوامبر به شمار رفته و آغاز آیین خرید برای کریسمس حساب می‌شود. در واقع جمعهٔ سیاه، یک روز تعطیل نیست، اما اکثر شرکتها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بروند.

روز بلک فرایدی مردم از شب قبل جلوی فروشگاه‌ها صف می‌بندند یا حتی می‌‌خوابند که شاید بتوانند کالای مورد نظرشان را با تخفیف خوبی تهیه کنند. بزرگ‌ترین خرید و فروش‌های سال امریکا در این روز رخ می‌دهد.

هر چند آمریکای شمالی محل اصلی رخداد این سنت است، اما همچون بسیاری از سنتهای دیگر این منطقه، این سنت نیز به کشورهای دیگر سرایت کرده است.

این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت ۴ صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و باید تا قبل از آغاز شب خرید کرده باشند. 

در این روز، فروشگاه‌ها حراج خود به مناسبت نزدیک بودن به سال جدید را آغاز می‌کنند و شهرت این روز به تخفیف‌های شگفت‌انگیز فروشگاه‌ها است.

فرق بلاک فرایدی ایرانی با مشابه خارجی

 مدتی است چند فروشگاه اینترنتی و مجازی در ایران نیز همزان با جمعه سیاه اقدام به برگزاری این حراج همزمان با سایر نقاط جهان کرده‌اند. با این حال جمعه سیاهی که در ایران به موازات کشورهای دیگر اتفاق افتاده، به اعتقاد کارشناسان، یک نوع تقلید ناشیانه است؛ چراکه به نظر می‌رسد نه فروشنده حاضر به تخفیف گسترده است و نه با مشتری راه می‌آید.

در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در جمعه سیاه در ایران وجود دارد، تنوع نداشتن کالاهای حراجی است؛ به نظر می‌رسد کالاهایی که برای عرضه اعلام می‌شوند، بیشتر جنبه تبلیغی دارند و به نوعی می‌توان اینطور برداشت کرد که «کی داده و کی گرفته؟!» نه کیفیت خوب است و نه کسی حاضر به خرید.

بررسی ها نشان می دهد اجناسی که دیروز دربلک‌فرایدی در فروشگاههای ایرانی حراج خورند، اکثرا اجناس خیلی ارزان و شناخته نبودند. آنچه هم تحت عنوان مارک عرضه شد،در بخش پوشاک تک سایزها و دربخش لوازم خانگی برندهای ناشناخته بود که در روزهای عادی سال مشتری ندارند.

مشتری هایی که دیروز به بلاک فرایدی ایرانی رفته بودند،می گفتند فروشگاههای حراجی عمدتا برای خالی کردن انبار خود در این حراج‌ها شرکت کرده بودند.

حراجی که رسمیت ندارد

در بخش حراج آنلاین هم اتفاق دیگری افتاد.کاربران می گفتند،قیمت ها به جای آنکه ارزان شود،یا تفاوت چندانی نداشت و یا گران تر تمام می شد.ضمن این‌که وقتی تعداد سفارش‌ها بالا می رفت،شرکت‌ها در پردازش این خریدها و ارسال و پشتیبانی به مشکل برخورد می کردند.

به این مسایل، این نکته را نیز می‌توان اضافه کرد که کاربرها اعتقاد داشتند، شرکت‌ها قبل از این‌که حراج‌ها را شروع کنند، قیمت‌ها را مقداری افزایش داده و بعد در حراج قیمت‌ها را در همان محدوده قیمتی قبل از حراج نگه می داشتند.

سعید اشتیاقی، عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین درباره جمعه سیاه در ایران اظهار داشت: «من این موضوع را در ایران پیگیری کردم و فروشگاه‌هایی که اعلام حراج کرده بودند، از چند روز قبل اس‌ام‌اس می‌دادند و تبلیغ می‌کردند. اما نکته این‌جاست که زمانی که این فروشگاه‌ها برای حراج اعلام کردند، اصلا درست نیست.»

وی افزود: «اگر در کشورهای دیگر این زمان را برای بلک‌فرایدی یا جمعه سیاه اعلام می‌کنند، به دلیل این است که سال نو میلادی نزدیک است و به دلیل عید، جنب‌وجوش برای خرید در کشورهای آنها بالا می‌رود. همان‌طور که در عید نوروز در ایران این‌گونه است.»

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تصریح کرد: «نکته دوم این است که چنین کارهایی نیاز به ایجاد زیرساخت دارد و کالاها باید تخفیف اساسی داشته باشند؛حال آنکه کالاهایی که در بلک‌فرایدی ایرانی حراج‌ شد،گاهی 2 سال در انبار شرکت‌ها مانده و یا بنجل بود.»

اشتیاقی با بیان این‌که تخفیف‌ها باید واقعی باشد، متذکر شد: «ما در تخفیف‌هایی که در حراج‌ها در بلک‌فرایدی ایران می‌دیدیم، این بود که تخفیف‌ها واقعی نبود.»

وی گفت: «شرکتی که اقدام به حراج می‌کند، باید زیرساخت‌ها را در نظر بگیرد؛ به طوری که با این مشکل دچار نشود که نه بتواند کالا را ارسال کند و نه این‌که سفارش بگیرند. این در حالی است که ما وقتی به سراغ فروشگاه‌های اینترنتی که در ایران حراج را اعلام کرده بودند، می‌رفتیم، شاهد بودیم که اصلا نمی‌توانستیم وارد سایت آنها شویم.»

عضو اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان این‌که به نظر می‌رسید در حراج‌هایی که اعلام شده، بیشتر توجه شرکت‌ها به تبلیغات اجناس خود بوده است، افزود: «این کار با فرهنگ ما همخوانی ندارد؛ اگر هم قرار است چنین شیوه‌هایی اجرا شود، باید کاری کنیم که از جیب فروشنده به جیب خریدار بدهیم و تخفیف‌ها استثنایی باشد.»

اشتیاقی تصریح کرد: «از سوی دیگر، بررسی‌ها نشان می‌داد که کالایی که در حراج‌ها اعلام می‌شد، قیمت‌هایی بالاتر از هفته یا ماه قبل از حراج داشتند. همچنین کالاهای مرغوب عرضه نشده بود و بیشتر کالاهای بنجل در حراج‌ها دیده می‌شد.»

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 730869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    5 74
    كمي منصف باشيم. اينجور هم نيست كه در خارج همه اجناس خوب را حراج مي كنند و در ايران همه اجناس حراجي بنجل است. يعني اگر به اتحاديه ها درصد بدهند همه اجناس خوب مي شود؟ عقل هم براي استفاده است پس بايد قبل از خريد همه شرايط را مقايسه كرد و بعد اقدام كرد. اگر هم چيزي نمي خواهيد كه اصلا چرا به اينگونه سايتها سر مي زنيد تا وسوسه شويد؟
    • حمید A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
      12 3
      کشوری که تورم بالای ۵درصد داره حراج اصلا معنی نداره.وقتی جنسی فروخته بشه سال بعد باید گرونتر خریده بشه من مغازه دار ترجیح میدم جنسم تو مغازه بمونه که سال بعد گرونتر نخرم.امریکا و اروپا تورم زیر ۳درصد دارند و ژاپن هم تورم منفی داره قطعا دوس ندارن پولشون راکد بمونه
  • بی نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    47 1
    به طور کلی ایرانی‌ها از هر موقعیتی صرفا برای کلاه‌برداری و خالی کردن جیب هم‌وطنان‌شان استفاده می‌کنند و کاری به دلیل و سنت و عرف و ... ندارند. صرفاً موضوعی برای چاپیدن باشد کافی است. این موضوع هم هیچ ربطی به حکومت و دولت ندارد و عامل اصلی‌اش احتمالا ژن نامرغوب ایرانی‌هاست اگر باور ندارید، کتاب‌هایی که 200 سال پیش توسط غیرایرانی‌ها درباره ایران و ایرانی نوشته شده را بخوانید. سطح فرهنگ مردم از چندصد سال پیش تا به حال ذره‌ای افزایش نداشته است.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    39 2
    من از اين برنامه خبر نداشتم. الان كهرخبر شما را ديدم رفتم قيمتها را در سايتشان نگاه كردم. تلويزيون سامسونگ ٤٩ اينچي را كه من هفته پيش از مغازه خريدم ٢٥٥٠، الان نوشته قيمت اصليش بوده ٣١٥٠، در حراج شده ٢٦٣٣ تومان خدا رو شكر كه نمي دونستم و گول تبليغشان را نخوردم.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    36 0
    میخواستم یه نلفن رومیزی پاناسونیک بخرم ، تو بازار 140 تو قیمت داشتم ، یه سایت خیلی معروف دیروز اومده بود قیمت رو گذاشته بود 185 تومان ، و روش خط کشیده یود و با تخفیف ، 155 تومان می فروخت برای بلک فرایدی.. مثلا حراج کرده بود
  • بی نام A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۴
    1 26
    ما که راضی بودیم دم این فروشگاه های آنلاین گرم که قیمت ها رو واقعی کردن حتی اگه تخفیف ها واقعی نباشه در ضمن اگر قصدشون بازی با مردم با بالا پایین کردن ضایع قیمت ها باشه که زود رسوا میشن مجبورن درست برخورد کنن و حداقل قیمت بعد از تخفیفشون قیمت واقعی جنس هست نه بیشتر
    • بی نام RO ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
      6 0
      خریت که شاخ و دم ندارد . از کی تو ایران شرکتی . فروشگاهی . سایت برا مردم یا بلک فلانی قیمتش رو اورده پایین شماها هم نوچه های همین سایت ها هستید که بله من خرید کردم عالی بود خودتونید .
  • بی نام IR ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    28 0
    اصلا حراج نبود مسخره بازی بود . برای مثال جنس 100 هزار تومنی رو 140 هزار تومن کرده بود و مجدد قیمت 100 هزار تومنی زده بود که مثلا حراج کرده. اصلا هم به صرفه نبود .سایت های معروفی هم این کار رو کرده بودن . اجناسی هم زده بودن که واقعا بیخود بود. چیه اخه .
  • بی نام A1 ۰۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    25 1
    واقعا بی کیفیت بودند و فقط تبلیغات توخالی بود
  • يك ايراني ...از تهران A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۵
    6 0
    سايتهاي ايراني فروش اينترنتي مشكل داشتند و واقعا كاري نميشد از پيش برد و از طرفي تعداد اجناسي كه حراج كرده بودند انگشت شمار بود.
  • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۰۶
    0 0
    بله بلک فرایدی نباید باشه ولی آیا تخفیف خوب برای کالای با کیفیت وجود داره در کشور حالا مثلا دم عیدی؟