اگر با فرزندانتان یکسان برخورد نکنید تا میانسالی افسرده خواهند ماند/ موسیقی کلاسیک قلب بیماران را در حالت زندگی نباتی به حرکت وا می‌دارد/ شکست کشتی فضایی روسی در اتصال به ایستگاه فضایی بین‌المللی

بهنوش خرم‌روز: امروز باز هم یک خبر خوب از دنیای پزشکی و این‌بار در مورد بیماری ترسناک ایدز داریم که هم به روش درمانی متفاوتی اشاره کرده و هم ظاهرا محققین را بسیار هیجان‌زده کرده و خبرگزاری‌های متفاوتی ترجیح داده‌اند در عناوین اول خود به این موضوع اشاره کنند. بنابراین مرور امروز را با این خبر شروع می‌کنیم. هلث‌دی دیروز در گزارشی به یافته‌های جدید محقققین برای درمان ایدز پرداخته است. بر اساس این گزارش، ‌دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از ژن درمانی،‌ در مقابله با ویروس عامل بیماری ایدز موفق شوند. این مطالعه از یک نظر با سایر مطالعاتی که روی حیوانات آزمایشگاهی انجام می‌گیرد متفاوت است،‌ موش‌هایی که در این مطالعه استفاده شده‌اند، ‌انسانی شده هستند، ‌یعنی سلول‌های سیستم ایمنی بدنشان در حقیقت سلول‌های سیستم ایمنی بدن انسان است و به مقابله با یک بیماری انسانی هم پرداخته است. البته از آن‌جایی که انجام این گونه مطالعات بر روی انسان ها ممکن و البته اخلاقی نیست، چاره دیگری وجود ندارد. در واقع محققین با تزریق سلول‌های بنیادی انسان به موش‌ها،‌ توانسته‌اند این ویژگی را در این موش‌های خاص به وجود بیاورند. اما مقابله با ایدز. ظاهرا ‌سیستم ایمنی بدن انسان‌ها یک گیرنده پروتئینی خاص دارد که مانند یک در برای ورود ویروس اچ.آی.وی عمل می‌کند. در گروه بسیار کمی از انسان‌ها بر اساس یک نقص یا شاید بهتر باشد بگوییم تفاوت ژنتیکی،‌ این گیرنده غیرفعال می‌شود و بنابراین این افراد به طور ذاتی در برابر ابتلا به ایدز مصون هستند. حالا دانشمندان با دستکاری ژن‌ها می‌خواهند این در ورودی را در بیماران مبتلا به ایدز قفل کنند و از پیشروی بیماری در بدن آن‌ها جلوگیری نمایند. محققین این پروژه معتقدند که بالاخره طبیعت راه مقابله با ایدز را به آن‌ها نشان داده است. باید ببینیم در آینده این پروژه به کجا خواهد رسید.

رویای رسیدن به انرژی پاک و دنیایی که کلا از انرژی‌های پاک استفاده کند، ‌اصلا رویای تازه‌ای نیست. اما تا قبل از محقق شدن آن،‌ شاید بتوان تنها مناطق خاصی را با این ویژگی روی زمین به وجود آورد، ‌تا شاید الگویی برای سایر مناطق بشوند. در همین راستا، سازمان جهانی در نظر دارد یک سایت متفاوت جهانی بسازد که تنها با انرژی‌پاک،‌ آن هم از نوع خورشیدی بگردد. در واقع این یک پروژه استفاده همه جانبه از انرژی خورشیدی در 13 جزیره گالاپاگو است که ظاهرا جهانی خواهد بود. خبرگزاری ای.اف.پی دیروز گزارش داده است که ژاپن طی قراردادی برای کمک به این پروژه 10 میلیون دلار هزینه کرده است. سرمایه ژاپن برای طرح انرژی پاک با سیستم‌های انرژی خورشیدی در جزیره بالترا، یکی از این 13 جزیره صرف خواهد شد. شاید بد نباشد بدانید جزایر گالاپاگو از سه دهه پیش که مشخص شد چه منطقه غنی از گونه‌های گیاهی و جانوری است، برای این طرح انتخاب شدند.

همیشه به والدین توصیه می‌شود که بین فرزندانشان تفاوتی قایل نشوند و با همه آن‌ها یکسان رفتار کنند،‌ البته قطعا منظور عین هم رفتار کردن نیست،‌ بلکه حقوق یکسان و ابراز محبت و علاقه هم‌سطح و مانند آن است. اما حالا به گزارش هلث‌دی،‌ پایه‌های علمی هم به این توصیه اضافه شده است. مطالعه جدیدی نشان می‌دهد کودکانی که در خانه‌هایی بزرگ شده‌اند که یا مورد محبت زیادی مادر بوده‌‌اند یا برعکس از طرف مادر رد می‌شده‌اند،‌ آثار این تفاوت برخورد را تا میانسالی حفظ می کنند و به نسبت بیشتری به علایم اختلالات افسردگی مبتلا می‌شوند. بر اساس این مطالعه،‌ حتی اگر کودک مدت‌ها دور از خانه بوده باشد یا مدت زیادی از جدا شدن فرزند از والدینش گذشته باشد، ‌باز هم تاثیر تفاوت‌هایی که بین فرزندان گذاشته شده،‌ رویشان باقی می‌ماند.

برنامه‌های فضایی با همه هزینه و دقتی که صرفشان می‌شود، ‌اما باز گاهی موفقیت‌آمیز نیستند و چه موفق باشند و چه شکست بخورند، تبدیل به عنوان اول خبرها می‌شوند. این بار شکست کشتی باری فضایی بدون سرنشین روسی، موضوع خبرهای شده است. بر اساس گزارشی که رویترز دیروز در این باره منتشر کرده،‌ یک خطا در ارتباط رادیویی باعث شده که این کشتی فضایی حامل تجهیزات برای ایستگاه فضایی بین‌المللی، نتواند در جایگاه مورد نظر در این ایستگاه بنشیند. ظاهرا یک فاصله زمانی 25 دقیقه‌ای،‌ همه چیز را خراب کرده است و کشتی فضایی روسی، البته خوشبختانه با یک فاصله امن 3 کیلومتری از ایستگاه قرار گرفته و بنابراین هیچ خطری متوجه شش سرنشین ایستگاه نشده است.

این روزها وزن کم کردن نه تنها موضوع داغ مدگرایان است، بلکه به یک مسئله مهم در مطالعات علمی هم تبدیل شده است. شاید چون با گرایش افراد زیادی به این موضوع،‌ باید سایر جنبه‌های آن را هم بررسی کرد. وزن،‌لاغری و چاقی واقعا دیگر یک ‌بعدی نیست. یکی از جنبه‌های وزن کم کردن ظاهرا اجتماعی بودن این فعالیت است. ظاهرا افرادی که می‌خواهند وزن کم کنند، در گروه‌های بزرگ‌تر بیشتر موفق می‌شوند. گزارش دیروز رویترز،‌ به مطالعه جدیدی پرداخته که نشان می‌دهد هر چه تعداد شرکت‌کنندگان در یک مرکز کاهش وزن بیشتر می‌شود،‌ نسبت کاهش وزن تک تک آن‌ها بالاتر می‌رود: هر ده نفری که به جمع اضافه شوند، کاهش وزن اعضا نیم درصد بیشتر می‌شود. شاید بخواهید بدانید که این مطالعه را محققین دانشگاه کپنهاک دانمارک در 22 مرکز کاهش وزن واقع در 5 کشور مختلف انجام داده‌اندو در هه این مراکز هم به نتیجه مشابهی رسیده‌اند.

هر روز که می‌گذرد، یافته های تازه‌ای در مورد یک حالت می‌توان گفت ناشناخته از زندگی انسان به دست می‌آید،‌ چون ما هیچ اطلاعاتی از تجربه فرد در این حالت به طور مستقیم نداریم، حالتی که به زندگی نباتی معروف است. نیوساینتیست دیروز در یک گزارش بسیار جالب به تاثیر موسیقی کلاسیک بر افرادی که در این حالت به سر می‌برند نوشته است. ظاهرا پخش موسیقی کلاسیک برای این افراد روی ضربان قلب آن‌ها تاثیر می‌گذارد و باعث می‌شود که ضربان قلبشان تغییر کند. جالب این‌جاست که ضربان قلب افرادی که در حالت زندگی نباتی هستند،‌ دقیقا مانند تغییر ضربان قلب افراد سالم در هنگام شنیدن این نوع موسیقی است. به نظر می‌رسد که حتی وقتی امکان هیچ گونه فکر هشیارانه‌ای وجود ندارد، موسیقی می‌تواند روی سیستم‌های عصبی که مسئول هیجان‌های افراد هستند تاثیر بگذارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد US ۱۲:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۵
    8 1
    اگه بشه که اینقدر تیترای الکی و خبرای بی منبع ننویسین.
    • ali IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۴
      4 0
      با نظر فرهاد موافقم چون با این تبلیغات فقط دوس دارین صفحه تون خالی نمونه
  • shahrear IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۴/۱۶
    4 1
    مرسی
  • dorsa IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۸/۲۸
    2 0
    با نظرفرهادموافقم
  • بدون نام IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
    0 1
    متوسط