نامه نیوز نوشت: عملکرد برخی از اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی و یا عزل و نصب‌هایی که مورد تایید اصلاح‌طلبان نیست، فعالان این جریان سیاسی را به فکر واداشته تا موضوع را آسیب شناسی کرده و به فکر راه حل باشند. آسیبی که از آن در تحت عنوان «شبه اصلاح طلبی» یاد می‌شود.

جریان اصلاح طلب این روزها سخت تحت فشار منتقدان است. منتقدانی که یک روز به خاطر نارضایتی از کابینه در درستی ائتلاف با اعتدالیون و حمایت از روحانی تردید می کنند و یک روز فهرست و فراکسیون امید را ناکارآمد می خواند. اخیرا نیز انتصابات در شهرداری تهران مورد انتقاد قرار گرفته و بدنه اجتماعی اصلاح طلبان را دلخور کرده است . سرنخ انتقادات از دولت، مجلس و شورا همه به یک جا می رسد؛ «شبه اصلاح طلبان».

این نام را محمدرضا تاجیک تئوریسین اصلاح طلب برای گروهی که از اعتبار این جریان استفاده کرده و حالا راه خود را می روند؛ گذاشته است. نامشان هرچه باشد تفاوت چندانی ندارد اما به باور افرادی مانند تاجیک باید هرچه سریعتر شناسایی و طرد شوند. این افراد می گویند این آفت پیامدهای خطرناکی برای جریان اصلاح طلب دارد. آنها برآورده نشدن مطالبات مردمی و تعمیق اختلافات میان فعالان سیاسی اصلاح طلب را ناشی از اقدامات و موضع گیری های همین شبه اصلاح طلبان می دانند.

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه «من به عنوان یک روحانی اصلاح طلب به این گروه سیاسی نقد دارم» گفت: « این همان نقدی است که به اصولگراها نیز وارد است. در مملکت ما مبارزات سیاسی در اردوگاه اصولگرایان یا اصلاح طلبان بر اساس اصول اخلاقی نیست و همه مبارزه برای آن است که طرف ما مقابل ببازد. اخلاق، منافع مردم، حفظ استقلال کشور، آزادی فکر و احترام به حقوق متقابل کمتر مطرح است یا اصلا مطرح نیست».

وی با تاکید بر اینکه «درباره همه اصلاح طلبان یا همه اصولگرایان حکم نمی دهم» گفت: « نتیجه رویکرد مورد اشاره این می شود که وقتی گروهی پیروز شد و به منصب رسید سعی می کند که حد الامکان به فکر منافع خود بوده و رقیب را از میدان به در کنند. میخواهند پیروزی به دست آمده را برای خود جشن بیگیرند غافل از اینکه مردم رای دهنده به یک امیدی به آن ها رای داده اند. برای مردم نجات مملکت، استقلال کشور، حفظ منافع ملی و بهبود وضعیت اقتصادی مهم است».

فاضل میبدی همچنین خاطرنشان کرد: « من معتقد هستم که اختلاف موجود در درون یا میان گروه های سیاسی عمدتا به این برمی گردد که اصول اخلاقی را مد نظر ندارند و منافع ملی بر منافع خود مقدم نمی دانند. در تعالیم دینی ما بر تقدم منافع مردم بر خود بسیار تاکید شده و واژه ایثار اساسا به همین معنا است. متاسفانه در کشور ما اینطور نیست و منظور نبودن منافع ملی را در عزل و نصب ها، ماموریت دادن ها و پاداش دادن ها و ... مشاهده می کنیم. به همین خاطر است که روز به روز دچار مشکلات بیشتری در عرصه سیاست داخلی و خارجی می شویم».

وی با اشاره به انتقاداتی که به عملکرد برخی از اعضای فراکسیون امید وارد است، گفت: « برخی که به نام اصلاح طلب به مجلس راه یافته اند تنها از اینکه چهار سال عنوان نماینده را دارند و منافعی به دست آورده اند خوشحال هستند. به فکر بعد از چهار سال نیز نیستند. این درحالی است که اگر کسی با این رویکرد و بدون توجه به منافع کشور به مجلس راه یابد، به خود و ملت ایران خیانت کرده است».

فاضل میبدی افزود: «در شهرستان ها می بینیم که یک اصلاح طلب بر علیه اصلاح طلب دیگر فعالیت می کند. عمق ماجرا را که می بینید روشن می شود که هیچ کدام از آن ها بر مبنای عقلانیت و اخلاق رفتار نمی کنند و صرفا می خواهند منافع بیشتری برای خود کسب کنند».
وی با ابراز تاسف از عملکرد نامناسب برخی از اصلاح طلبان در شهرستان ها ، گفت : « کاش به جای این نشست های سیاسی مداوم که به رد و بدل کردن اطلاعات سیاسی می گذرد کمی هم به مسایل اخلاقی و انسانی توجه می کردیم».

وی تاکید کرد: « در کشورها پیشرفته و دموکرات بیش از هر چیز به منافع ملی اهمیت داده می شود و منافع شخصی افراد و مسئولان در اولویت هایی بعدی قرار می گیرد ، به همین خاطر شاهدیم که دموکراسی در این کشورها نهادینه شده است اما در کشور ما هنوز موفق نشده ایم که بر مبنای دموکراسی کشور را مدیریت کنیم. خود اصلاح طلبان هنوز حرف یکدیگر را تحمل نمی کنند. البته نظر هرکسی محترم است اما باید حرف یکدیگر را پذیرفت با مدارا و تسامح و تساهل امور را پیش برد. متاسفانه ما در کشورمان هیچ یک از این اصول را مشق نکرده ایم».

‌29212

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =