ابراهیم داروغه‌زاده: دیگر کاخ جشنواره فیلم فجر نداریم/ به عنوان دبیر دستمزدی نمی‌گیرم

مهر نوشت: دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر تاکید کرد دیگر جایی به نام کاخ جشنواره که در دوره‌های قبلی این رویداد سینمایی وجود داشت، نخواهیم داشت.

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی عصر امروز شنبه ششم آبان با حضور در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها گفت: «در این دوره از جشنواره بی‌شک کاخ جشنواره به مفهوم قبل نخواهیم داشت چراکه هیچ جای دنیا نیز چنین مفهومی وجود ندارد که یک سالن نمایشی وجود داشته باشد که در آن هم هنرمندان و هم شرکت‌کنندگان و هم رسانه‌ها و هم مدیران فرهنگی- هنری با یکدیگر فیلم‌ها را ببینند.»

او ادامه داد: «قرار است در این دوره از جشنواره مانند همه جشنواره‌های حرفه‌ای دنیا یک سالن خاص رسانه‌ها داشته باشیم. در این سالن عوامل فیلم‌ها در روزی که فیلم‌شان نمایش دارد، حضور پیدا کرده و بعد از نمایش فیلم با رسانه‌ها گفتگو می‌کنند. در چنین شرایطی رسانه‌ها این فرصت را دارند که در سالن خاص خود و در یک فضای حرفه‌ای و بدون تنش فیلم‌ها را ببینند و با یکدیگر گفتگو کنند و نقدهای خود را در فضای مناسب بنویسند.»

دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر با تاکید بر اینکه برنامه ریزی در مسیر رفاه اهالی رسانه است، عنوان کرد: «ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که در این دوره بیشترین تمرکزمان روی خود فیلم‌ها باشد تا رسانه‌ها زمان بیشتری برای دیدن و نقد کردن فیلم‌ها داشته باشند تا بتوانند به جشنواره و فیلم‌ها کمک کنند و کمتر در این دوره شاهد حواشی باشیم.»

داروغه‌زاده با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بهترین مکان را برای اهالی رسانه در جشنواره فیلم فجر در نظر بگیریم، گفت: «مکان مورد نظر باید جایی باشد که تمام امکانات لازم را داشته باشد و همچنین از دسترسی مناسب برخوردار باشد. این مکان نیازمند فضایی مناسب و امکانات کافی و حرفه‌ای برای خبرنگاران است. در حال حاضر چند گزینه مدنظر داریم که در حال بررسی است که در نهایت یکی را انتخاب می‌کنیم. در این زمینه روابط‌عمومی جشنواره بی‌شک با اهالی رسانه گفتگو و مشورت لازم را دریافت می کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنیم.»

او در پاسخ به این پرسش که چه گزینه‌هایی برای بررسی در نظر دارند بیان کرد: «دو پردیس ملت و چارسو جزو گزینه‌های اصلی به شمار می‌روند و این دو گزینه بیشترین شانس را برای انتخاب دارند البته پیش از این به باغ کتاب نیز سر زده و امکانات آن را بررسی کردیم. باز هم تأکید می‌کنم که همه گزینه‌ها باید مدنظر قرار گیرد تا انتخاب درستی صورت گیرد و در نهایت رضایت رسانه‌ها جلب شود.»

دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در جواب این نقد که پردیس ملت دسترسی مناسب و پارکینگ کافی ندارد، توضیح داد: «یک پارکینگ در این منطقه در حال ساخت است که با شهرداری در حال مذاکره هستیم تا بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که حداقل یک طبقه از این پارکینگ برای جشنواره آماده و قابل استفاده باشد. اگر شهرداری این قول را به ما بدهد که پارکینگ مورد نظر آماده می‌شود، یکی از دل‌نگرانی‌ها درمورد پردیس ملت برطرف می‌شود.»

داروغه‌زاده همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد ۲۲ فیلم اعلام شده برای نمایش در جشنواره فیلم فجر ثابت می‌ماند یا مانند دوره‌های گذشته در روزهای پایانی این تعداد افزایش پیدا می‌کند بیان کرد: «با توجه به جشنواره‌هایی که در سال‌های گذشته داشته ایم به این نتیجه رسیده ایم که تعداد فیلم‌های خوب و استانداردی که می‌تواند در بخش مسابقه جشنواره ورود پیدا کند بین ۲۰ تا ۲۲ فیلم است و دوره هایی که فیلم‌ها از این تعداد بالاتر رفته‌اند، استانداردها پایین آمده و تعداد فیلم‌هایی که کیفیت استانداردی ندارند، بیشتر شده است در نتیجه با این پیش‌بینی که معمولاً بیشتر از ۲۰ تا ۲۲ فیلم در سطح استاندارد برای حضور در بخش مسابقه جشنواره وجود ندارند، به این عدد رسیده‌ایم.»

او اضافه کرد: «اگر تعداد فیلم‌های خیلی خوب که می‌توانستند در بخش مسابقه شرکت‌ کنند بیشتر بود، بی‌شک خود رسانه‌ها نیز از این حجم تعداد فیلم شکایت نمی‌کردند. ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که فیلم‌های بدون صلاحیت وارد بخش مسابقه نشوند.

این مدیر سینمایی ادامه داد: «ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که تعداد فیلم‌ها از ۲۲ اثر بیشتر نشود، اما ممکن است که تعداد فیلم‌ها کمتر شود.»

او در پاسخ به این پرسش که انجمن سینماداران نسبت به پرداخت نشدن سهم سینماها از حضور در جشنواره فیلم فجر معترض بوده‌اند، توضیح داد: «سینماهایی که از جشنواره سی و پنجم طلبکار هستند، می‌تواند از طریق سازمان سینمایی طلب‌های خود را دریافت کند. درست است که دبیرهای یک جشنواره تغییر می‌کنند، اما سازمان برگزارکننده جشنواره، سازمان سینمایی است. انجمن سینماداران می‌توانند با مکاتبه و با توجه به قراردادهایی که در دست دارند، درخواست‌های مالی خود را اعلام کنند.»

داروغه‌زاده ادامه داد: «اگر بتوانیم سهم گیشه یا سهم فروش بلیت روزانه که در دوره‌های قبل ۱۰ درصد بود، افزایش داده و به ۳۰ درصد برسانیم بخش عمده‌ای از این مشکلات برطرف می‌شود.»

او همچنین درباره شفاف‌سازی در زمینه بودجه اختصاص یافته به جشنواره ملی فیلم فجر بیان کرد: «فکر می‌کنم این شفاف‌سازی مساله مشکلی نیست و هیچ چیز پنهانی وجود ندارد. سرفصل‌های هزینه‌های جشنواره‌ها کاملاً مشخص است. فکر می‌کنم در دوره‌های قبل نیز تخلفی در این زمینه صورت نگرفته و این مساله را کاملاً بعید می‌دانم چراکه تمام عملیات‌ها و فعالیت‌هایی که سازمان سینمایی انجام می‌دهد، حسابرسی و بازرسی می‌شود. این رقم ۲۰ میلیارد تومان هزینه جشنواره در کنار کل اقتصاد سینمای ایران که بسیار نحیف است این گونه به چشم آمده است، اما این نیز کاملاً طبیعی است که هر سال با توجه به تورمی که وجود دارد، بودجه‌ها اضافه شود.»

دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فجر افزود: «نباید فراموش کرد که بخش اعظمی از افزایش هزینه جشنواره‌ها مربوط به برنامه‌هایی است که هر سال به جشنواره اضافه می‌شود. به عنوان مثال سال گذشته جشنواره فجر به کل کاندیداها جایزه داده و مراسمی را برای آنها برگزار کرده‌ و یا در همه استان‌ها نمایش فیلم داشته‌ است. هر کدام از برنامه‌هایی که به جشنواره اضافه می‌شوند و همچنین با افزایش تعداد مهمان‌ها، هزینه های کلی برگزاری جشنواره اضافه می‌شود.»

او همچنین تصریح کرد: «در این دوره از جشنواره دو مأموریت برای خود در جهت کاهش هزینه‌ها در نظر گرفته‌ایم که شامل این است که تا آنجا که امکان دارد از تمام ظرفیت‌های موجود برای کاهش هزینه استفاده کنیم و بی‌شک آخر جشنواره اعلام می‌کنیم که هزینه‌ها چگونه صورت گرفته است. مساله دیگر انضباط مالی در جشنواره است که این امر از خود من به عنوان دبیر جشنواره شروع می‌شود به گونه‌ای که برای این جشنواره به عنوان دبیر هیچ قرارداد مالی نخواهم داشت و این به آن معناست که هیچ دریافت مالی ندارم.»

داروغه‌زاده افزود: «همچنین با همکاران خودم نیز به توافق رسیده‌ام که سقف دستمزدهایشان نسبت به گذشته کمتر شود و این دستمزدها حتما به رسانه‌ها اعلام شود.»

دبیر سی و ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در پایان در پاسخ به اینکه آیا تا امروز برآورد هزینه‌ای برای جشنواره صورت گرفته است یا خیر گفت: «همه هزینه‌ها بازمی‌گردد به سرفصل‌های کارهایی که قرار است انجام دهیم. به عنوان مثال اگر قرار باشد افتتاحیه برگزار کنیم، هزینه‌های اضافی دارد و یا اگر قرار باشد به کاندیداها جایزه بدهیم و یا اینکه استان‌ها بخواهند از بودجه سازمان سینمایی استفاده کنند، هزینه‌های مختلفی را دربر دارد، اما بی‌شک تمام تلاش خود را می‌کنیم علیرغم تورم‌هایی که وجود دارد، هزینه برگزاری جشنواره نسبت به دوره گذشته به شکل معناداری کاهش پیدا کند.»

58242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =