چه کسانی 100 سال عمر می‌کنند/ لمس اشیای سه‌بعدی مجازی با واسطه روباتیکی ژاپنی/ کشف آثار حیات پیچیده مربوط به دو میلیارد سال پیش/ اثر هنری ساخته شده از قطرات آب/ کشف گرافیت در ماه/ اوضاع بد خلیج مکزیک

بهنوش خرم‌روز:‌ زمانی جستجو میان شبدرها برای پیدا کردن شبدرهای چهار پر،‌ به نوعی تلاش برای شکار شانس تلقی می‌شد. اما حالا به لطف پیشرفت دانسته‌های ژنتیکی،‌ می‌توانید هر قدر دلتان می‌خواهد شبدر چهار پر داشته باشید. بر اساس گزارش دیروز نیوساینتیست،‌ به طور معمول به ازای هر 10هزار شبدر سه پر،‌ یک شبدر چهار پر وجود دارد. همچنین برخی شبدرهای نادرتر وجود دارند که الگوهای رنگی متفاوتی دارند. اما مطالعات نشان می‌دهند که در گذشته،‌ شبدرها چهار پر یا حتی بیشتر داشته‌اند تا این که صاحب ژنی شدند که این ویژگی را در آن‌ها بازداری می‌نمود. اما بر اساس بررسی‌های محققین دو دانشگاه جورجیای آتن و اوکلاهما،‌ شبدرهای چهار پر بر اساس یک جهش ژنی،‌ صاحب نسخه متفاوتی از این ژن می‌شوند که این بازداری را ندارد. همچنین آن‌ها توانسته‌اند ژن‌های مربوط به طرح‌های قرمز و طرح‌های چپ و راستی را پیدا کنند. به نظر می‌رسد این شبدرها حتی از نظر مواد غذایی هم با هم متفاوتند.

طول عمر زیاد،‌ یکی از آرزوهایی است که بشر همیشه در طول تاریخ داشته و در حقیقت انگیزه بسیاری از مطالعات پزشکی هم همین آرزو بوده است. اما واقعا تا چند سال می‌توان زندگی کرد؟ چند نفر را می‌شناسید که تا 100 سال عمر کرده باشند؟ خب اگر جوابتان هیچ‌کس باشد اصلا دور از انتظار نیست. بر اساس گزارشی که پاپ‌ساینس دیروز منتشر کرده،‌ در کشورهای صنعتی از هر 600هزار نفر، تنها یک نفر به این سن می‌رسد. بنابراین انسان‌های صد ساله خیلی خیلی کمیاب‌اند! خانم ژان لوییس کالمنت فرانسوی که در سال 1997 / 1376 درگذشت، با 122 سال سن،‌ رکورددار طول عمر در دنیاست. اما چرا بعضی افراد عمری در این حد طولانی دارند؟ مطالعات جدید که خیلی هم توجه خبرگزاری‌های مختلف را به خود جلب کرده‌اند،‌ نشان می‌دهند که یک ژن بخصوص در این افراد وجود دارد. در واقع وجود این ژن خاص در بدن یک فرد، با 77 درصد دقت، پیش‌بینی می‌کند که وی تا 100 سال عمر خواهد کرد. البته 23 درصد خطای باقی مانده می‌تواند نشان‌دهنده این موضوع باشد که عوامل دیگری هم در عمر طولانی انسان‌ها دخیل هستند که هنوز شناخته نشده‌اند.

ببینیم در دنیای فناوری چه می‌گذرد. خب، باز هم ژاپنی‌ها و باز هم روبات‌های شگفت‌انگیزشان. این بار اما روبات فقط نقش یک واسطه را بازی می‌کند. بگذارید از اول شروع کنم. چه قدر با برنامه‌های رایانه‌ای و فضاهای مجازی کار کرده‌اید که تصاویری از اشیا و اجرام سه‌بعدی به شما نشان می‌دهند. چند بار تا به حال حس کرده‌اید که باید شی سه‌بعدی را لمس می‌کردید و دیدن کافی نیست. فکر کنم طراحان خوب این حس را درک می‌کنند و بارها آن را تجربه کرده‌اند. خب،‌ بر اساس گزارش دیروز پاپ‌ساینس، روبات هیرو 3 این مشکل را برطرف می‌کند، فقط کافی است انگشتانتان را به او بسپارید! هیرو 3 با 15 موتور مستقل،‌ امکان لمس اشیایی که روی نمایشگر نمایش داده می‌شوند را برای کاربر فراهم می‌آورد. فوق‌العاده است نه؟ وقتی به این فکر کنید که این ابداع، گام اول چه ابداعات دیگری در آینده می‌تواند باشد، فوق‌العاده‌تر هم می‌شود!

واسطه روباتیک

فسیل یافت شدهخب از تصور دنیای اعجاب‌آور آینده بگذریم و ‌ به سراغ اکتشاف دنیای گذشته برویم! ساینس‌دیلی دیروز مانند بسیاری خبرگزاری‌های دیگر،‌ یکی از اولین عناوین خود را به کشف نشانه‌هایی از حیات پیشرفته و چندسلولی مربوط به بیش از دو میلیارد سال پیش اختصاص داده است. به دست آمدن 250 فسیل که خیلی هم در شرایط خوبی محفوظ مانده بودند، برای اولین بار ثابت کرد که در 2.1 میلیارد سال پیش،‌ گونه‌هایی از حیات پیچیده بر روی زمین وجود داشته است. شاید بد نباشد بدانید که تا پیش از این تصور می‌شد اولین حیات پیچیده زمین مربوط به 600 میلیون سال پیش بوده است. فکر کنم حالا بهتر احساس کاشفین این فسیل‌ها را درک می‌کنید! با این کشف خیلی از فرضیه‌ها و تخمین‌های موجود در مورد سیر تحول حیات بر روی زمین به هم می‌ریزد و حتی بسیاری از مراحلی که تا پیش از این تصور می‌شد زمین طی کرده باشد،‌ زیر سوال می‌روند.

دنیای علم هر روز در حال تغییر است،‌ خاصیت علم همین است. گزارش دیگر ساینس‌دیلی دیروز هم، به تغییر تصور دانشمندان در مورد منشا کربن موجود بر روی ماه پرداخته است. نمونه‌های جدیدی که آپولو 17 از سطح ماه جمع‌آوری کرده، ‌مقادیری گرافیت را بر روی ماه نشان می‌دهد. گرافیت همان ماده کربنی نرم موجود در مغز مداد است. بررسی گرافیت یافت شده روی ماه،‌ عمر آن را 3.8 میلیارد سال تخمین می‌زند،‌ یعنی مربوط به همان زمانی که ماه به شدت هدف برخورد اجرام آسمانی بوده است. تا پیش از این دانشمندان تصور می‌کردند کربن موجود روی ماه از بادهای خورشیدی آمده است،‌ اما حالا به نظر می‌رسد یادگاری‌ سنگ‌های آسمانی است که میلیاردها سال پیش با ماه برخورد داشته‌اند.

مدتی است به سراغ خبرهای فاجعه نفتی خلیج مکزیک نرفته‌ایم. متاسفانه باید بگویم این فاجعه با ابعاد گسترده همچنان اکوسیستم طبیعی منطقه و زندگی موجودات را تهدید می‌کند. رویترز دیروز با گزارشی در مورد توفان الکس، از کند شدن عملیات جمع‌آوری نفت خام به دلیل بدی شرایط آب و هوایی ‌خبر داده است.  به علاوه بادهای سهمگین این توفان مقادیر بیشتری از آب‌های آلوده را به ساحل می‌برد و باعث انتشار نفت و همچنین مواد شیمیایی به کار رفته برای مهار لکه نفتی در ساحل می‌شود. فاجعه نفتی خلیج مکزیک هفتاد و سومین روز خود را پشت سر گذاشت و هنوز خبرهای امیدوارکننده‌ای از این منطقه به گوش نمی‌رسد.

تابلوهای آبیفناوری این روزها به همه عرصه‌ها وارد شده،‌ از پزشکی گرفته تا هنر. نیوساینتیست دیروز در یک گزارش جالب به خلق  آثار هنری سه‌بعدی در قالب آبشارهای لایه لایه پرداخته است. در واقع در این اثر تصاویر بر روی یک سری از صفحه‌های ساخته شده از قطرات آب انداخته می‌شوند. این صفحات به طور متوالی یکی پس از دیگری در مقابل هم قرار گرفته‌اند و بدین ترتیب باعث می‌شوند که تصاویر دارای عمق به نظر برسند. همچنین هر یک از این صفحه‌های از قطره‌های آب تشکیل شده‌اند، درست مانند یک آبشار. اگر برایتان جالب است،‌ می‌توانید فایل ویدئویی این اثر هنری آبی را در این آدرس تماشا کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 72270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =