هیچ کشوری به اندازه ایران خبرگزاری ندارد!/ رونمایی از کتاب «خبرگزاری‌های ایران» در نمایشگاه مطبوعات

کتاب «خبرگزاری‌های ایران» با حضور معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد و چند تن از اساتید حوزه ارتباطات و روزنامه نگاری درر نمایشگاه مطبوعات رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مراسم رونمایی از کتاب «خبرگزاری‌های ایران» با حضور حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد، وحید خاشعی، مدرس دانشگاه، مهدی فضائلی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس، رضا مقدسی و فرشاد مهدی‌پور، نویسندگان کتاب، روز پنجشنبه 11 آبان در نمایشگاه مطبوعات برگزار شد.

حسین انتظامی در ابتدای این مراسم، ضمن قدردانی از نویسندگان کتاب «خبرگزاری‌های ایران» گفت: «از رضا مقدسی و فرشاد مهدی‌پور که نویسندگان این کتاب هستند تشکر می‌کنم به دلیل اینکه این کتاب کاربردی را منتشر کرده‌اند. آقای مقدسی چهره آشنای حوزه رسانه است که ابتدا خبرنگار بوده و بعد به حوزه مدیریت وارد شده است. او پله‌ها را به تدریج بالا آمده و مدتی در بخش دولتی و خصوصی فعالیت‌هایی داشته و همچنین چند سالی در خبرگزاری مهر مشغول به کار بوده است.»

او افزود: «آقای مقدسی وجوه مختلف رسانه را می‌شناسد و من افتخار همکاری و دوستی با او را داشته‌ام. آقای مهدی‌پور هم با توجه به جوانی مسیر را به درستی طی کرده‌اند، به این معنی که مدتی در رسانه مشغول به کار بودند. به نظر من کسانی که از خبرگزاری و کار در رسانه به مدیریت می‌رسند، مسیر روزنامه‌نگاری را به درستی رفته‌اند. این نوع افراد اقتضائات روزنامه‌نگاری را می‌شناسند، بنابراین موفق‌تر از مدیرانی که کار رسانه نکرده‌اند و تنها به دنبال ایفای نقش مدیریت هستند، عمل می‌کنند.»

در ادامه این نشست، رضا مقدسی، یکی از نویسندگان کتاب «خبرگزاری‌های ایران» با اشاره به خبرگزاری‌های کشور، بیان کرد: «من مدتی کار رسانه کرده‌ام و خبرنگار خبرگزاری مهر بودم، بنابراین مجموعه‌ای از تجربیات را در این عرصه کسب کرده‌ام و این امر باعث شد که سال ۹۳ به آقای مهدی‌پور، پیشنهادی برای نوشتن کتاب بدهم و مقدمات این کار در سال ۹۳ شروع شد و سال ۹۴ جمع‌بندی شد، اما در زمینه انتشار کتاب تغییراتی اتفاق افتاد. تا به امروز در مورد خبرگزاری‌های ایران کار پژوهشی خاصی انجام نشده، این در حالی است که ما در کشور بالغ بر ۵۰ خبرگزاری ثبت شده و دارای مجوز داریم. این تعداد خبرگزاری که در کشور ما وجود دارد، عجیب است؛ به دلیل اینکه در هیچ کشوری این تعداد خبرگزاری وجود ندارد. به نظر من این مساله می‌تواند مقدمه پژوهش‌های بعدی باشد.»

او با اشاره به کتاب «خبرگزاری‌های ایران» گفت: «در این کتاب به مسائل خبرگزاری‌ها پرداخته شده است. ظهور خبرگزاری‌های جدید باعث شد که خبرگزاری‌ها در طول این سال‌ها تحولات بسیاری داشته باشند. برخی از خبرگزاری‌ها دارای ساختار مطبوعاتی و روزنامه‌ای هستند که با الگوی اصلی آنها مغایرت دارد.»

نویسنده کتاب «خبرگزاری‌های ایران»در ادامه بیان کرد: «خبرگزاری‌های ما به مسائل داخلی توجه بسیاری می‌کنند، به همین دلیل از مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی غافل می‌مانند. با این تعداد خبرگزاری که در کشور وجود دارد، باید خبرگزاری‌ها به مسائل منطقه و بین‌المللی که یک بُعد آن به جمهوری اسلامی برمی‌گردد توجه کنند. حضور رسانه‌ها در عرصه مسائل منطقه‌ای کم‌رنگ است و باید در این زمینه کار مشترکی انجام دهند.»

مهدی فضائلی، مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس هم در ادامه  این رونمایی گفت: «ما به طور کلی در تولید ادبیات حوزه‌های علمی و همچنین رسانه و ارتباطات مسئله داریم. صاحبان قلم که زحمت می‌کشند و تولید ادبیات می‌کنند، باید تقدیر شوند. ما در حوزه‌های متعدد علمی منابع داخلی نداریم و این ضعف ماست.»

او درباره این کتاب گفت: «دوستانی که در تالیف این کتاب نقش داشته‌اند، دانش و تجربه را با هم تلفیق کرده‌اند و این امر باعث شده که این کتاب موثر باشد و به طور عینی به نگارش دربیاید.»

فضایلی درباره نبود خبرگزاری‌های بین‌المللی ایرانی بیان کرد: «ما نیاز جدی به یک خبرگزاری بین‌المللی داریم، اما متاسفانه این خبرگزاری در کشور ما وجود ندارد. در اواخر دهه ۸۰ پروژه‌ای ایجاد شد تا یک خبرگزاری بین‌المللی تاسیس شود، اما این اتفاق نیفتاد. خبرگزاری‌های مهم دنیا بر جهت‌دهی افکار عمومی تاثیر بسیاری دارند، ما نباید نقش‌آفرینی آنها را نادیده بگیریم.»

مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس در ادامه گفت: «این کتاب نگاه مسئله محوری دارد، اما می‌توان نکاتی به آن اضافه کرد. مطبوعات و خبرگزاری‌ها عقبه فکری و محتوایی به اندازه لازم ندارند، در واقع آنها از پشتوانه فکری و اندیشه‌ای برخوردار نیستند و این مسئله در مطبوعات ما نگران‌کننده‌تر است، زیرا تولید محتوای آنها کمرنگ شده است. اگر خبرگزاری‌های داخلی را با خبرگزاری‌های خارجی مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که خبرگزاری‌های خارجی بخش مهمی از کار خود را در تولید فکر قرار می‌دهند.»

در ادامه این نشست، وحید خاشعی، مدرس دانشگاه در سخنانی گفت: «من سه سال پیش یک پژوهشی به نام فراتحلیل پایان نامه‌های رسانه انجام دادم و یکی از نتایجی که به دست آمد، این بود که در حوزه مدیریت خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها مطالعات کمی انجام شده است. این نوع پژوهش‌ها می‌تواند مکمل آن تحقیق‌ها باشد.»

او ادامه داد: «ما برای اینکه بتوانیم قدرت رسانه‌ها را بررسی کنیم، باید به  سه وجه محتوا، تحلیل‌های خبر و مبادی فکری خبرگزاری‌ها، تکنولوژی و فناوری خبرگزاری‌ها و تکثر کانال‌های ارتباطی آنها توجه کنیم. خبرگزاری‌های ما از نظر تکثر کانال‌های ارتباطی پیشرفت خوبی داشته‌اند، اما محتواسازی آنها ضعیف است.»

در پایان این مراسم از کتاب «خبرگزاری های ایران» رونمایی شد.

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =