13 آبان ماه مصادیقی ازمجاهدت وفداکاری ملت بزرگ ایران است

تاریخ معاصر ایران زمین پر از افتخارات و رشادت های مردانی است که نامشان غرورملی وافتخار را دروجود هرایرانی طنین انداز کرده ویوم الله 13 آبان یکی ازبرگ های زرین این افتخار است.

محسن رحیمی*: 13 آبان ماه مصادیقی ازمجاهدت وفداکاری ملت بزرگ ایران درمبارزه علیه مظاهر شیطانی واستکبار جهانی است که منشاء وتداوم این حرکت انقلابی واسلامی میتواند راهبرد آرمان گرایی نسل های متعدد و مومن این سرزمین باشد . روز 13 آبان که درتقویم به عنوان روزمبارزه با استکبار نام گذاری شده یادآور سه واقعه مهم است ، درتاریخ معاصرایران :

روز 13 آبان 1343، یادآور تصمیم ابلهانه محمد رضا پهلوی برای تبعید امام خمینی(ره) به کشور ترکیه است و 13 آبان 1357 سالروز به خاک و خون کشیده شدن دانش آموزان توسط رژیم شاه و بالاخره روز 13 آبان 1358 روز بیداری خرد و اندیشه دانشجویانی بود که منجر به تسخیر لانه جاسوسی شیطان بزرگ، امریکا و دستگیری افراد مرکز فرماندهی براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بود.

در این خصوص روابط عمومی اوقاف لرستان ضمن گرامیداشت یوم الله 13 آبان نکات ذیل را یادآور می شود:

تبعید امام خمینی (ره) به ترکیه 13 آبان 1343:

کاپیتولاسیون یا حق قضاوت کنسولی حقی است که به اتباع بیگانه داده می شود وآنها را از شمول قوانین کشور مصون و مستثنی می کند، به طوری که در صورت ارتکاب جرم در خاک کشور دولت میزبان حق محاکمه آن مجرم را ندارد.

کاپیتولاسیون ریشه در استعمار دارد و کشورهای استعمارگر این قانون را به کشورهای ضعیف تحت سلطه تحمیل می کردند؛ کاپیتولاسیون در ایران طی معاهده ترکمن چای برای اتباع روسیه به رسمیت شناخته شد و پس از آن برخی کشورهای استعمارگر دیگر، این امتیاز نامشروع را به علت ضعف حکومت های قاجاریه کسب کردند؛ و در سال 1306 تحت فشار افکار عمومی و فضای حاکم بر جامعه بین الملل پس از جنگ جهانی لغو گردید.

هنوز بیش از 3 دهه از القای کاپیتولاسیون نمی گذشت که محمد رضا پهلوی احیاگر مجدد آن شد. به دستور شاه، پیشنهاد آمریکا مبنی بر اعطای مصونیت قضائی به اتباع آمریکایی را به صورت یک لایحه قانونی در هیئت دولت تصویب کرد.

با اعلام این خبر امام(ره) طی نطق تاریخی شان به رسوائی این اقدام ننگین پرداختند( دولت شاه با کمال وقاهت از این امر ننگین طرفداری می کند، اینها ملت ایران را از سگ های آمریکایی پست تر می بینند) چنانچه یک شهروند ایرانی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست از او می کنند؛ اگر حتی شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواستش می کنند و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد هیچ ایرانی حق اعتراض و رسیدگی ندارد.

جواب رژیم شاه به امام که آرام نمی نشستند در واکنش به این اعتراض ها تنها تبعید امام بود. و این سرآغاز هجرتی بود که 14 سال بعد پیروزی انقلاب اسلامی را به بارآورد .

روز دانش آموز 13 آبان 1357:

درحالی که انقلاب اسلامی مردم ایران به رهبری امام خمینی(ره) به روزهای سرنوشت سازی نزدیک می شد، همه اقشار مردم ایران از زن و مرد و پیر و جوان سعی در ایفا کردن نقش تاریخی خود و عمل به تکلیف الهی داشتند در این میان دانش آموزان و نوجوانان شور و حال دیگری داشتند صبح 13 آبان 1357 دانش آموزان در حالیکه همه مدارس را تعطیل کرده بودند به سمت دانشگاه تهران حرکت کردند، هر دقیقه و ساعت بر سیل خروشان نوجوانان و دانش آموزان اطراف دانشگاه تهران و خیابان های اطراف آن افزوده تر می شد که با برآوردن فریاد الله اکبر لرزه براندام مأموران مسلح شاه انداخت . در این هنگام تیراندازی آغاز شد و جوانان و نوجوانان این سرزمین در خون خود غلتیدند در این روز 56 نفر شهید و صدها نفر مجروح شدند.

حضرت امام (ره) در پیامی به همین مناسبت فرمودند:(فرزندان من و عزیزان صبور باشید که پیروزی نهایی نزدیک است و خدا با صابران است... ایران امروز جایگاه آزادگان است... من از این راه دور چشم امید به شما دوخته ام... صدای آزادی خواهی و استقلال طلبی شما را به گوش جهانیان می رسانم).

تسخیر لانه جاسوسی روز مبارزه با استکبار جهانی 13 آبان 1358:

در ابتدای انقلاب و زمان حکومت دولت موقت با هدف وادار کردن امریکا به استرداد شاه و اموال ملت ایران، دانشجویان تصمیم به اشغال سفارت امریکا گرفتند. دانشجویان از دانشگاه تهران، پلی تکنیک، صنعتی شریف، شهید بهشتی و ... گرد هم آمدند و طی یک راهپیمایی تا سفارت آمریکا از دیوارها بالا رفتند و سفارت را به تصرف کامل درآورند. امام خمینی(ره) نیز در پیامی این حرکت را انقلاب دوم و بزرگتر از انقلاب اول نامیدند این حرکت دانشجویان خشم آمریکایی ها را برانگیخت و آنها که ناتوان از درک ملتی استقلال طلب و آزادی خواه بودند دست به اقداماتی بر ضد جمهوری اسلامی ایران زدند: فشارآوردن به مجامع بین الملل مانند سازمان ملل و سازمان کنفرانس اسلامی و شورای امنیت .... ایجاد جو منفی تبلیغاتی علیه دانشجویان مسلمان .... پس از بی ثمر ماندن این حرکات آنها به اقدامات جدی تری روی آوردند.

قطع کامل روابط سیاسی در 20 مهر 1357، حمله نظامی به ایران و تجاوز به خاک ایران و شکست مفتضحانه آنها در صحرای طبس و نیز محاصره اقتصادی و بلوکه کردن دارایی ها و اموال ایران و .. که هیچ کدام تا کنون در عزم ملت ایران برای مقابله با ظلم و بی عدالتی جهانی و منشاء اصلی آن در جهان یعنی استکبار جهانی و آمریکا خللی وارد نکرده است.

الگوی راهبردی امام خمینی کبیر(ره) در ایجاد انقلاب اسلامی و رهبری مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به عنوان شایسته ترین زعیم در تثبیت آن طی سه دهه گذشته، بیش از پیش منشاء ایجاد تحولات ماندگار و سازنده در ایران و جهان بود و این تفکر که از بطن آتشفشان جوشان اسلام ناب محمدی(ص) برمی خیزد، توانسته با ایجاد موج بیداری اسلامی سنگرهای تفکر لیبرال دموکراسی غرب را به تسخیر درآورد و همیشه مدرنیسم را در عصری که غرب آن را پایان مصونیت می نامد در هم شکند.

تاریخ طولانی خیانت ها و بهره کشی های استعماری به شکل کهنه و نو که از طرف جهان غرب به خصوص امریکا در اذهان ملت بزرگ ایران تثبیت شده چیزی نیست که با تغییرات فریبنده و نمایش برخی سیاست ورزان امریکا و انگلیس قابل رفع باشد و تا زمانی که تغییرات اساسی راهبرد شیطانی آنها نسبت به ملت ایران ایجاد شود شعار(مرگ بر آمریکا) به عنوان نماد شیطان ستیزی شعار همه ایرانیان آزاده و بیدار خواهد بود.

در پایان روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان از آحاد ملت ایران و همه اساتید و داتشجویان و تلاشگران کشور دعوت می کند در مراسم و آئین ملی گرامیداشت این روز بزرگ و فراموش نشدنی شرکت نموده و با فریاد بلند(مرگ بر آمریکا) عزم راستین خود را در حمایت و همراهی با نظام مقدس خود نشان دهند.

*مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان لرستان

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =