«خبرجنوب» نوشت: «هپاتیت» هم خیلی دور است، هم خیلی نزدیک. امروز که روز ملی اطلاع رسانی برای پیشگیری از هپاتیت است، مسئولان می گویند، احتمالا یک تا دو درصد جمعیت فارس به هپاتیت نوع بی مبتلا هستند. نرخ ابتلا به هپاتیت نوع سی البته بسیار کمتر است؛ یک تا دو دهم درصد.

اگر بیمار از بیماری خود بی خبر بماند، از آنجا که بیماری نشانه خاصی ندارد، زمانی متوجه خطر می شود که کار از کار گذشته و چه بسا کبد از کار افتاده باشد. آن وقت چاره ای نمی ماند جز پیوند کبد.
راه های انتقال این بیماریها البته مانند اچ آی وی است. یعنی حتما باید تماس خونی از فرد آلوده به فرد سالم صورت بگیرد تا یک فرد به ویروس هپاتیت مبتلا شود ولی چیزی که هست اینکه ویروس هپاتیت، بر خلاف اچ آی وی/ ایدز، مدت درازی در بیرون از بدن زنده می ماند.
به بیان دیگر، ویروس اچ آی وی یک ساعت که از بدن بیرون باشد، می میرد ولی ویروس هپاتیت تا یک هفته زنده می ماند.
برای همین اگرچه انتقال بیماری می تواند ناشی از روابط محافظت نشده جنسی، تزریق با سرنگ آلوده، استفاده از تیغ، مسواک و... باشد ولی احتمال انتقال زیرپوستی بیماری وجود دارد.آن هم در شرایطی که درباره هپاتیت زیاد در جامعه صحبت نمی شود.
دکتر محمدرضا فتاحی، متخصص داخلی، فوق تخصص گوارش و کبد و رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز به گزارشگر «خبرجنوب» می گوید که مردم بیش از هر چیز باید درباره راه های پیشگیری از هپاتیت بدانند: «مردم باید موارد بهداشتی را به گونه ای رعایت کنند که هیچ گاه در معرض خطر این بیماری قرار نگیرند و این پیشگیری بسیار ساده است. اگر از اشیای برنده استفاده می کنند، با يد مشترک نباشد؛ همچنین اگر می دانند هپاتیت دارند و به پزشک، درمانگاه و یا دندانپزشکی مراجعه می کنند، حتما بدون هیچ نگرانی اطلاع دهند. به ویژه کسانی که مواد افیونی یا تزریقی استفاده می کنند باید حتما از سرنگ یک بار مصرف استفاده کنند؛ ضمنا مردم باید بدانند که انتقال بیماری از راه خوراکی، مشترک بودن غذا و... منتقل نمی شود.
همچنین با روابط عادی روزمره این بیماری منتقل نمی شود ولی اگر فرد بیماری در بدن خود زخم یا ترشح دارد، باید حتما آن را بپوشاند».
این طور که دکتر فتاحی می گوید، در این شرایط چیزی که اهمیت دارد، این است که بانوان باردار حتما پیش از زایمان و حتی بارداری آزمایش هپاتیت بدهند تا از انتقال ویروس به نوزاد بتوان جلوگیری کرد.
انواع هپاتيت و شدت و ضعف بيمار كنندگي آنها هپاتیت سه نوع دارد؛ نوع "آ" به سرعت در آن بهبودی به دست می آید ولی در دو نوع "بی" و "سی"، هپاتیت بسیار مزمن تر است. رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید که حدس زده می شود بین 50 تا صد هزار نفر در فارس مبتلا به هپاتیت نوع بی باشند. او ادامه
می دهد: «لازم است به اطلاع مردم برسانیم که یک مرکز کنترل و درمان هپاتیت های نوع بی و سی در دانشگاه علوم پزشکی راه اندازی شده و همه اطلاعات مربوط به بیماران در این مرکز محرمانه می ماند. همچنین بیماران در این مرکز می توانند با تعرفه بیمه داروهای مورد نیاز خود را دریافت کنند .پس اگر کسی نیاز به مشاوره در زمینه بیماری هپاتیت دارد میتواند به این مرکز مراجعه کند که در طبقه چهارم درمانگاه مطهری قرار گرفته است».او البته هشدار می دهد که اگر کسی پیشینه رفتار پرخطر داشته، آزمایش ندهد و درمان نکند، چه بسا در دراز مدت با از کار افتادن کبد و
بیماری هایی چون سیروز کبدی روبرو شود. در این شرایط چاره ای جز پیوند کبد نمی ماند که این البته بسیار دشوارتر از درمان بیماری هپاتیت است. با توجه به اینکه این بیماری البته قابل درمان است و داروهای گران آن هم با بیمه و تعرفه دولتی در اختیار بیماران قرار می گیرد، بد نیست کسانی که پیشینه رفتارهای پرخطر دارند، پیش از اینکه دیر شود به داد خود و جامعه برسند.
رابطه ايدز و هپاتيت
در سال هاي اخير، كارشناسان هشدار داده اند كه مبادا موج دوم ايدز دوباره از راه برسد. موج دوم ايدز اشاره به ابتلاي روزافزون معتادان به اين بيماري دارد. انتقال در ميان اين دسته از معتادان به خاطر استفاده از سرنگ مشترك اتفاق افتاد. اكنون كه توليد هروئين در كشورهاي توليد كننده مواد مخدر بيشتر شده، نگراني بابت بازگشت موج دوم ايدز هم بالا گرفته؛ در موج سوم ايدز هم شرايط كمابيش مشابه است با اين تفاوت كه در اين موج، ويروس اچ آي وي از راه روابط حفاظت نشده جنسي منتقل مي شود؛ در شرايطي كه راه هاي ابتلا به هپاتيت همانند ايدز است، اين نگراني وجود دارد كه همه زمينه هاي بيماري ايدز، به انتقال هپاتيت هم بينجامد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =